GradientTop
PC
Vodeći IT časopis u Srbiji
PC #211 > Komentari
ARHIVA BROJEVA | O ČASOPISU | POSTANI SARADNIK | PRETRAGA
preview
Kako su poplave izazvale #poplave
Jovana Vukić
U teškim vremenima ljudi se ujedinjuju. Sada su tu i društvene mreže koje im u tome pomažu... Twitter je jedan od heroja meseca maja na području zahvaćenom poplavama
- PC #211 (Jun 2014)
- U prodaji po ceni od 200 din

broj

Kako su poplave izazvale #poplave

Izreka „Voda je dobar sluga, ali zao gospodar“ najbolje opisuje ono što se od 14. do 20. maja desilo na Balkanu. Katastrofa je počela obilnim padavinama, reke su se izlile i poplavile pojedine gradove u Srbiji, BiH i Hrvatskoj. Pored reka, izlilo se i ono najbolje u ljudima, koji su se sami organizovali i ujedinili kako bi pomogli svom narodu i pokazali da solidarnost može izbrisati nacrtane granice.

Za početak – Twitter

S prvim talasom poplava, usledila je eksplozija informacija na svim društvenim mrežama, ali je Twitter izazvao najviše odjeka u javnosti. Na Twitter-u su iz sekunde u sekundu objavljivali informacije o poplavljenim područjima, nestalim osobama, evakuisanim ljudima, potrebnom robom i namirnicama za ugrožene od poplava i rasporedu volontera. Dok su pojedini zvaničnici kritikovali Twitter zbog širenja dezinformacija, tviteraši nisu prestajali s redovnim informisanjem, pa su se grupisali organizujući humanitarne akcije širom Srbije. Pogledajte recimo twitter.com/VolonteriSrbije/status/469523520725463040 ili twitter.com/Sarastosic/status/468880632538734592.

Za nedelju dana objavljeno je više od 500.000 tvitova sa hashtag-om #poplave, preko 450.000 na temu #volonteri i 200.000 na temu #SerbiaFloods (Izvor: tvitni.me) i pomoć je počela da stiže. Nekoliko hiljada volontera se svakodnevno samoangažovalo u pomaganju raseljenim licima, pravljenju nasipa, razvoženju robe i namirnica. Čak su i zaposleni uzimali slobodne dane kako bi mogli da pomažu tamo gde su najpotrebniji. Pomoć je pristizala iz svih delova sveta, od poznatih ličnosti, kompanija, građana...

Dok je na Twitter-u kružio ogroman broj različitih apela i informacija, na Facebook-u su se ljudi organizovali u grupe, olakšavali posao među sobom i dogovarali se na koji način mogu da pomognu ugroženima. Tviteraši su osnovali i sajtove koji su iz minuta u minut objavljivali proverene informacije s Twitter-a i s lica mesta, drugi su imali punktove po gradu gde je mogla da se donese pomoć, a brojni volonteri na licu mesta redovno su izveštavali o potrebnim resursima. Ovako organizovani bili su velika pomoć medijima koji nisu postizali da u realnom vremenu redovno objavljuju proverene informacije o nastaloj situaciji koja se menjala svakog minuta. Političare ne bih komentarisala, nisu zaslužili – evo jedna reč za njih: BLAM.

Beogradski taksisti su razvozili volontere, kompanije i fast food restorani su spremali hranu i razvozili, apoteke su obezbeđivale higijenska sredstva, frizerski saloni su nudili šišanje za evakuisane… To je samo deo akcija koje su građani Srbije sami organizovali i oglasili putem Twitter-a i sajta poplave.rs, koji je za nedelju dana dostigao preko milion poseta.

Snaga društvenih mreža

Voleli Twitter ili ne, u ovoj vanrednoj situaciji pokazalo se kolika je u stvari moć ove, ali i drugih društvenih mreža. One, pre svega, obezbeđuju da se informacije šire, ali i da stignu do pravih ljudi u pravo vreme. Čak je i MUP Srbije zahvalio tviterašima i radio-amaterima koji su, prema njihovim informacijama, spasili više od 2.000 života. Na humanitarni broj 1003 poslato je više od milion i trista hiljada poruka, a na Twitter-u su hiljade ljudi, kao poziv, svoje ime zamenili ovim brojem.

Ono što smo naučili iz ove nesrećne situacije je:

• da, iako smo mali, i te kako umemo da budemo složan narod
• da, iako Jugoslavija više ne postoji, njen duh itekako može da oživi
• da kad država pokaže svoju nesposobnost, mi pokažemo da možemo sami da se organizujemo, i to brzo
• da treba dobro da razmislimo zašto dozvoljavamo da nam državu vode političari koji raščišćavaju granje, umesto da sprovode zakon i reaguju po hitnom postupku
• da društvene mreže, ma koliko izgledale neozbiljno (pogotovo Twitter), pokazuju neverovatnu snagu u organizovanju i pomaganju onda kad je najteže
• i da nećemo spavati dok ne dokažemo: da možemo da volimo jedni druge, da nam nije teško i onda kada je najteže.

Što bi @amfibolije rekao, Twitter je najveća nevladina organizacija u ovoj zemlji.

SLEDEĆI TEKST U PC #211
preview
BizIT 2014: Prvi u nizu
Jovana Milićević


.

PC
Twitter Facebook Feed Newsletter