GradientTop
PC
Vodeći IT časopis u Srbiji
PC #236 > PC.Biz
ARHIVA BROJEVA | O ČASOPISU | POSTANI SARADNIK | PRETRAGA
preview
Podaci u sigurnoj zoni
Bojan Stanojević
Backup nije nešto što biste jednom napravili i tako završili posao - treba da ga radite i sutra, prekosutra, možda i više puta dnevno u zavisnosti od vrednosti podataka i brzine promena. U raznim okruženjima treba osmisliti razne strategije koje vode do sigurnih podataka
- PC #236 (Oktobar 2016)
- U prodaji po ceni od 200 din

broj

Podaci u sigurnoj zoni

Značaj pravljenja rezervnih kopija podataka jasan je svim iole ozbiljnim korisnicima računara i srodne opreme. Možda se radi o ličnim podacima sa kućnog računara, ili podacima firme u kojoj radite – ako se radi o firmi, podaci mogu biti vaši, možete ih deliti s kolegama ili mogu pripadati nekom drugom zaposlenom; kako god bilo, te podatke treba valjano osigurati.

Kako do backup-a

Postoji ogroman broj načina na koji možete da organizujete backup. U slučaju da se radi o malim količinama podataka, pogotovo onih čija je važnost ograničenog roka trajanja, najjednostavnije je da ih kopirate na neko sigurno mesto, kao što je drugi medij za čuvanje podataka (USB disk?) ili cloud; za vrlo važne podatke najbolje je kombinovati ova odredišta. Ako se podaci pogube, jednostavno ih kopirate nazad.

Za veće količine podataka potreban je racionalniji pristup, pa se u tom slučaju najčešće primenjuju inkrementalni ili diferencijalni backup – na sigurno mesto kopiraju se nove verzije datoteka a stare se „pregaze“ ili, u drugom slučaju, kopiraju se samo oni podaci koji su izmenjeni. I ovde, teoretski, kopiranje podataka i restauracija u slučaju njihovog gubitka mogu da se izvedu ručno, ali pošto se radi o velikom broju datoteka, određivanje onih koje treba da se kopiraju komplikovano je i podložno greškama, a još je komplikovanije traženje pojedinačnih dokumenata u velikim arhivama.

I tako na scenu stupaju proizvođači softvera za backup&restore i njihova raznovrsna rešenja.

image

Izbor odgovarajućeg softvera

Za jednostavnije zadatke, oko softvera ne morate mnogo da se trudite: Windows već dugo, u raznim verzijama, ima opciju backup&restore. Samo se „prošetate“ do Control Panel-a, izaberite pouzdan medij za backup, podesite parametre i sve će se odvijati automatski. Situacija može da se iskomplikuje ako otkaže sistemski disk – tada ćete možda morati da reinstalirate Microsoft Windows i vraćate podatke ručno, ali oni svakako neće biti izgubljeni.

Windows-ovo rešenje najčešće zadovoljava kada je reč o ličnim (tu podrazumevamo i lične poslovne) podacima, ali nije dovoljno za korporativne podatke, naročito u većim firmama, u kojima se rezervne kopije prave na raznim nivoima, s većeg broja računara. Ovde izbor softvera najviše zavisi od prirode posla kojom se kompanija bavi. Velike kompanije za svoje poslovanje najčešće koriste poslovni softver koji već ima ugrađenu opciju za backup&restore ili proizvođač tog softvera nudi zasebno rešenje za tu namenu. U najvećem broju slučajeva ta rešenja će odgovarati jer su potpuno prilagođena konkretnom poslovnom softveru, ali ponekad vredi pogledati i rešenja nezavisnih proizvođača.

Gde čuvati kopije?

Već smo pomenuli da je male količine podataka najjednostavnije kopirati na druge medije. Obično prvo pomislimo na optičke diskove (DVD ili Blu-ray), a ako podaci nemaju dug „rok trajanja“ i često se menjaju verzije, najpraktičniji su flash diskovi. Najzad, ako se podaci previše „nagomilaju“, najzgodnije je dodati još jedan hard-disk, interni ili (po mogućnosti) eksterni. Dodatni hard-diskovi su pogodni za veće količine podataka i kada se radi inkrementalni ili diferencijalni backup, ali za firmu s većim brojem računara čije podatke treba čuvati, pravo rešenje predstavlja centralizovani backup.

