GradientTop
PC
Vodeći IT časopis u Srbiji
PC #134 > Softver
ARHIVA BROJEVA | O ČASOPISU | POSTANI SARADNIK | PRETRAGA
preview
Luxology i njegov modo
Stevan Josimović
Pojavljivanje novih edukativnih proizvoda kuće Luxology prati i mudar marketinški potez - besplatan update na modo 203. Isprobali smo čitavu kombinaciju...
- PC #134 u prodaji po ceni od 110 din
broj

Luxology i njegov modo

Modo 203 objavljen je u martu 2007, kao besplatan minor update namenjen korisnicima verzije 202. I prethodna verzija bila je stabilna i funkcionalna, te nije bilo preke potrebe za objavljivanjem besplatnog update-a. Za ovim potezom softverske kuće uglavnom posežu u slučaju da poslednja zvanična verzija njihovog softvera pokazuje neke ozbiljnije nedostatke. Kako to s verzijom 202 nije bio slučaj, objavljivanje verzije 203 kao besplatnog update-a je ne samo velikodušan potez Luxology-ja i demonstracija odličnog odnosa prema klijentima, već je reč o vrlo mudrom marketinškom potezu, kojim se pažnja korisničke zajednice podiže u trenutku kada Luxology na tržište lansira nekoliko značajnih edukativnih proizvoda. Pre nego što se detaljnije upoznamo sa tim novim proizvodima, osvrnimo se za trenutak na najznačajnije novitete koje donosi verzija 203.

203 – 202 =... više od 1

(kliknite za veću sliku)

Na prvi pogled, verzija 203 najviše poboljšanja donosi na polju uređivanja UV mapa. Alati Move i Sew će vam omogućiti spajanje diskontinualnih UV mapa, što je operacija za kojom se često ukazuje potreba prilikom čišćenja finalnih verzija modela i njihovih tekstura. Osim toga, UV mape dobile su i preko potrebne Cut, Copy i Paste komande za prenos UV vrednosti na različite poligone u sceni. U komplet UV poboljšanja ušao je i „UV orient“, sa kojim je moguće orijentisati i slagati „UV ostrva“ tako da zauzimaju znatno manje prostora. Na taj način smanjuje se potreba za gigantskim raster teksturama, čime se smanjuju i potrebe za RAM-om i ubrzava sam render proces. Konačno, UV Relax je dobio novi adaptivni mod, pa je softver u stanju da „odvije“ UV mrežu uz mnogo manje deformacija i postigne bolju proporciju među UV poligonima i poligonima na geometriji.

Osim UV-a, osetno je poboljšan i modo renderer. Ray trace render testovi pokazuju ubrzanje od 1,4 puta na istom hardveru, što je zaista respektabilan pomak. Ubrzanja su prisutna i kod ambient occlusion-a i „pečenja“ svetla u teksture. Optimizovan je i irradiance caching, što dodatno ubrzava globalno osvetljenje prilikom renderovanja u visokim rezolucijama.

Dugo očekivani DXF uvoz-izvoz je konačno stigao, tako da dizajneri i arhitekte konačno mogu da odahnu. Doduše, u pitanju je samo ASCII DXF kompatibilnost, ali je ona bar potpuna, kako za 2D tako i za 3D podformate. Dakle, modo će uz pomoć ovog importera moći da čita polymesh, lukove, krugove, linije, tačke, višestruke linije itd. Može vam se učiniti da je 2D kompatibilnost sa ASCII DXF-om nepotrebna jednom 3D programu, međutim nije tako. Uvoz 2D modela je idealan ukoliko vam je potrebna precizna osnova za gradnju 3D modela. Posebno interesantno je to da će importer zadržati organizaciju importovane geometrije i DXF lejere „prevući“ direktno u modo lejere.

Zvanični vodič kroz modo

(kliknite za veću sliku)

A sada nešto sasvim drugačije... Glavna odlika ove izuzetne knjige jeste da je napisana koncizno i jasno. Autor Dan Ablan od samog početka ima plan, zato mu treba verovati i pustiti ga da vas kroz taj plan provede. Od prve stranice treba shvatiti da nema nebitnih detalja – Ablan jednostavno ne gubi vreme. S druge strane, sa kompleksnijim funkcionalnostima se ne žuri već su objašnjene kad za to dođe vreme, pošto čitalac stekne znanja potrebna da bi se uhvatio u koštac sa složenijim stvarima.

