Četiri su ključna smera u kojima se kreću GPS uređaji od sredine devedesetih do danas – ka minijaturizaciji, poboljšanju prijema i preciznosti, proširenju funkcionalnosti i, naravno, nižim cenama. Osnovni strateški cilj proizvođača ovih uređaja je omasovljenje primene, jer gotovo da ne postoji čovek kome GPS u nekom obliku ne bi bio od koristi. Nekadašnja vojna tehnologija brzo je našla primenu i u civilnoj avijaciji i nautici, nedugo zatim i u drumskoj navigaciji, a smanjenje gabarita uređaja je otvorilo put njihovom širokom prisustvu kod svih vrsta ljubitelja prirode. Sa gotovo neverovatnom brojkom od 70.000 GPS uređaja koje svake nedelje proizvede Garmin‑ova fabrika na Tajvanu, ne treba da čudi ako u dogledno vreme posedovanje GPS uređaja postane jednako normalna stvar kao i posedovanje mobilnog telefona.
Nakon dalje minijaturizacije Geko serije u Foretrex/Forerunner familiju GPS uređaja koji se nose na ruci poput časovnika, bilo je logično da i najpoznatija eTrex familija džepnih modela doživi osveženje i mogućnostima se distancira od modela sa bazičnom funkcionalnošću kakvi su Geko i Foretrex. Tako su dva najpopularnija eTrex modela, Legend i Vista dobili kolor verzije, a slično osveženje se dogodilo i u GPSmap familiji, promocijom potpuno novih 60C i CS modela, kao i izbacivanjem kolor varijante modela 76. Pogledajmo šta nude novi modeli, počevši od najjačih.
GPSmap 60CS i 76CS
60C/CS su novi modeli u GPSmap gami – nemaju prethodnike sa monohromatskim ekranima. Pre njih su se mogli kupiti samo stacionarni GPS uređaji sa kolor-ekranom namenjeni drumskoj i nautičkoj navigaciji. Model 60C/CS u klasu ručnih GPS uređaja nije doneo samo kolor-ekran, već i funkcionalnost iz više klase, koja je uključivala i mogućnost automatskog generisanja drumskih ruta ukoliko se koriste rutabilne karte.
60C/CS je po gabaritu na granici onoga što bi se moglo zvati ručnim uređajem. Sa svojom moćnom Quad Helix GPS antenom koja mu dužinu povećava na nešto preko 15 cm više podseća na radio stanicu, s tim što centralno mesto zauzima zaista ogroman ekran koji pokriva oko 2/3 dužine uređaja ne računajući antenu. Ispod ekrana su kontrolni tasteri raspoređeni polukružno oko četvorosmernog kursorskog pada, a ima ih dovoljno da omoguće trenutnu dostupnost praktično svake funkcije. Dopada nam se što, kada se koristi pozadinsko osvetljenje za ekran i tasteri svetle, tako da nemate problema sa upravljanjem čak ni u mraku.
Obe varijante modela poseduju čak po 56 MB memorije za učitavanje mapa, što je na nivou onoga što nude stacionarni uređaji za autonavigaciju prethodne generacije; poređenja radi, standard kod ručnih uređaja u prethodnoj generaciji bio je 8 MB. Memorija je dovoljna za mape svih balkanskih zemalja (Croguide, SCG Roadmap) i da više od polovine ostaje slobodno za probrane detaljne mape metropola iz Europe Cityselect paketa (pod uslovom da ste nabavili sve ove mape, naravno). Odlučite li da GPSmap 60C/CS koristite za drumsku navigaciju, on će vam pružiti komfor jednak onome što daju specijalizovani drumski navigatori, izuzev navođenja glasom. Na predstojeća skretanja ćete biti upozoreni krupnim natpisima i jasnim simbolima na ekranu, koji će blagovremeno zameniti standardni prikaz mape. GPSmap 60C/CS zajedno sa mapama u svoju memoriju prenosi i POI bazu dotičnih mapa, u kojoj se nalaze svi objekti od interesa na terenu (restorani, hoteli, prodavnice, benzinske pumpe, aerodromi, muzeji, pozorišta, istorijski spomenici itd.), koje možete pretraživati bilo po imenu ili udaljenosti od mesta gde se nalazite, a možete ih koristiti i kao ciljne tačke za generisanje automatskih ruta.
