GradientTop
PC
Vodeći IT časopis u Srbiji
PC #183 > PC.Biz
ARHIVA BROJEVA | O ČASOPISU | POSTANI SARADNIK | PRETRAGA
preview
ERP po vašoj meri
Vladimir Cerić
Izbor poslovnog informacionog sistema nikada nije bio jednostavan zadatak, naročito kada pred sobom imate bogatu ponudu. Potrudili smo se da vam barem malo olakšamo izbor prikazom EPR sistema koje nudi domaće tržište - šta može koji od njih i koliko košta implementacija.
- PC #183 (Decembar 2011)
- U prodaji po ceni od 200 din

broj

ERP po vašoj meri

Zvanični podaci Republičkog zavoda za statistiku kažu da je u 2011. godini 98,1% preduzeća koristilo računar u svom poslovanju. Ali kako ih je koristilo, to je sasvim drugo pitanje. Računari se svakodnevno koriste u najrazličitije, često naopake svrhe: pretvoreni u električne pisaće mašine ili malo kompleksnije kalkulatore, ili kao konzole za partiju pasijansa. Naročito u pauzama između beskrajnih telefonskih razgovora i rukovanja gomilama (nepotrebnih?) papira, koji i dalje predstavljaju osnov poslovanja domaće firme, bez obzira na to da li se ona bavi visokom tehnologijom ili gajenjem krompira. U svakodnevnoj trci za opstanak (ili u boljem slučaju za dinar više), mnogi vlasnici firmi zaboravljaju da računar može značajnije da im pomogne, čak i ako se bave uzgajanjem krompira, samo ako se upotrebi na pravi način. A za to je potrebno znanje i vreme, kojih često nemamo dovoljno.

Podaci iz iste publikacije RZS kažu da je početkom 2010. godine 11,5% preduzeća u Srbiji koristilo neki ERP sistem, među kojima je 43,1% velikih, 17,8% srednjih i 7,6% malih preduzeća. Ovi procenti su skromni, a razlozi za takvo stanje su brojni - nedovoljna edukovanost korisnika o značaju i prednostima poslovnih informacionih sistema, neuređenost i nestabilnost informatičkog ali i kompletnog domaćeg tržišta, hronična besparica... Ipak, budimo realni - uvođenje ERP softvera nije nešto što je neophodno baš svakoj firmi - dok ne dostignete određeni obim poslovanja, snaći ćete se i sa jednostavnijim rešenjima. Ali, kada vaš promet pređe nivo o kojem do pre pola godine niste mogli ni da sanjate, i imate dovoljno zaposlenih da ne možete baš uvek da ih sve nabrojite napamet, došlo je vreme za ozbiljnu informatičku podršku.

Kako se snaći?

Izbor adekvatnog rešenja nije lak, naročito ako niste dovoljno upućeni u problematiku poslovnog softvera. Ako redovno pratite našu rubriku PC.Biz, verovatno ste do sada mogli da steknete okvirnu sliku o tome koliko su ERP rešenja moćna, ali i kompleksna, kako kroz prikaze pojedinačnih proizvoda, tako i kroz studije slučaja primenjenih rešenja u nekim od domaćih preduzeća. Kako je većina tih studija potekla iz kompanija sa više stotina, pa čak i hiljada zaposlenih, pretpostavka je da će prosečni vlasnik malog ili srednjeg preduzeća nakon čitanja tih članaka verovatno odbaciti ideju uvođenja ERP-a kao preskupu i prekomplikovanu za njegovu firmu. I tu će pogrešiti. Prednost modernih ERP rešenja je u skalabilnosti i mogućnosti prilagođavanja svim tipovima i veličinama preduzeća, a sa dolaskom cloud computing-a, rešiće se i stara "boljka" - infrastruktura na lokaciji korisnika. No da ne idemo odmah u oblake - za sada ćemo posmatrati klasične scenarije primene ERP rešenja u vašim preduzećima.

Nekolicini domaćih proizvođača ERP rešenja smo poslali upit za ključne informacije, formiran prema sledećem modelu: kako znamo da je apsolutno nemoguće dati "tipsku" ponudu za ERP, morali smo da kreiramo model firme na koju će se taj ERP primeniti, kako bismo dobili koliko-toliko uporedive podatke. Dakle, naša ogledna firma ima 15 zaposlenih i bavi se veleprodajom i maloprodajom tekstilne robe. Sa oko 5000 artikala u bazi i do 50 obrađenih faktura dnevno, ona ne prelazi godišnji promet od 100 miliona dinara, a broj istovremenih korisnika/licenci je 10. Ovaj poslednji parametar je veoma važan prilikom kalkulacije krajnje cene, zato što se većina ERP paketa licencira po broju korisnika koji istovremeno pristupaju bazi. Ako u strukturi preduzeća imate ljude kojima primarno sredstvo za rad nije računar već kombi za prevoz robe ili viljuškar u magacinu, jasno je da njima nisu potrebne dodatne licence - jednu licencu tada deli više zaposlenih.