Ukoliko uspete da dođete do ove knjige, obratite pažnju na beleške (notes), jer se u njima često razmatra skrivena ili bar ne tako očigledna mogućnost upotrebe alata opisanih u prethodnom poglavlju. Ovo je vrlo korisno, jer ponekad je baš ta neočigledna mogućnost upotrebe ono što vam „otvori oči“ kad su pojedini alati u pitanju.

Stil pisanja je karakterističan – Ablan vas kroz modo vodi gostoprimljivo, kao kroz sopstvenu kuću. I tempo je sasvim odgovarajući, jer vas autor pušta da polako osvajate teren, ali tako da vam ni u jednom trenutku ne bude dosadno. Knjiga je dobro opremljena, slike su jasne i uglavnom odlično sinhronizovane sa tekstom, a font dovoljno krupan da se može čitati bez naprezanja. Kompletno štivo ima nešto manje od 400 stranica, a tu je i prateći CD sa materijalima koji se koriste u primerima datim kroz knjigu. Jezik je manje-više neformalan, a tehnički termini svedeni na neophodnu meru, pa dok čitate knjigu, imate utisak da ćaskate sa prijateljem koji vas podučava novom, sjajnom 3D softveru, a ne da ste podvrgnuti intenzivnom kursu (što ova knjiga zapravo jeste).

Talenat za prenošenje znanja sjajno upotpunjuje bogato iskustvo koje Ablan ima kao autor knjiga o 3D softveru, ali i kao 3D DCC (digital content creation) umetnik. Ako imate nameru da modo upotrebljavate ozbiljno, a engleski jezik za vas ne predstavlja špansko selo, teško da ćete pronaći bolji resurs za učenje od The Official Luxology modo Guide-a.

A tu je i video kurs...

Dan Ablan (tj. njegova kompanija 3D Garage) je autor još jednog odličnog učila za modo pod nazivom modo 201 Signature Courseware. Ova serija video lekcija za studente digitalne 3D umetnosti koristi modo kao svoj osnovni alat. Kroz nekoliko kompletnih projekata, Dan vas provodi kroz sve bitnije funkcionalnosti modo aplikacije. Struktura ovih lekcija je slična „Zvaničnom vodiču kroz modo“ ali je medij mnogostruko brži i isto toliko zahtevniji od knjige. Ovo znači da ćete, recimo, upoznavanje sa korisničkom školjkom modo-a kroz prvih nekoliko video lekcija savladati za nepunih 30-40 minuta dok će vam sa knjigom biti potrebno bar trostruko više vremena. Sa druge strane, Signature Courseware nosi tek ograničenu količinu informacija i mada te informacije možete progutati mnogo brže nego one zapakovane u knjizi, ukoliko želite detalje o nekim opcijama, ipak ćete morati da zavirite u knjigu ili PDF dokumentaciju koja se distribuira sa modo-om.

Još jedna bitna razlika u odnosu na „Zvanični vodič kroz modo“ je u tome što je Dan u Signature Courseware-u imao punu slobodu po pitanju forme, količine i odabira informacija koje će da prezentuje. Ako vas je Dan u devedesetim (ili kasnije) vodio kroz Lightwave, onda ćete svakako uživati u ovoj seriji video lekcija za modo. U jednom od projekata ovaj pisac je preradio svoj čuveni tutorijal projekat Lava lampe za modo. Sa ovim tutorijalom su svoj put počinjali mnogi eminentni 3D DCC umetnici, pa možete i vi. Naročito interesantne lekcije su one u kojima Autor predstavlja modo render stablo i njegove delove (materijale, shader-e itd). Funkcionisanje ovog dela modo-a je za mnoge nove korisnike nepoznanica, pa je novim mehanizmima posvećena značajna pažnja.

(kliknite za veću sliku)

Modo nije jedini proizvod koji je obrađen ovim lekcijama. Dan je posvetio jednu sjajnu lekciju mini aplikaciji za pravljenje „beskonačnih“ tekstura. U njoj pokazuje kako se Luxology ImageSynth koristi, koje situacije treba izbegavati, kako na najefikasniji način dobiti ovaj ili onaj efekat i daje mnoštvo korisnih saveta povezanih sa teksturama generalno. Interesantno je da modo Signature Courseware ima i Appendix video sekciju u kojoj se razmatraju: help fajlovi, osnovi kamere, action centri, trikovi za Mac i PC platformu itd.

