Niški Pakom će ostati zabeležen u istoriji domaćeg IT tržišta kao firma koja je najbrže napredovala i kao značajan inovator u poslu distribucije računarske opreme – pomenimo samo njihov B2B servis na koji su posebno ponosni. Rast domaćeg IT tržišta, koje se povećavalo za po 50% godišnje je, sve do početka ove kalendarske godine, bio u direktnoj korelaciji sa rastom Pakom-a. Uvođenje poreza za računarsku opremu i pad obrtnog kapitala koji je pratio uvođenje PDV-a, kao i smanjenje investicija u IT i pad javne potrošnje zbog budžetskih ušteda, doprineli su da se IT tržište ove godine gotovo prepolovi, sa neizvesnim smerom daljeg razvoja. Ovaj „potres“ je jednako pogodio i velike i male firme, pa kako je Pakom Roadshow već ustoličen kao jedan od najvećih IT skupova u našoj zemlji, očekivali smo da na ovogodišnjoj manifestaciji osmotrimo stanje IT tržišta i potražimo izlaz iz ove, prilično teške situacije.
Dijagnoza...
Moto ovogodišnjeg Roadshow-a je glasio „ne jedu veliki male, već brzi spore“, što slikovito opisuje turbulencije na domaćem tržištu u ovoj godini. Mesto održavanja je, tradicionalno, hotel „Grand“ na Kopaoniku, a termin od 23. do 25. septembra se još jednom poklopio sa završnim rokovima u domaćim IT časopisima, ali o tome možda nekom drugom prilikom. Roadshow je trajao jedno popodne kraće nego prošli put, čime je pojačana dinamika čitavog skupa.
Koncept dešavanja je značajno promenjen, što je logična posledica ranijih iskustava, gde su brojne prezentacije i njihova dužina i kompleksnost dovodili do zamora učesnika. Težište je sa informisanja dilera o tehničkim unapređenjima hardvera pomereno ka novim poslovnim strategijama, koje su još bitnije za opstanak u krizno vreme. Posebno pohvaljujemo odluku organizatora da sastanke vendora sa predstavnicima medija odvoji od prezentacija za ostale posetioce – novinari su tako dobili specifične informacija bez zadržavanja prezentacija i zamaranja dilera razgovorima koji ih zapravo ne zanimaju. Zahvaljujući promenama u koncepciji prisustvo posetilaca na predavanjima i prezentacijama je bilo značajno bolje nego ranijih godina. Jasno se videlo koliko su svi bili zainteresovani da saznaju nešto novo, da od velikih i uspešnih dobiju savete kako da unaprede svoje poslovanje i preteknu konkurenciju.
Roadshow je započeo kratkim obraćanjem Srđana i Dejana Pavlovića, osnivača i vlasnika Pakom-a, dok je izlaganje direktora Pakom-a Vladimira Živaljevića ostavljeno za drugi dan ovog dešavanja. Njegova uvek interesantna prezentacija je ovom prilikom svedena na uobičajen pregled postignutih rezultata u prošloj godini, sa posebnim osvrtom na krizu (ili katastrofu, zavisi kako tumačite) koja je pogodila tržište. Drugi deo, pregled brojnih distributerskih programa koje Pakom zastupa, se pretvorio u višečasovno prezentovanje mana i vrlina pojedinih proizvođača čiji su predstavnici bili prisutni. Tako smo čuli da je IT tržište ove godine, po procenama Pakom-a, doživelo pad od čak 19 posto, što je veliko odstupanje u odnosu na ranije godine, ali i da je oko 5 posto firmi zatvoreno. Jedini segment koji je doživeo rast je tržište prenosnih računara, koje je po svemu sudeći i pomoglo velikim distributerima kao što je Pakom da prežive krizni period.
... i ozdravljenje?
Gospodin Živaljević procenjuje da će se u naredne četiri godine tržište konsolidovati, ali uz jasno segmentiranje ponude. Prostor u kojem on vidi šansu za razvoj su usluge, tj. ono što se u inostranstvu naziva added value. Dakle, prodavci će morati kupcima da ponude nešto više od pukog hardvera i njegovog održavanja u ispravnom stanju tokom garantnog roka. Mora se naći mesto za softver, usluge održavanja i sve ono što dobre i obučene prodavce odvaja od „šrafcigeraša iz komšiluka“.
Priličnu pažnju su privukla predavanja Vladimira Majstorovića o tehnikama prodaje, Dragana Varagića o Internet marketingu i Franje Ridzija o uspešnom prilagođavanju novim prilikama na tržištu, pa očekujemo da uskoro vidimo neke od prezentovanih ideja u praksi. Verovatno najzanimljivije, a u svakom slučaju najneobičnije predavanje je održao Srđan Starović iz Microsoft-a, koji je govorio o značaju System Builder programa, ulaznice u svet ozbiljnih prodavaca računara. O tome i Pakom dosta zna kao Microsoft Gold Partner, što je status koji se dodeljuje samo odabranim firmama sa velikim iskustvom i resursima.
Ni ove godine nisu izostali zabavni sadržaji – košarkaški turnir, igre bez granica na bazenu, ručak u prirodi, pa čak i takmičenje u body art-u, a optimizam je prevladao krizu. Nadamo se da će dileri sa uspehom primeniti ideje koje im je na Roadshow-u prezentovao Pakom, da će „živi i zdravi“ izaći iz teškog perioda i da ćemo se ponovo videti iduće godine, na još većem i veselijem Pakom Roadshow-u.
|