Prošlog meseca Intel je predstavio novu generaciju mikroprocesora, Broadwell-DT, zasnovanu na revolucionarnom 14-nanometarskom proizvodnom procesu, a pre nekoliko dana je izašao Microsoft Office 2016. Ni jedan od tih događaja nije propraćen većom marketinškom kampanjom, pa ih mnogi korisnici nisu ni primetili. Šta se to dešava na računarskom tržištu?
U neka (ne tako) davna vremena dolazak nove generacije procesora ili poslovnog softvera bio je praznik, ne samo za korisnike nego i za računarske časopise – detaljno su opisivane nove opcije, upoređivane su performanse „na treću decimalu“, a svaki pravoverni haker je počinjao da sanja o danu (mnogo češće je to bila neka od sledećih godina) kada će ta čuda tehnike sleteti na njegov sto. Sada smo prema novom hardveru, a naročito novom softveru ravnodušni. Najlakše bi bilo reći da je to zato što i postojeći hardver radi dobro i što na njemu ne koristimo ni 5% mogućnosti Office-a. Ali nije baš tako – promocija novih Apple telefona i tableta pokrenula je čitav svet, „svi“ su slušali izlaganje Tima Kuka i već počeli da skupljaju pare kako bi stali u red za novi iPhone 6s ili iPad Pro. A ni ovi uređaji nisu doneli neke bitnije novitete.
Možda je stvar u tome što se tržište snažno segmentiralo. Na jednoj strani su potrošači, na koje su usmerene velike marketinške kampanje i koji i dalje žele da kupe nove telefone zato što su lepši, što ih prati neka zanimljiva priča, ili naprosto zato što su – novi. Takav potrošač zna da mu naredni Office neće doneti ništa, a da dobar kućni računar služi samo za igre.
Na drugoj strani je računarski profesionalac koji radi u nekoj većoj firmi i za koga je Microsoft Office pre svega prozor prema SharePoint-u, Dynamics CRM-u ili drugim alatima. Poslovni korisnik neće stati u red da kupi Office, jer nema ni potrebe da ga kupuje – dobiće ga u okviru pretplate koju već ima. Pitanje je samo kada će naći snage i vremena da novi paket instalira i prilagodi svom okruženju.
U našim uslovima postoji još jedan faktor: nema mnogo firmi sa hiljadama zaposlenih kojima je Dynamics, SAP ili nešto slično realno potrebno. Ono što mi zovemo „srednjom firmom“ je na Zapadu mala firma, tako da se deo terminologije u svetu poslovnog softvera razlikuje. Broj malih firmi, pa i individualnih korisnika-profesionalaca širom sveta nije zanemarljiv, pa me čudi što se u novim verzijama Office-a njima posvećuje tako malo pažnje. Ima mnogo unapređenja, pa i sitnica koje bi dobro došle i koje bi privukle nove kupce. Na primer, zašto u statusnoj liniji Word-a ne mogu da vidim koliko karaktera ima ovaj tekst i zašto stalno moram da pritiskam Alt T W da bih saznao za koliko sam premašio potrebnih 3400 znakova? A i ta skraćenica Alt T W potiče još iz Office-a 2003 u kome su postojali meniji, ali se očito lakše pamti od aktuelne Ctrl Shift G. Uz sav fokus prema velikom biznisu, Microsoft ne bi trebalo sebi da dopusti da glavni novitet Access-a 2016 bude to što je povećan dijalog za otvaranje tabele!
A što se nestrpljivog očekivanja novih generacija hardvera tiče, očekujem ga kada krajem godine kacige za virtuelnu realnost dođu na šire tržište. Tada će svi tražiti mnogo veću snagu koju mogu da stave u džep, kako bi ulicom hodali sa kacigom na glavi umesto sa slušalica u ušima...
.