Leto je uvek dobra prilika da obiđemo tržište otpornijih kompaktnih aparata - da vidimo koji modeli izdržavaju udarce, prašinu i, naravno, vodu. Čak i ako ne nameravate da zaronite sa kamerom u ruci, dobro je opredeliti se za model koji je spreman za sva iskušenja koja letnje avanture donose
Ako volite ronjenje, planinarenje ili skijanje,ako ste motorista, biciklista ili pešak, spadate u kategoriju avanturiste koji se, češće nego ostali, (s)nalazi u specifičnim okolnostima -vlaga, voda, sneg, prašina...I u takvim uslovima treba snimiti neki motiv imaterijalobavezno podeliti s prijateljimana društvenim mrežama. Industrija jeprepoznala ovu ciljnu grupu i ponudila ono što je ranije plasirano uskom, uglavnom profesionalnom tržištu. Dakle, kamera mora da bude otporna na vodu, prašinu i pad, a kompaktne dimenzije se podrazumevaju. Posebno su zanimljivi modeli namenjeni široj populaciji,najčešćeskromnije platežne moći.
Tehnološki skokovi... i ograničenja
Konstrukciona ograničenja su ozbiljna: kompaktna kamera sa objektivom zaptivenim u (takođe kompaktnu) komoru ne može da obezbedi visok kvalitet snimka, posebno u situacijama zbog kojih je tako i konstruisana - optika definiše i upotrebu odgovarajućeg senzora. Snimcinastali ovakvim aparata će, naravno, biti veoma dobri ako ih pravite u uobičajenim okolnostima i pri lepom vremenu, ali pravi zaljubljenici u tehnike snimanja u ekstremnim okolnostima danas lako migriraju na bolja i ne tako nedostupna rešenja. Ta kvalitetnija rešenja, sa boljim DSLR kamerama, eksternim kućištima i gomilom profesionalne opremejesu skuplja, ali ne toliko za one koji već poseduju kvalitetne aparate i optiku.I dalje postoji dovoljan broj onih koji žele da, za male pare i uz manje truda i znanja, zabeleže i podele svoje uspomene,bez straha da će aparat oštetiti ili pokvariti. Mnogima od njih otporan aparat ostane jedina kamera.
Podvodno snimanje
Fotografisanje pod vodom ekstremnija je varijanta snimanja, pa predlažemo da, kad god je to moguće, izaberete neki od predefinisanih režima za podvodno snimanje kojipodrazumeva i odgovarajući balans bele. Poželjno je da u zum rasponu (makar za početak) birate manju žižnu daljinu, jer su predmeti ispod vode po prirodi stvari znatno uvećani.
Blic isključujte ako snimate udaljenije objekte pod vodom jer mu domet nije veliki, a tako može i nepotrebno da prevari automatiku aktivnog režima snimanja, pri čemu najviše strada balans bele boje. Isključujte blic i ako je voda mutnija jer će blesak "ostajati"na česticama nečistoće i ostalim nebitnim delovima kadra.
Ako je aparat bio na suncu ili na hladnoći pa ga unosite u vodu (ili u zatvorenu prostoriju), obratite pažnju na moguće zamagljivanje optike. Pošto je aparat teži od vode, pripazite da ga ne izgubite. Postoje posebni kaiševi koji omogućavaju da aparat ne potone, ali oni uglavnom nisu u osnovnoj ponudi.
Što se motiva tiče, velikog saveta nema. Kreativni domeni, iako postoje, uglavnom se svode na što bolji kvalitet snimka. Gledajte tuđe fotografije jer se i tako uči. Sugerisali bismo vam ipak da ne "nišanite"samo nadole -aparat ponekad uperite iz dubine prema površini i videćete da i tu ima interesantnih kadrova.
Ako ste entuzijasta, bilo da ste više opčinjeni ronjenjem ili fotografisanjem, brzo ćete uočiti šta vam nedostaje za još bolju sliku, pa i za snimanje na većoj dubini. Neki od modela imaju specijalna podvodna kućišta, kojima svoju kameru možete spustiti i do 45 metara, ali ona sedokupljuju. Kasnije na red obično dolaze zaptiveni eksterni blicevi ili neko kontinuirano svetlo (ako, recimo, više preferirate video), i tako polako ali sigurno ulazite u svet novog hobija, koji svakako nije jeftin.
