U osnovi ArchiCAD-a je Virtual Building princip: umesto crtanja projektne dokumentacije, projektant ili njegov saradnik zidaju model budućeg objekta u digitalnom prostoru. Projektna dokumentacija se dobija "sečenjem" tog modela po potrebnim ravnima, čime se potpuno izbegavaju neusaglašenosti i provlačenja greške kroz više priloga.
Korak dalje
TeamWork vodi taj princip korak dalje - do sada, odnosno verzije 5.0R9, čak i u mrežnom radu, nije bilo moguće da na istom projektu radi veći broj ljudi. Princip 5C je druga koncepcijska osnova ArchiCAD-a for TeamWork: praktično neograničen broj saradnika u mreži radi istovremeno na istom projektu, jednom fajlu koji se automatski ili poluautomatski ažurira. Svaki od učesnika u poslu definiše svoj radni prostor, bilo fizički, marquee alatom, po slojevima (layers) ili spratovima, odnosno nivoima (stories), ili kombinacijom ovih metoda. Jednom definisani radni prostor je bezbedan od "upada" svih ostalih učesnika u poslu, osim administratora i vođe projekta (Team Leader). Izvan definisanog prostora je moguće samo dodavati nove elemente, pri čemu program vodi računa o eventualnim neslaganjima i upozorava kako onoga koji je te elemente dodao, tako i onoga u čiji radni prostor oni zadiru, o novonastaloj situaciji.
Princip rada je identičan principu rada klasičnim sredstvima. Za razliku od poznatijih CAD programa opšte namene, gde se saradnja odvija sklapanjem odvojeno izrađenih delova projekta, ovde svi učesnici imaju stalnu povratnu vezu sa globalnim projektom, na kome sve vreme rade, proveravajući svoja rešenja i potrebe naspram drugih, i rešenja drugih naspram sebe. Mreža računara na kojoj se projektovanje odvija je transparentna za ceo proces, te se može prostirati Internetom preko kontinenata, objedinjujući PC i Macintosh računare.
Ova koncepcija ima i svoju praktičnu stranu - delovi projekta su, svakako, manji od ukupnog, tako da njihova obrada ili izrada kraće traje, zahteva manju računarsku snagu, a time i manje troškove po radnom mestu. Predviđena je i mogućnost rada offline (na udaljenoj lokaciji), pri čemu član tima svoj deo projekta obrađuje kad nije na vezi, ili na računaru koji uopšte nije umrežen, a svoje podatke šalje ostalima i uzima relevantne podatke u trenutku kada se ponovo priključi na mrežu.
Novosti
Osim koncepcijskih novosti, tu je i novi interfejs, u potpunosti usklađen sa MS Office smernicama - time je dalje olakšano korišćenje, a "uzgred" su komande koje su ranije postojale ostale na istim mestima. Novost je Teamwork padajući meni, gde se podešavaju svi potrebni parametri. Ono što je vrlo bitno za organizaciju rada, kao i visoki stepen AutoCAD kompatibilnosti, su nove komande za organizaciju elemenata crteža, pre svega komande za grupisanje. Vrlo je bitno da se može manipulisati pojedinim elementima crteža, čak i kada su oni grupisani. Implementacija ovih komandi je omogućila i uvoz i izvoz DWG fajlova sa očuvanom Xref strukturom. Ova osobina je u današnjem svetu, kojim dominira AutoCAD, proizvod kompanije koja sebe voli da nazove Microsoft-om CAD-a, veoma važna.
Programerski noviteti donose pravi dibager, koji izvršava GDL skriptove korak po korak, ukazujući na mesto eventualne greške ili potencijalnog problema. Ranije je prijavljivana samo greška u datoj liniji skripta, a ako znamo da se svaka komanda računa kao nova linija, koja iza sebe može imati veliki broj parametara, shvatamo da je došao kraj lutanju po gomilama promenjivih. Nove komande u GDL-u, koje praktično predstavljaju poliranje značajnih promena koje je donela verzija 5.0, još više olakšavaju programiranje izuzetno složenih, a potpuno parametarski definisanih elemenata. Jedna od važnijih novosti je poboljšana komunikacija sa eksternim bazama podataka. Za one koji nikako ne vole da programiraju, Graphisoft nudi i VisualGDL, čije ime dovoljno govori.
