Usluga fiksne telefonije danas je u priličnoj meri potisnuta u drugi plan mobilnom telefonijom, posebno kod rezidencijalnih korisnika. Ipak, i ovaj servis evoluira, a jedan zanimljiv dodatak starom dobrom telefonu stiže iz kompanije SBB u vidu Unifon servisa
O tome da li je fiksni telefon kao telekomunikacioni servis danas prevaziđen dosta se pisalo i raspravljalo. Fiksna infrastruktura ima nesumnjiv značaj jer kablovska mreža bilo koje vrste u konačnom skoru prednjači i u kvalitetu i u brzini prenosa podataka u odnosu na mobilne mreže. S druge strane, sam fiksni telefonski servis sve više se doživljava kao nešto što se može zameniti mnogo modernijim, efikasnijim ili jeftinijim servisima, kao što su mobilna telefonija ili nekom od brojnih aplikacija za voice servise koje koriste Internet kao medijum za prenos.
Ipak, fiksni telefon odbija da ode u penziju, a ne tako davna liberalizacija ovog tržišta u našoj zemlji pokazala je da među operatorima i te kako postoji interesovanje za pružanje ove usluge.
Fiksni telefon bio je oduvek prilično jednostavan i nije se mnogo promenio od svog nastanka – podigneš slušalicu, okreneš broj i pričaš. Digitalizacija i inteligentne platforme doneli su tu i tamo usluge govorne pošte, brzog biranja, poziva na čekanju i konferencijskih razgovora, ali sve to nije bilo preterano zanimljivo. Sa otvaranjem tržišta, domaći operatori potrudili su se malo više kako bi ponudili nešto novo na ovom polju. Kompanija SBB je svojim korisnicima ponudila servis pod nazivom Unifon, koji na zanimljiv način spaja uslugu fiksne telefonije i moderne mobilne servise.
Uz mobilnu aplikaciju
Unifon je servis koji je zasnovan na aplikaciji za mobilne uređaje – podržani su Android i iOS, a nakon besplatnog preuzimanja aplikacije sa odgovarajućeg application store-a, korisnik se prijavljuje svojim SBB nalogom i brojem mobilnog telefona na koji je aplikacija instalirana, nakon čega mu na taj broj stiže aktivacioni kod za potvrdu.
Kada je Unifon aplikacija jednom aktivirana, ona se povezuje s brojem (kućnog) fiksnog telefona, a na jedan fiksni broj može se povezati čak pet mobilnih telefona sa istovremeno aktivnim Unifon servisom. Kada zazvoni fiksni telefon, istovremeno „zazvone“ i mobilni, odnosno Unifon aplikacija daje signal o dolaznom pozivu, pa korisnik može ili da se javi na poziv tako što podigne slušalicu fiksnog telefona ili tako što prihvati poziv na Unifon aplikaciji. Ko god prvi odgovori na poziv (bilo preko fiksnog telefona ili Unifon aplikacije), veza će se uspostaviti s njim dok će ostali uređaji prestati da zvone.
Naknadno podizanje slušalice na fiksnom telefonu neće uključiti novog sagovornika u poziv koji je u toku, ali je moguće ciljano međusobno pozivanje između telefona sa Unifon aplikacijom i fiksnog broja koji su međusobno povezani na isti korisnički nalog. Aplikacija podržava i chat, kao i razmenu multimedijalnih poruka.
Unifon se oslanja na tzv. „nomadske“ fiksne brojeve. Uvođenjem IP telefonije postalo je moguće da neki priključak u fiksnoj mreži ne bude uvek na istoj fizičkoj lokaciji, jer je priključen preko Interneta pa zapravo može da bude bilo gde, a Unifon aplikacije su zasebni nomadski priključci koje je operator interno uvezao sa jednim klasičnim fiksnim brojem.
Van svog doma
Sve ovo je posebno interesantno i korisno tek kada je korisnik Unifon aplikacije negde van svog doma, jer mu omogućuje da koristi svoju fiksnu telefonsku liniju i troši besplatne minute iz mesečne kvote koji su deo usluge SBB fiksne telefonije, oslanjajući se pri tome na Wi-Fi ili mobilni Internet, jer je potrebna samo Internet konekcija.
Da stvari budu lepše, nema nikakvih prepreka da se sve to dešava i dok je korisnik u inostranstvu, pa tako ima mogućnost za lepu uštedu, jer je aplikacija skromna po pitanju zahtevanog bandwidth-a. Uvek se nađe neki besplatni Wi-Fi koji korisniku omogućava da razgovara u romingu po ceni lokalnog poziva.