Čak i kada vaša kompanija nema mnogo IT prohteva ili zahteva za čuvanjem dokumentacije, neke osnovne potrebe ostaju. Uredno knjigovodstvo zahteva da se dokumenti (ugovori, računi…) čuvaju, barem neko određeno vreme, a njihova digitalizacija će svakako pomoći – čak i ako ste popularni „direktor @ sam svoj gazda“, elektronska dokumentacija će vam pomoći da savremenije vodite svoj posao.
Ako je sve samo u papirima, može da se desi poplava, požar, da kuče izgricka fasciklu ili registrator s dokumentacijom, a to su sve katastrofe. Možda ne opšte kataklizme, ali svakako katastrofe za vas ako vam neka kontrola zatraži dokumentaciju ili se pojave neki sporni momenti u minulim ili tekućim poslovnim aktivnostima.
Digitalizacija dokumentacije je svakako poželjna opcija, čuvanje ovih digitalnih zapisa na barem dva mesta takođe, a data retention vrlo poželjna opcija. Data retention zapravo znači beleženje svih koraka i promena u poslovanju, a ne malo je „iskomplikovana“ prisustvom GDPR-a ili zakona o zaštiti ličnih podataka.
Kako vaša kompanija raste i raste broj klijenata, situacija može samo da se pogoršava. Zato pažljivo, uz proveru zakonskih akata, a ako je potrebno i uz konsultacije sa stručnim licima ili timovima, treba pristupiti planiranju toga šta se i gde beleži, gde se čuva, kome je dostupno i u kom vremenskom periodu.
Da, morate omogućiti da se bitni podaci i dokumentacija čuvaju, da se osigura njihovo čuvanje na više mesta, ali da ne nestanu u nekoj prirodnoj (ili neprirodnoj) katastrofi ili, još gore, da osetljivi ili nečiji lični podaci ne dospeju ne neke pogrešne ruke. Sve su to katastrofe na koje morate da računate, ma koliko je mala verovatnoća da se zaista dese. I sve se tiču vaših podataka ili nečijih tuđih, a vama poverenih podataka.
Pet razloga zašto vam je potreban plan oporavka od katastrofe
Svet je nepredvidiv, a neka katastrofa može da nastupi u bilo kom trenutku. Kupujete osiguranje da biste finansijski zaštitili svoje poslovanje od gubitaka, ali osiguranje ne može da zameni dragocene podatke, ključne aplikacije koje čine vaše poslovanje uspešnim i već postojeće korisnike od (privremenog) gubitka kontakta s vama. Da biste zaštitili te stavke, nije dovoljno uplatiti osiguranje. Morate da planirate unapred, kreirajući plan za vraćanje podataka ako se izgube. Razmotrite narednih pet situacija koje bi mogle pogoditi vaše poslovanje i krenite u planiranje.
Prirodne katastrofe
Majka priroda može biti okrutna. Oluje, požari i poplave sve mogu da nanesu nepopravljivu štetu vašoj kompaniji. Bez uspostavljanja jasnog plana za oporavak od katastrofe, možda će vam biti izuzetno teško da nastavite sa radom, što će dovesti u pitanje budućnost vaše kompanije. Oko 80 odsto kompanija koje se zatvore na period duži od 5 dana nikada se više ne otvore, pa je brzo ponovno postavljanje proizvodnje (delatnosti) na noge ključno u slučajevima prirodnih katastrofa.
Kvar hardvera
Bilo da dođe do prenapona struje ili ako vam hardver zakaže iz nekog drugog razloga, to može odneti sa sobom sve vaše podatke. Iako možete da preduzmete korake za zaštitu vašeg hardvera sistemima za hlađenje, zaštitnicima od prenapona i drugom tehnologijom. Od presudne je važnosti da redovno pravite rezervne kopije podataka. Korišćenje storidža zasnovanog na cloud-u ili van redovne lokacije može doneti dodatnu zaštitu, jer je malo verovatno da će obe lokacije biti istovremeno pretrpeti neku ozbiljniju katastrofu, pogotovo ako su lokacije na razumnom fizičkom rastojanju. Vaš plan za oporavak od katastrofe treba da sadrži ove korake, da biste sprečili potencijalni gubitak podataka.
Ljudske greške
Niko nije savršen, a to na žalost uključuje i vas i vaše zaposlene. Ako zaboravite da sačuvate izmene u dokumentu, slučajno obrišete važan dokumenat, pa i slučajno uključivanje/isključivanje pogrešnog prekidača, može da dovede do značajnog gubitka za vašu kompaniju. Programi obuke mogu da pomognu u smanjenju grešaka, ali jedini način da se vaše poslovanje zaista zaštiti od gubitka podataka zbog ljudske greške je redovno pravljenje rezervnih kopija podataka.