Nakon upotrebe u slanoj vodi ostavite aparat par minuta u slatkoj vodi, a potom ga osušite suvom krpicom. Tek kada ste uvereni da nema ostataka vode, možete pristupati kartici ili bateriji. Prilikom otvaranja komore za bateriju i memorijsku karticu proverite da li se na zaptivnoj gumici nalazi bilo kakav sadržaj koji bi mogao, nakon zatvaranja, ugroziti vodopropusnost. Upotreba duvalice ili komprimovanogvazduha uvek je dobrodošla.
Otporni foto-aparatiprepoznaju se po komori sa objektivom koja više liči na vazdušno tražilo nego objektiv, po gumiranim konturama koje olakšavaju držanje i malom broju naglašenih tastera kojima se lako pristupa i u neobičnim okolnostima.Ako želite kvalitetan hardver, preporučujemo vam Nikon Coolpix AW130, Canon Powershot D30, Panasonic Lumix DMC -FT6 i Olympus Tough TG4 koji jedini na ovom testu nudi i podršku za RAW format.
Jeftinije varijante su Fujifilm Finepix XP80 i Panasonic Lumix DMC-FT30EP, dok je ubedljivo najjeftinija kamera u ovom prikazu Nikon Coolpix S33. Predstavljamo vam, dakle, zaštićenekamere koje mogu da se nabave na našem tržištu, imeđu kojima će odlučivati nijanse... a pre svega cena.
Za detaljan pregled vodootpornih foto-aparata, tabele karakteristika, cene i preporuke urednika pogledajte PC #223. Za ovo Internet izdanje izabrali smo Canon PowerShot D30.
Canon PowerShot D30
Prva promena koju uočavamo u odnosu na model D20 iz prošlogodišnjeg testa jeste oblik. Model D30 je solidna pravougaona kamera, što znači da se Canon ovoga puta opredelio za klasičniji dizajn, napustivši krivine i neravnine koje često krase aparate ove klase. Aparat je kompaktniji i malo lakši od D20. Na prednjem i zadnjem odmorištu za prste nalazi se hrapava gumena površina pa je aparatsigurniji u ruci i kada je, na primer, vlažan.
Kontrole su dobro raspoređene, pri čemu su na gornjoj površini smešteni tasteri za uključivanje, okidanje i startovanje video-snimanja. Vidljivost slike na LCD displeju sasvim je korektna, posebno u Sunlight režimu. LCD prikazu, kod snimanja napolju, ponekad nedostaje kontrast, mada je to verovatno i posledica dejstva specijalnog zaštitnog stakla.
Objektiv pokriva širok raspon (28-140mm) i ima lens-shift stabilizaciju slike. Kao i svaki objektiv u zaptivenoj komori, lako se može zamazati dodirom, pa treba paziti da se to ne desi.U odnosu na prethodni model znatno je povećana vodootpornost i to do dubine od čak 25 metara.Na aparatu se nalaze dvoja vratnanca s po jednom bravicom, jedna sa strane, za portove i druga dole za baterije, i teško ih je slučajno otvoriti.
Ovakve kamere, s redukovanim kontrolama na telu, poprilično zavise od navigacionog menija. Canon ima čak dva -Function (shortcut) meni i glavni meni sa Hints&Tips dodatkom koji objašnjava funkcionisanje opcija.Još jedna poželjna opcija kod otpornih kamera jeste mogućnost lakog biranja predefinisanih režima, posebno u specifičnim okolnostima. Tu su zato Smart Auto koji dopušta izbor tipa scene, podvodni režim sa balansom bele, kao i makrorežim snimanja s daljine od samo jednog centimetra.Brzina zatvarača i blenda ne mogu se podešavati, kaoni birati kvalitet snimka (stepen kompresije), pa su zato i gabariti fajlova manji nego kod konkurenata.
Video jeste HD, ali je frame rate vrednost od samo 24fps nije baš u skladu s trendom.Prema standardima kompaktnih aparata, kamera ima korektnu brzinu uoštravanja i dajeodličan kvalitet slike zahvaljujući konzervativnom pristupu redukciji šuma. Umesto da radikalno utiče na redukciju šuma, što bi znatno "umekšalo"sliku i smanjilo vidljivost detalja, Canon ostavlja zrno. To sliku čini privlačnijom kada se gleda u punoj veličini, mada zrno počinje da smeta preko ISO400.
Kamera se odlično ponaša i pod vodom. Odgovarajući podvodni režim pravi slike bez jakog plavog tona, tako čestog kod kompaktnih modela. Kontinuirano okidanje, poželjno kada se podvodni objekti kreću brže, slabija mu je strana jer je burst ratenizak.Ako vam ne smeta nedostatak WiFi opcije, Canon D30 je odličan izbor za prosečnog korisnika i to kako u klasičnim,tako i u specifičnim okolnostima.