Vest meseca je da je Microsoft kupio društvenu mrežu LinkedIn za „astronomskih“ 26 milijardi dolara u gotovom novcu. Posle nekoliko takođe skupih akvizicija (Skype, Yammer i, naročito, Nokia) koje nisu baš sjajno prošle, postavlja se pitanje zašto je Satya Nadella zavukao ruku tako duboko u svoj korporativni džep i šta nam to kazuje o pravcima razvoja operativnih sistema i korisničkog softvera u neposrednoj budućnosti
Microsoft je u neobičnoj poziciji giganta koji uspešno posluje, ima mnogo novca koji u suštini ne zna kako da potroši, a opet ga posmatramo kao dinosaurusa čije vreme prolazi. Uzbuđenje je nestalo: nekada smo se lomili da što pre instaliramo beta verziju Windows-a ili Office-a, spremni da se patimo s bagovima samo da bismo što pre isprobali nove opcije i bili prvi koji koriste USB diskove, Web foldere, Unicode karaktere, pivot tabele... poneko je čak instalirao Windows samo da bi slagao novi pasijans. Danas nas Microsoft iz sve snage tera da instaliramo Windows 10 i Office 2016, čak je spreman da poklanja softver, a mnogi se i dalje nećkaju, ne samo zato što su svi pasijansi surovo izbačeni. Kao da pažnju korisnika više ne mogu da privuku stvari koje rade na jednom računaru; potrebno je povezivanje, pre svega kroz društvenu mrežu. Ostaje da vidimo da li je baš LinkedIn mreža koja bi privukla Microsoft-ove korisnike.
Mogla bi da bude – najzad, profesionalni softver, profesionalna mreža i profesionalni cloud nekako idu zajedno. Zamišljam kako pišem neki tehnički tekst, i odjednom se u prozoru pojavljuju imena i kontakti mojih poznanika koji su eksperti u toj oblasti. Ili mi Excel, kad „vidi“ da deseti put prepravljam pivot tabelu jer nisam dobio ono što želim, ponudi kontakt s kolegom koji bi to mogao da mi sredi za skromnu naknadu. Ili zaključi da je slajd koji sam napravio u PowerPoint-u ružan i da zna ko bi mogao lepše da ga dizajnira. Zvuči zanimljivo, ali sumnjam da ćemo takve servise skoro videti – uz sve priče o prikupljanju podataka o našem ponašanju i prilagođavanju reklamama našim potrebama, Kindle mi je onomad ponudio knjigu koju sam preko istog tog Kindle-a već kupio (a i nije mi se nešto svidela). A Word mi nudi snimanje svakog novog dokumenta u folder Documents, kao da do sada nije mogao sto puta da nauči gde držim koje fajlove. Verujem da će se pokazati da je LinkedIn kupljen radi jačanja Microsoft Dynamics CRM-a, koji se takmiči s gigantima kao što su SAP SE, Oracle i Salesforce. CRM je, u osnovi, upravljanje relacijama, a koji bi alat za to bio bolji od mreže koja „zna“ s kim sarađujete, ko od saradnika gde radi i za šta je stručan, uz poseban osvrt na međusobne veze vaših saradnika. Tako će LinkedIn sve manje biti sistem za traženje posla, a sve više mesto gde se obavlja posao.
Zanimljivo je i pitanje integracije LinkedIn-a u Microsoft-ov ekosistem. U vreme Ballmer-a, Microsoft je sve što kupi odmah uključivao u Windows ili Office, dok Nadella ostavlja kupljenim firmama izvesnu samostalnost i trudi se da ponudi Microsoft-ove proizvode i servise onima koji „žive“ u drugim ekosistemima. Kad ne možeš da ih pobediš, nemoj baš da im se pridružiš, ali gledaj da im nešto prodaš – zvuči kao zdrava logika. Jer, na letovanje ćete možda poneti Android telefon, Apple tablet, Mac notebook, a na svemu tome će raditi neki Microsoft-ovi programi. Nadam se da će raditi dobro i da će doprineti da vaš odmor bude prijatan. Pričajte nam o tome – „PC“ u avgustu ne izlazi, ali tu su naš sajt i Facebook strana. Vidimo se 1. septembra!
.