Kvalitet QuickTime MOV fajlova enkodiranih Techsmith EnSharpen-om je odličan, a MOV format je odabran zbog pune kompatibilnosti sa Mac platformom na kojoj je modo takođe vrlo popularan. Modo Signature Courseware je proizveo i distribuira AGA Digital Studios (www.agadigital.com ), pa na njihovoj adresi možete saznati sve što vas interesuje o ovom sjajnom edukativnom materijalu.

Video serijali

(kliknite za veću sliku)

Sportshoe i LeMans trening materijale realizovao je sjajni Andy Brown, veteran u 3D svetu. Oba trening DVD-ja namenjena su pre svega slobodnim 3D umetnicima i malim produkcijskim studijima. Narativni deo realizovan je odlično, perfektno sinhronizovan sa dešavanjima na ekranu, tako da majstora na delu možete pratiti doslovce u realnom vremenu. Poseban kvalitet ovih materijala je i to što Andy Brown ne objašnjava samo ono što radi, već i kako razmišlja dok radi, što je za studente 3D softvera/umetnosti često od većeg značaja.

Sve modelarske tehnike obrađene na ova dva trening DVD-ja su univerzalnog karaktera, tako da vam oni mogu biti interesantni čak i ako modo nije vaše omiljeno „oružje“. Stil video montaže je nenametljiv i u funkciji je osnovne trening misije ovih DVD-ova. Svaka mini partija najavljena je jasnim šematskim prikazom onoga što će biti predmet razmatranja u narednih nekoliko minuta, što olakšava ne samo praćenje, već i kasnije pretraživanje ovih video materijala. Uz video materijal ćete dobiti i sve objekte, slike, skriptove i konfiguracione fajlove, tako da možete da rekonstruišete sve faze izrade objekata na kojima radite prateći video materijal.

(kliknite za veću sliku)

Teme obrađene kroz ove video treninge odnose se na dva najčešća stila modeliranja: Sportshoe serijal pokazuje tehnike za modeliranje organskih objekata, dok LeMans demonstrira modeliranje industrijskih oblika sa geometrijski pravilnijim linijama (primer u ovom serijalu je prelepi Sauber C9 Mercedes, trkački automobil visoke klase). Teme su obrađene studiozno, a tehnike modeliranja su visokoefikasne, ali će oba serijala od studenata zahtevati izvesnu familijarnost sa softverom. Iako su neke opcije modo-a detaljno pokrivene, to je urađeno samo na neophodnim mestima ili tamo gde oficijelna dokumentacija nije „zalazila u sitnice“. Za sve drugo, kao što je snalaženje u modo koordinatnom sistemu ili prečice na tastaturi, treba zaviriti u korisnički vodič koji se isporučuje uz modo.

Na svim poljima

(kliknite za veću sliku)

Luxology je, iako relativno mlada firma, pokazao sposobnost da vuče prave poteze. Za kratko vreme modo je postao odličan proizvod, sa jasno definisanim tržišnim profilom i zavidnom bazom korisnika. Korisničke komune niču svuda po Internetu, kao pečurke posle kiše, a odlični tutorijali dostupni su besplatno ili, ređe, za simboličnu sumu. O ozbiljnosti i mogućnostima ovog softvera govore i impresivne galerije korisničkih radova, kao i press objave o rastućem broju vodećih produkcijskih kuća koje su uvrstile modo u svoje arsenale.

Napor koji je Luxology uložio u obrazovanje svojih klijenata i prisutnost na praktično svim većim smotrama 3D softvera zaslužuju poštovanje. Angažovanje stručnjaka kakvi su Dan Ablan i Andy Brown na pripremi „Službenog Luxology modo vodiča“ i profesionalnih video trening materijala samo potvrđuje da na modo ozbiljno treba računati u godinama koje dolaze. Korisnička baza raste gotovo istom brzinom kao i mogućnosti ovog sjajnog dizajnerskog alata. Pri tome, Luxology se ni u jednom trenutku nije ogradio od mogućnosti da modo uskoro preraste u puni animatorski alat, što smo mogli da vidimo i iz izjave koju je Bob Bennett, potpredsednik marketinga, dao za naš list (PC #125). Za to vreme situacija na tržištu i budućnost nekih drugih, velikih 3D paketa je posle niza preuzimanja, najblaže rečeno, nejasna. Zato predlažemo da novu ofanzivu i smenu na vrhu dočekate spremno – „Službeni Luxology modo vodič“, modo Signature Courseware, The Sport Shoe Modeling Experience i The Le Mans C9 Experience će vam u tome pomoći.



.

PC
Twitter Facebook Feed Newsletter