Čim izađete iz automobila i zaputite se nepoznatim šumskim stazama, GPSmap 60C/CS se pretvara u ultimativnu alatku za orijentaciju u divljini. Quad Helix antena se „potrudila“ da nas vrlo brzo uveri da ćete u graničnim uslovima (guste krošnje, kanjoni) imati bolji prijem od onoga što će vam ponuditi eTrex ili Geko (zanimljivo je da 60C/CS ima čak i konektor za eksternu antenu), a odličan kolor ekran rezolucije 240×160 tačaka (dobro vidljiv čak i po jakom suncu) precizno će prikazati sve detalje na mapi i, zahvaljujući različitim bojama, omogućiti da lakše razaznate kategorije objekata kada su gusto spakovani na malom prostoru. Interfejs za podešavanja kao i logika navigacije, preuzeti su sa PDA uređaja, a svaki segment je potpuno konfigurabilan, počev od toga koji će se uopšte ekrani (i kojim redosledom pri pritisku na Page taster) prikazivati, pa do detalja vezanih za svaki ekran ponaosob.
Modeli 60C i 60CS razlikuju se po tome što 60CS poseduje barometarski visinomer i elektronski kompas. Ova dva senzora su od manjeg značaja u urbanim uslovima, ali su korisni za orijentaciju u divljini. Elektronski kompas nepogrešivo rotira mapu čak i dok stojite u mestu i okrećete uređaj oko svoje ose (bez njega je potrebno da napravite nekoliko koraka da bi se uređaj orijentisao, uz znatna kašnjenja u uslovima otežanog prijema), dok barometarski visinomer omogućava precizno očitavanje nadmorske visine i uz samo tri vidljiva satelita (bez njega je potrebno minimum četiri, uz veću mogućnost greške), obezbeđujući time kontinuirani zapis podataka o nadmorskoj visini za svaku tačku pređenog puta. Model 60CS takođe nudi iscrtavanje visinskog profila direktno na uređaju, daje razne statistike u realnom vremenu (ukupan uspon, maksimalna dostignuta visina, grafik promene pritiska koji može poslužiti i za prognozu vremenskih prilika), bez potrebe da se za njihovo dobijanje povezuje na PC. Trip computer u svakom momentu prikazuje 8 od ukupno 38 mogućih statističkih parametara i može se slobodno konfigurisati.
60C/CS su prvi Garmin uređaji koji su, sem do sada uobičajenog serijskog konektora, korisniku ponudili i USB vezu (u paketu se dobija USB kabl). Za napajanje su zadužene dve AA baterije iz kojih 60CS izvlači oko 20 sati rada, što je neuobičajeno povoljno za modele koji imaju kompas i barometar. Iznenadio nas je trend smanjenja potrošnje kod novih kolor modela, što će korisnicima smanjiti glavobolje oko učestale zamene baterija pri intenzivnom kretanju po terenu. Od modela 60C (bez barometra) može se očekivati čak 50% duža autonomija rada. Pomenimo još i zanimljiv sistem za nošenje zasnovan na štipaljci koji koristi 60C/CS – lako se zakači za kaiš ili džep (prvi put primenjeno kod Rino serije), a poseduje sigurnosnu oprugu koja onemogućava slučajno spadanje uređaja.
