Ako savremeni televizor već mora da bude SmartTV, da li je uputno razvijati nove operativne sisteme za njega ili je lakše prilagoditi neko, već postojeće rešenje? Ili to rešenje već postoji - Android TV je razvijeniji i rasprostranjeniji nego što mislite
Već neko vreme je očigledno da se globalna slika ICT tržišta pomera u smeru dominacije tehnoloških giganata. Zlatno vreme operatera, posebno onih mobilnih kao i tradicionalnih telekoma je, uslovno rečeno, na izmaku. Pomislite koliko ste recimo SMS poruka prosečno slali mesečno pre deset godina? Pa to pomnožite sa par dinara po poruci. Pa onda još koliko (miliona) pretplatnika ima operater. A šta danas obično koristite za dopisivanje - Viber, WhatsApp, možda čak WeChat? Koliko košta jedna poruka? Ništa. Treba vam samo internet konekcija. Dodajmo ovome govorne servise koje je odavno "načeo" Skype, a nastavili svi ostali, YouTube kao dugogodišnji izvor besplatnih video klipova, bum koji je prvo Netflix napravio sa filmovima da bi se i drugi takmaci uključili u trku i postaje bolno jasno da je danas sve manje bitno koji operater vam je pružalac usluga.
Veliki operateri koji su neprikosnoveno vladali tržištem telekomunikacija knjižeći stalni rast, pre svega zbog vrtoglave penetracije mobilnih i broadband servisa sada gube neverovatne iznose zbog OTT aplikacija, jer su oni ili besplatni, ili novac od pretplate ide nekom drugom. Londonski Ovum je svojevremeno obavio rezultate istraživanja po kome će ukupan gubitak telekomunikacionih operatera samo zbog glasovnih aplikacija kao što je Skype, u periodu 2012 2018 dostići čak 386 milijardi dolara. Mnogi OTT servisi su besplatni, tako da u svemu ovome ima neke poetske pravde sa stanovišta običnog malog korisnika.
Stvari postaju posebno intrigantne kada se uzme u obzir da su vlasnici najpopularnijih OTT servisa tehnološki giganti: Google, Apple, Microsoft, Facebook... To znači da se gorepomenuta igra sve češće igra isključivo u prvoj ligi.
Google u TV svetu
Televizija je kao servis dosta dugo bila izolovan deo ponude tradicionalnih TV operatera sve dok se sa većom penetracijom broadbanda nije preselila u IP domen, pa su na scenu ubrzo stupile i OTT aplikacije za televizore. Konzumacija TV sadržaja kroz OTT je u početku bila vezana za personalne uređaje, kao što su računari, smartfoni i tableti, zatim za SmartTV i SetTop Box uređaje.
Dok su personalni uređaji podlegli sopstvenoj standardizaciji koja je dovela do toga da danas praktično imamo samo dva istaknuta operativna sistema, preostale dve kategorije odlikuje veća šarolikost. Jedino što je donekle ličilo na standard u ovom svetu, bio je - Android. Međutim, ono što se do ne tako davno u TV svetu podrazumevalo pod pojmom Android bio je tzv. AOSP. Kao što mu samo ime kaže (Android Open Source Project). Reč je o open source konceptu koji je proizvođačima uređaja davao mogućnost da na ovoj platformi prave raznorazna sopstvena rešenja. Google koji je stajao u pozadini svega, uglavnom je, pa... stajao u pozadini i nije se mnogo mešao ni u šta - AOSP je besplatan, ne povlači sa sobom nikakve poslovne niti tehnološke veze sa Google om, ali uz njega ne dolazi ništa od Google servisa, što proizvođače ne sprečava da recimo sami razviju aplikaciju za neki od njih (na primer YouTube) i ubace ga na svoj boks.
Sve ovo nije baš odgovaralo vrlo pažljivo regulisanoj TV industriji u kojoj su autorska prava svetinja, a piraterija nedopustiva. A onda je Google rešio da promeni pravila - stvar je dopunio Google servisima (YouTube, Assistant, Voice Search, Cast, Play Movies, Play Music) i PlayStore om sa svim svojim aplikacijama, te ovakav Android TV koncept ponudio proizvođačima hardvera po sličnom principu po kome je i ranije licencirao Android na mobilnim telefonima i tabletima.