Cyber zločini i zločinci
Na žalost, cyber zločini su u stalnom porastu i većina preduzeća u nekom trenutku biva pogođena. Napad virusa ili ransomware-a (naš slučaj) mogao bi zaustavi vaše poslovanje i uzrokuje velike gubitke profita. U težem slučaju, mogli biste duže da ostanete taoci zlonamernih hakera. Zato vaš plan za oporavak od katastrofe treba da sadrži korake za oporavak od pokušaja hakovanja, čuvajući vaše podatke bezbednim i dostupnim na više mesta.
Služba za korisnike
Na kraju, potreban vam je plan za oporavak od katastrofe da biste svojim klijentima pružili uslugu koju očekuju od vas. Ako se vaše preduzeće mora zaustaviti ili ako dođe do dužeg prekida usluga, sva je prilika da ćete izgubiti veći broj vrednih kupaca u odnosu na konkurenciju. Što brže možete povratiti svoju operativnost, vaši klijenti biće srećniji i nećete im dati mnogo vremena za premišljanje i promenu dobavljača.
Nijedan posao, pogotovo oni poslovi koji se više oslanjaju na IT podršku, nije imun na rizik od gubitka pristupa podacima i aplikacijama. Plan oporavka od katastrofe može vam pomoći da se osigura da gubitak ostane mali i privremeni problem, uz brzo obnavljanje vašeg poslovanja. Ova kontrolna lista može vam pomoći da započnete u kreiranju plana koji može zaštititi vaše poslovanje od raznih potencijalnih katastrofa.
Backup & Restore
U svim katastrofičnim scenarijima je bekap podataka i aplikacija, te njihov brzi povratak i oporavak od ključnog značaja za brzo vraćanje funkcionalnosti. Bez obzira na to za koji sistem se odlučite kad je u pitanju skladištenje vaših rezervnih podataka (backup), ponovićemo staru krilaticu da se bekap pravi u nadi da nikada neće zatrebati.
Ipak, čak i bezazlene greške nekada mogu prouzrokovati gubitak podataka, pa bekap ipak mora da bude dobro isplaniran. Tu najpre mislimo na činjenicu da bekap mora da bude dovoljno čest jer ćete u protivnom restaurirati sistem u neko davno prošlo vreme i, u najboljem slučaju, moraćete naknadno da unesete sve podatke koji nedostaju – ako se uopšte setite koji su to podaci i ako oni budu dostupni.
S druge strane, beleženje cele slike sistema (system image) zajedno sa svim pripadajućim podacima može da bude vrlo zahtevno – i vremenski i kad su u pitanju resursi. Planiranje ispravne frekvencije bekapa sistema i podataka je vrlo značajna stavka, ali je veoma dobro da se raspitate o mogućim rešenjima koja omogućavaju i frekventnije, inkrementalno upisivanje rezervne kopije podataka. Pravilnim planiranjem, smanjićete zahteve za velikim storidžom, a da to ne ide na štetu brzine oporavka u slučaju da je restauracija (restore) sistema ili podataka neophodna.
„Sitne stavke“ od značaja
Zanimljivo je da naši partneri pišu i o drugim aspektima sprečavanja gubitka podataka ili funkcionalnosti, pa svakako treba istaći i značaj dobre klimatizacije i pravilnog (i rezervnog) napajanja sistema. Uvek postoji opcija da ove brige (ili neki njihov deo) prepustite nekom drugom iznajmljujući resurse u data centru, ali nekada se i ozbiljnim data centrima dešavaju havarije – jednoj od njih bili smo svedoci krajem avgusta.
Drugo rešenje je da se upustite u avanturu sopstvenog data centra. Neka od rešenja nude Vertiv i Vesimpex u obliku potpuno funkcionalnih i po svim pravilima izvedenih mikro data centara. Za poslove koji uključuju ozbiljno angažovanje ICT resursa, to je i preporučena varijanta jer Edge data centar je cloud, ali vaš cloud i pod vašom je kontrolom.
Najvažnije je da na vreme izračunate koliko bi vašu kompaniju koštao gubitak podataka ili gubitak funkcionalnosti. Shodno tome, isplaniraćete sredstva, vreme i dodatne aktivnosti da do katastrofe ne dođe. Ili bar da se verovatnoća svede na minimum.
|