Modeli 76C/CS su većih gabarita od 60C/CS, ali je to funkcionalno isti uređaj koji umesto 56 MB poseduje 112 MB memorije za mape, antenu (takođe Quad Helix) integrisanu u telo i zanimljivu sposobnost plutanja na vodi. Upravo u tome je i „tajna“ povećanog gabarita modela, jer je dodatna zapremina bila neophodna za džepove sa gasom koji omogućava plutanje. 76C/CS (razlika između modela je u elektronskom kompasu i barometru) biće zanimljiv pre svega ljubiteljima aktivnosti na vodi koji nisu raspoloženi da rone u potrazi za GPS uređajem koji im je upravo ispao. Uzgred, svi modeli iz GPSmap i eTrex serija su vodootporni.
eTrex Legend C i Vista C
Legend i Vista su najpopularniji modeli iz prve Garmin‑ove „džepne“, eTrex serije, pa je logično što upravo oni sada dobijaju kolor ekrane. Oba modela su pretrpela toliko korisnih izmena da se teško može konstatovati da se radi samo o „kozmetičkom“ unapređenju. Razlike u funkcionalnosti između kolor varijanti modela Legend i Vista bitno su smanjene – radi se o istom jezgru, s tim što Vista ima elektronski kompas i barometarski visinomer.
Oba uređaja sada imaju po 24 MB memorije za učitavanje mapa (monohromatski Legend je imao samo 8 MB), a vezu sa PC‑jem ostvaruju isključivo preko USB kabla (serijski ne postoji ni kao opcija). Čim priključite USB konektor na uređaj, on se automatski napaja preko PC‑ja, što štedi baterije. Potrošnja je prepolovljena, tako da Legend C umesto dosadašnjih 18 sati iz dve AA baterije izvlači i do 36 sati rada, što znači da će vam za višednevni izlet u divljini biti dovoljan jedan par baterija! Naravno, u uslovima otežanog prijema potrošnja raste, ali je dobitak i dalje očigledan.
Smanjenje dimenzija samih uređaja u odnosu na monohromatske eTrex modela sigurno će pozdraviti oni koji drže do kompaktnosti. Zbog promene dimenzija i proporcije ekrana su se promenile, što ćete primetiti gledajući mapu – imate utisak da je širi pregled terena bočno od vaše pozicije. Iako nešto manji po visini od onog kod (primetno skupljeg) modela 60C/CS, kolor ekran kod Viste i Legend‑ Ca po rezoluciji i kvalitetu prikaza ne zaostaju za njim.
Što se tiče korisničkog interfejsa, učinjen je kvalitativni pomak u odnosu na dosadašnji izgled monohromatskih eTrex modela – interfejs je „preslikan" sa skupljih GPSmap modela. Kod Legend i Viste C je čak i efikasniji, zbog tradicionalnog „džojstika“ modela iz eTrex serije, čijim vertikalnim pritiskom se potvrđuje izbor, bez potrebe da „jurite“ Enter. Jedna od najznačajnijih funkcionalnih novina kod ova dva modela je automatska rutabilnost, uz odgovarajuće mape.
Čak i sistem montaže na nosače za auto ili volan od bicikla je učinjen praktičnijim; sada je, umesto da menjate čitav poklopac ležišta za baterije, dovoljno da zašrafite klizač koji dobijate u osnovnom paketu. Sve u svemu, Vista i Legend su u kolor varijanti toliko unapređeni, da se posle nekoliko dana uporednog ispitivanja ozbiljno pitamo da li su u Garmin‑u možda učinili sebi „medveđu uslugu“ dajući im isti nivo funkcionalnosti kakav imaju modeli iz GPSmap serije. Izgleda da su Garmin‑ovi konstruktori pažljivo slušali zamerke korisnika i upravo se na njih fokusirali pri planiranju ova dva najnovija modela. Nema sumnje da će oni, bez obzira na relativno „jaku“ cenu u odnosu na prethodne eTrex modele, biti pravi hit i da im je dug „životni vek“ na tržištu zagarantovan.
Korisne adrese:
InfoTeam
http://www.infoteam.rs/
|