Cloud ili oblak, mistična reč u svetu informaciono-komunikacionih tehnologija, o kojoj gotovo svi govore, imaju mišljenja, tumačenja, procene perspektivnosti i značaja. U ovom tekstu objasnićemo šta za korisnika znači poslovanje u oblaku
Promena je u tome što korisnik prelazi s koncepta nabavke trajnih licenci softvera i kupovine sopstvene serverske infrastrukture sa svom pratećom opremom i potrebnim uslugama i radovima na njihovom održavanju na koncept iznajmljivanja kapaciteta na tuđoj serverskoj platformi (data centru) i iznajmljivanja softverskih licenci na ograničen, željeni vremenski period (Software as a Service -SaaS). Za korisnika je najjednostavnije da softver i kapacitete iznajmi u paketu, jednim ugovorom, od jednog davaoca usluge i tako izbegne bilo kakvu brigu o podeljenim odgovornostima i većem broju ugovora.
Zašto se cloud širi?
Objektivni pokazatelji govore da je dosadašnja zastupljenost cloud koncepta u delu takozvanih profesionalnih primena, gde se pre svega misli na upravljanje poslovanjem (ERP, CRM, upravljanje proizvodnjom itd.) bila simbolična. Osnovni problemi koji su uslovili ovakvo stanje jesu bezbednost informacija, organizacija implementacije rešenja u dnevno poslovanje preduzeća, obezbeđivanje podrške i konsultantskih usluga korisnicima sistema. Pri prelasku na ovaj koncept odmaže i zakonska regulativa, pre svega kada se radi o korišćenju usluga van granica zemlje korisnika.
Poslovanje u oblaku ima i niz prednosti zbog kojih vredi razmišljati o njemu i naći načine da se navedeni problemi razreše. Velika prednost jeste u tome što ogroman deo, a u nekim slučajevima i svi troškovi softvera i serverske infrastrukture nestaju iz investicionih i prelaze u operativne budžete i troškove. Prestaje potreba za veoma skupim i malobrojnim stručnjacima za administriranje opreme, računarske mreže i softvera. Nema više postupaka vezanih za IT bezbednost, kao što je upravljanje sigurnosnim kopijama podataka, njihovih provera i sličnih poslova koji se sele u nadležnost i obavezu pružalaca usluge.
Izbor ponuđača
Znajući sve ovo, korisnik mora biti siguran da je davalac usluge spreman, sposoban i organizovan da preuzme sve navedene odgovornosti. Preduslovi su svakako da on bude nosilac sertifikata ISO 9001 (kvalitet), ISO 27001 (bezbednost) i ISO 20000 (kontinuitet pružanja usluga), te da raspolaže potrebnim serverskim i komunikacionim resursima koje korisnik zahteva.
Drugi važan preduslov jeste i da proizvođač softvera koji se iznajmljuje za upravljanje poslovanjem ili njegovim delovima ima iste kvalifikacije i sertifikate, kao i da ima dovoljan kapacitet za davanje podrške i konsultantskih usluga u delu implementacije i korišćenja sistema. Ove usluge podjednako su potrebne kao i kada se softver kupuje i implementira na sopstvenoj serverskoj infrastrukturi i od njihovog kvaliteta odlučujuće zavisi uspeh uvođenja i uspešne eksploatacije sistema.
OSA Računarski inženjering poslednjih godina veoma je pažljivo pripremala svoje proizvode UniDocs i UniDocs Business Box, kao i interne procese potrebne za uspešno pružanje usluge iznajmljivanja programskih rešenja u oblaku. Osim toga, konsultantski tim je pripremljen da podrži oba načina korišćenja softvera, a preduzeće je sertifikovano za sva tri ranije pomenuta ISO sertifikata. OSA je uspešno izvela implementacije rešenja ovog tipa, zasnovane na UniDocs familiji proizvoda, među kojima vredi spomenuti Centralni registar planskih akata Srbije, kao i elektronsko izdavanje Seizmičkih uslova.