Potpuno nov je i PlotMaker, sa oznakom 2.0, softver za pripremanje konačnih crteža za štampu ili plotovanje. Osim dosadašnjih mogućnosti kombinacije više vektorskih formata, uključujući i DWG i DXF, postoje i slojevi (layers) kojima je organizaciju konačnog crteža moguće podići na još viši nivo. Automatsko ažuriranje svih izmena u crtežima koji su sastavni delovi konačnog crteža, sada je ostvarivo i preko Interneta. Ostali programi koji dolaze uz ArchiCAD, StairMaker, PlayBack i PlotFlow, su nepromenjeni.
Novo i vrlo posebno
Prezentacione mogućnosti TeamWork verzije donose na PC platformu nešto što je do sada bilo dostupno samo Macintosh korisnicima, mogućnost stvaranja QTVR (QuickTimeVirtualReality) interaktivnih animacija i objekata. I pre obećanog QTVR 3.0 standarda koji treba da objedini Windows NT/95 i MacOS okruženja, Graphisoft svojim korisnicima nudi ovu ekskluzivnu mogućnost. Postavljanjem panoramskih kamera u prostorije vašeg projektovanog objekta, kao i izvan njega, i njihovim spajanjem, definišete povezane panorame (u QTVR terminologiji multinode), koje zatim možete izraditi u QTVR ili RealVR formatu. RealVR je stara vest, još iz verzije 5.0R9, no QTVR je sasvim, sasvim nov, i jedini na PC platformi. Autodesk-ovi (tj. Kinetix) rendering paketi imaju mogućnost da izvezu panorame, koje se na Macintosh mašini pretaču u QTVR. Očekuje se Art*lantis Render 3.0, raytracing renderer, postoji i u verziji za ArchiCAD, koji će imati tu mogućnost. Osim interaktivnih panorama, moguće je generisati i QTVR objekt, to jest mogućnost da oblećete oko svog objekta i posmatrate ga sa svih strana.
Na raspolaganju su i tri rendering mašine. Dosadašnja, ArchiCAD rendering mašina je nešto ubrzana, i značajno je poboljšan kvalitet i ubrzan proces bacanja senki, pogotovo u senčenom prikazu 3D prozora. Postoje i Zbuffer i OpenGL rendering mašine. Zbuffer mašina je primetno brža od ArchiCAD mašine, sa približno istim kvalitetom. OpenGL kao rendering standard ne daje mogućnost primene tekstura i generisanja bačenih senki, no daje mogućnost da u rendering prozoru interaktivno menjate pogled na materijalizovani objekat. To znači da objekat možete okretati i prevrtati, približavati mu se i udaljavati u realnom vremenu. Plus, kao posebna poslastica za one koji smatraju da rendering, bez obzira na kvalitet, ne može da bude dovoljno dobar i prirodan, najavljen je ThinkFish nefotorealistični renderer.|PC_medjunaslov|I još...|medjunaslov_PC|
Ima još novosti, koje bi značile više nekome ko ArchiCAD-om zarađuje za život nego slučajnom čitaocu karakteristika. Za ovo predstavljanje, recimo još da TeamWork predstavlja vrlo ozbiljan zaokret u shvatanju ArchiCAD-a u poslovnom svetu. Do sada shvatan kao dobar mali paket za "soliste" ili manje firme, ArchiCAD kuca na velika vrata međunarodnih kompanija. Nekoliko američkih projektnih kuća, kao Philip Johnson, Ritchie&Fiore, ili Orcutt&Winslow Partnership, već duže vremena zasnivaju svoje uspehe na ArchiCAD-u, a sa TeamWork-om dobijaju novu, interaktivnu mrežnu funkcionalnost. Potpuna objektna orijetisanost i parametarski zasnovani elementi projekta i crteža omogućavaju fleksibilnost najvišeg nivoa.
Prezentacione mogućnosti koje su ugrađene u osnovni paket su daleko iznad prezentacionih mogućnosti drugih paketa, koji približne rezultate mogu da ostvare tek kupovinom dodataka i proširenja. Od avgusta prošle godine, Graphisoft je član International Alliance for Interoperability, grupacije koja postavlja osnove za standarde u primeni CAD tehnologija u građevinskoj industriji i prvi ArchiCAD po svim IAI specifikacijama je već predstavljen.
Snaga ArchiCAD-a for Team Work, zasnovanog na Virtual Building principu i istovremeno raspoloživa praktično neograničenom broju korisnika je CAD rešenje za 21. vek za sve, od arhitekte "soliste" do velikih projektnih biroa sa celim grupama posvećenim pojedinim fazama. U arhitektonskom CAD svetu problem 2000. je rešen.
Korisna adresa
hiCAD, Puškinova 17, Novi Sad, email: hajzlaeunet.yu, www.graphisoft.com
|