Uz kućni broadband i mobilne uređaje, Internet je uvek sa nama - bilo je potrebno da se Wikipedia ugasi na 24 sata da bismo shvatili koliko vredi bogatstvo informacija koje uzimamo zdravo za gotovo. No, vredelo je - ova runda u ratu Holivuda i Interneta je dobijena
Jedan od istaknutih govornika na Sinergiji bio je Rafal Lukawiecki. Pre nekoliko godina intervjuisao sam ga za PC Press i dobro pamtim šta je rekao o muzičkim i filmskim kućama: "Njihovo shvatanje tržišta i poslovna praksa su toliko naopaki da ih je nemoguće popraviti. Oni žive u prošlosti, u svetu fizičkih medija i tretiraju sve koji koriste njihove proizvode u digitalnoj formi, čak i ako su ih legalno kupili, kao kriminalce." Posmatranje tržišta ne iz ugla korisnika, pa čak ni iz ugla izvođača, već isključivo iz ugla vlasnika brenda već je načelo profite, ali su vlasnici brendova krenuli pogrešnim putem - umesto širenja tržišta kroz projekte poput Apple iTunes-a (zašto bi neko piratovao pesmu ako može da je kupi za dolar?), nastavili su da uvode ograničenja. Moja omiljena grupa Aqua nedavno je izdala album koji sam hteo pošteno da kupim. Pošto srpski App Store ne postoji, moj iPad je (na trikove) učlanjen u američki, ali "sadržaj koji ste tražili nije raspoloživ u US prodavnici". I šta sad, da potražim na torrent-u? Broken beyond repair, što reče Rafal.
Problem producentskih kuća, koje gube zaradu zbog sopstvene gluposti, polako postaje i naš problem. U muzičkoj i filmskoj industriji vrti se mnogo para, od kojih se deo troši na lobiranje u legislativi, pa je tako do američkog Kongresa stigao predlog SOPA (Stop Online Piracy Act), koji je pretio da na mala vrata uvede cenzuru globalnog Interneta. Prvo je delovalo kao groteska (ukidate slobodu govora da neki klinac ne bi pogledao piratovani Iron Man 2), ali je lako moglo da prođe, kao što je prošao Millennium Copyright Act. Korisnici Interneta i društvenih mreža su snažno protestvovali, kompanije koje sponzorišu akt su bojkotovane (postoji čak i simpatična Android aplikacija koja skenira bar-kod proizvoda i kaže vam da li ga treba kupiti ili bojkotovati), a kulminacija je bio "štrajk" velikih firmi koje su na 24 sata zacrnile svoje sajtove. SOPA je skinut s dnevnog reda, doduše privremeno, i uz slične akte koji se predlažu u drugim zemljama, ali globalna Internet zajednica je pokazala snagu.
A lokalna Internet zajednica? Facebook je omiljena destinacija preko tri miliona korisnika u Srbiji, blogeri povremeno zatalasaju medijsku scenu (uglavnom kada klasični mediji zaključe da je vreme da kritikuju "konkurenciju"), čak su i političari počeli da tvituju... Uz naš tradicionalni izbor 50 najboljih RS Web strana biće jasnije kuda domaći Internet ide i koliki je (ili bi mogao da bude) njegov uticaj. Idemo dalje - možemo mnogo ako verujemo u sebe!
|