Za takvo rešenje koriste se mrežni sistemi za skladištenje podataka – NAS (Network Attached Storage). Njih ima raznih, od malih kućnih s jednim ili dva diska do velikih u koje može da stane mnoštvo diskova i kojima se može dodati kućište sa takođe velikim brojem diskova za proširenje kapaciteta. Koji ćete izabrati, zavisi od veličine firme i količine podataka koje treba čuvati, a najbolje je obezbediti (nešto) više prostora nego što je trenutno potrebno, ali i biti spreman da se sistem dopunjava diskovima po potrebi – time ćete izbeći kupovinu novog NAS-a kada firma poraste.

Za jednostavnije zadatke dovoljan je i Windows Backup & Restore
Treba samo da se „prošetate“ do Control Panel-a, izaberite pouzdan medij za backup, podesite parametre i sve će se odvijati automatski. Naročito ako koristite Windows 8.1 ili 10.

Vratimo se za trenutak na prethodnu temu i pomenimo da uz NAS uređaje najčešće dobijate i besplatni softver za backup&restore. Taj softver je najlakše preuzeti sa sajta proizvođača, kako biste bili sigurni da imate aktuelnu verziju. Velike kompanije često barataju ogromnim količinama podataka, pa im ni najveći NAS sistemi nisu dovoljni. Rešenje se zove data centar, što je neka druga, takođe zanimljiva tema.

U priči o sistemima za skladištenje podataka koji se mogu iskoristiti za backup&restore nezaobilazni su cloud storage sistemi. I njih ima raznih, upotrebljivih i za manje i za veće količine podataka: u prvom slučaju pogodni su za mobilne uređaje (verovatno već imate na raspolaganju slobodan prostor koji ste dobili uz smartfon ili tablet), a u drugom jednostavno iznajmljujete skladišni prostor od cloud provajdera.

Ne samo podaci sa diskova

Dobro, razmotrili smo kako treba čuvati podatke s kojim radimo i kako da ih vratimo ako ih izgubimo. Da li je to sve? Ima i podataka koji mogu da budu rezultat napornog rada, koje ne držimo na diskovima u računaru, a ipak ćemo se silno namučiti da ih povratimo ako se izgube. Najbanalniji primer jeste specifična konfiguracija BIOS-a matične ploče (koju je obično teško kopirati, osim pomoću olovke i papira), a mnogo ilustrativniji primer jeste konfiguracija rutera. U kućnim uslovima, to se najčešće svodi na lozinke za wireless i parametre pristupa Internetu, pa onda Port Forwarding (za efikasnije korišćenje torenta, teško ih je pamtiti) ili MAC adrese računara koji imaju pristup (takođe se teško pamte).

Uz malo muke, ove podatke ipak ćemo oporaviti i bez rezervne kopije. Ali, u korporativnom okruženju, sa složenijom mrežnom strukturom i ozbiljnijim mrežnim uređajima, gubitak ovih podataka može da bude prava noćna mora, kako u pogledu funkcionalnosti kompanije, tako i za bezbednost podataka iz računara. Zato proizvođači profesionalne mrežne opreme nude rešenja za kopiranje i restauraciju ovih konfiguracionih podataka.

Postoje i mnogi drugi uređaji čije je konfigurisanje komplikovano, a biće ih sve više s razvojem IoT koncepta. Zato vredi razmisliti o pravljenju kopija njihovih konfiguracija, makar i na papiru ili pomoću screenshot-a. Ali, najvažnije je da napravite backup. I opet, i opet... jer, bez njega, podatke nećete moći da vratite.

SLEDEĆI TEKST U PC #236
preview
Igre kao nastavno sredstvo
Bojan Trobok


Heliant

CEO Summit 2024


YuNet

PC Press Studio

Čitaj PC Press

Excel kuhinjica

.

PC
Twitter Facebook Feed Newsletter