Ovo je operaterima omogućilo da jednostavno naprave sopstvenu aplikaciju za Android i tako daleko brže izađu na tržište nego da prolaze kroz čitav proces proizvodnje ili kupovine boksa skrojenog po meri. Rezultat je visoko bezbedan, a fleksibilan proizvod sa savremenim Android korisničkim interfejsom koji ih izdvaja od tradicionalne konkurencije, uz gratis Google servise (zamislite koliko bi samo resursa trebalo da sami razvijete pretragu uz prepoznavanje govora?!), hrpu aplikacija i konstantne inovacije koje u pozadini gura moćni Google! Omogućen je i model saradnje po kome se deli zarada za PlayStore transakcije, a operateri čak mogu da razviju sopstveni Android TV launcher, tako da stvar vizuelno ne mora nužno da izgleda kao Android.
Kako u svetu tradicionalnih TV operatera OTT obično nije dovoljan, jer oni već imaju sopstvene kablovske mreže, IPTV infrastrukturu ili satelitske platforme, razvijen je standard po kome se live TV takođe može uključiti u Android TV bokseve.
Disruptivne inovacije iz Bangkoka
Sve ovo je izazvalo poprilično komešanje u TV industriji, te je tako na IBC konvenciji koja se održava svake godine u septembru u Amsterdamu i koja je verovatno najznačajniji događaj u ovoj branši, upriličena i Google Android TV konferencija. Ovaj događaj je izazvao izuzetno veliku pažnju posetilaca i medija. Google je izašao javno s novim konceptom, ukrao šou svima ostalima i po tome je Amsterdam ove godine ostao upamćen. Koliki značaj sve ovo ima, pokazalo se možda još bolje malo kasnije na jednom ne baš očekivanom mestu.
U novembru je u Bangkoku trebalo da bude održan regionalni Android TV samit. Najpre zamišljen kao događaj posredstvom koga će zainteresovani u regionu Azija Pacifik biti informisani o Android TV konceptu, privukao je toliku pažnju da je, prema rečima samih organizatora, u hodu, navrat nanos prerastao samog sebe i postao globalni događaj pretvorivši se u tri dana tehničkih i komercijalnih sesija i demonstracija namenjenih operaterima i proizvođačima opreme koji su se sjatili na Tajland sa sve četiri strane sveta.
Potvrdivši sve ono što je već objavljeno na ranijim konferencijama, Google je otišao i nekoliko koraka dalje - predstavljen je novi Android Oreo i njegov izgled u Android TV okruženju, pojašnjeno mnogo toga o mogućnostima prilagođavanja korisničkog interfejsa, prikazane igrice u Android TV okruženju, YouTube Kids kao posebno interesantna aplikacija, ali je i na savršeno jasan način stavljeno svima do znanja šta čeka proizvode zasnovane na starom AOSP konceptu - postepeno ukidanje svih Google servisa i aktivno sprečavanje razvoja sopstvenih aplikacija poput YouTube a na njima.
Google je očigledno rešio da njihovi servisi ubuduće rade samo na platformama nad kojima imaju kontrolu. Takođe, postaje očigledno i da vreme za Google Assistant dolazi - veliko potenciranje ove moćne alatke (koja doduše još nije dostupna ni na jednom od jezika naših naroda i narodnosti, ali će se to verovatno promeniti u budućnosti) govori da Google neće propustiti priliku da nam u dnevnu sobu ubaci "bubicu" koja će pratiti naša interesovanja i tako omogućiti još efikasniju monetizaciju Google servisa.
Možda i najznačajnija disruptivna promena kojom bi Google mogao da uzdrma ovo tržište došla je u vidu objave da će Widevine, danas poznat kao Google ov DRM, ugrađen u browsere i Android OS, obnoviti razvoj svog Conditional Access sistema. Widevine je, naime, pre akvizicije od strane Google a bio nezavistan CAS/DRM provajder, pa bi uz novi Widevine CAS i najavljenu standardizaciju CAS interfejsa koja bi olakšala njegovo prihvatanje u roku od godinu dve mogao da ponudi tržištu svoj besplatan CAS.
Ovime bi pokrio potrebe svih tradicionalnih ne OTT operatera: kablovskih, satelitskih, IPTV, DTT i svih drugih koji se oslanjaju na CA sisteme za zaštitu svog kontenta. Time bi takođe efektivno ubio čitavu CAS industriju, koja danas uopšte nije mala.
Da li će u tome uspeti, ili će projekat Widevine CAS završiti u kategorije "probali smo ali ne ide" (što nije strano tehnološkim gigantima), pokazaće vreme. U svakom slučaju - cunami dolazi. Ostaje da vidimo ko će da zajaše talas, a ko da se udavi.
Za prikaz Android televizora raspoloživih na našem tržištu pogledajte PC#249.