Tabela funkcionalnosti koja je pred vama je formirana prema zahtevima naše ogledne kompanije. Većina navedenih ERP rešenja poseduje i mnogo više od ovih funkcionalnosti - kako se preduzeće povećava i ide ka stotinama zaposlenih, tako se usložnjava i ponuda koja mora biti kreirana prema njihovim specifičnim potrebama. Ovde posmatramo (za ERP sisteme) elementarnu konfiguraciju, koja mora da ispuni neke osnovne zahteve da bi bila potpuno upotrebljiva i korisna za vlasnika i menadžere. Jasno je da svaka kompanija koja rukuje opipljivom robom mora imati podršku za nabavku, ulazne i izlazne fakture, elementarni magacin, ali u slučaju da nema maloprodaju taj modul, kao i modul za POS integraciju im neće biti potrebni. Po sličnom principu, ako imate vozni park, modul za transport će vam biti veoma važan, ali onda treba dodati i modul za putne naloge. Jasno je da se tada i cena paketa i vreme potrebno za implementaciju menjaju.

Čemu sve to vodi?

(kliknite za veću sliku)

Ono što svaki vlasnik kompanije treba sebi da postavi kao pitanje pre nego pređe na tabelu glasi: u kom smeru hoću da razvijam svoju kompaniju, i šta će mi za to sve biti potrebno. Zanemarite na trenutak tešku ekonomsku situaciju koja nas sve okružuje i prepustite se možda pomalo nerealističnim idejama o svom biznisu. Gde vidite svoju kompaniju za 5 ili 10 godina, koliki proizvodni i ljudski kapaciteti su vam potrebni da biste to postigli, gde se nalazi tržište za vaše proizvode i kako možete da dođete do njega... ima tu mnogo dilema. Pronalaženjem odgovora na ova pitanja razrešićete i mnoštvo dilema vezanih za ERP. ERP softver treba da posmatrate kao rešenje koje će vam pomoći da postojeći biznis dodatno razvijete, a ne omogućiti da stagnirate ili, još gore, idete unazad. Uzmimo par hipotetičkih situacija, kako bismo bolje prikazali ove dileme.

Ako se bavite proizvodnjom ili prometom robe široke potrošnje, koja svoje tržište nalazi kod krajnjih kupaca, ma koliko da smatrate da vam je on nepotreban i predstavlja bacanje para, modul za marketing će vam biti veoma važan. Upravo je to sredstvo koje će vam omogućiti prednost u odnosu na stotine konkurenata iz zemlje ili inostranstva. Ako imate alat koji će vam pomoći da analizirate, a potom i utičete na tržište, vi u rukama držite moćno oružje, naročito u industrijama sa malom profitnom marginom, gde smanjenje prometa od samo nekoliko procenata može značiti krah kompletne finansijske konstrukcije.

ako se bavite veleprodajom specifičnih proizvoda koje kupuje samo nekoliko kompanija, kontakt sa kupcima ostaje u domenu klasičnog poslovanja. Ali, ako vaši kupci insistiraju na kvalitetu i tačnosti isporuke, moduli za nadzor proizvodnje i upravljanje logistikom će vam pomoći da zadržite postojeće i osvojite nove klijente, i upravo u njih treba uložiti, pošto oni u najvećem broju slučajeva ne dolaze u osnovnoj konfiguraciji ERP rešenja. Modul za proizvodnju je veoma specifičan i često se mora značajno prilagođavati potrebama klijenta, za šta je potrebno dosta vremena i novca. A tržište nikoga ne čeka.

Bogatstvo ponude

Vratimo se sada na tabelu funkcionalnosti domaćih ERP rešenja: prikazani su proizvodi osam domaćih kompanija koje su se odazvale našem pozivu i u zadatom roku dostavile tražene podatke. Spisak nije konačan, i na tržištu Srbije možete pronaći još nekoliko ERP rešenja, ali su ona ili usko specijalizovana za neke oblasti ili im je ponuda usmerena ka mnogo većim kompanijama od naše ogledne, sa samo 15 zaposlenih. Verujemo da ste čuli za većinu kompanija čiji su proizvodi prikazani ovde, a u eri Interneta svaka dodatna informacija o bilo kojoj od njih vam je dostupna u par klikova. To su firme iza kojih stoji ogromno iskustvo u kreiranju poslovno-informacionih sistema, kao i veliki broj zadovoljnih korisnika, ne samo u Srbiji već i u zemljama regiona. Kao što vidite iz tabele, tehnologije koje su upotrebljene za kreiranje ovih ERP proizvoda dolaze od najvećih svetskih proizvođača softvera, tako da i to uliva dodatno poverenje u svako od prikazanih rešenja.

Kako ERP rešenjem rukuju praktično svi zaposleni, od direktora do sekretarice, interfejs i sistem pomoći na srpskom jeziku su jedan od presudnih faktora za uspeh kompletne implementacije. Kao što vidite, sva ponuđena rešenja imaju kompletno urađenu lokalizaciju, uključujući i NPS NAV Express koji je derivat Microsoft-ovog globalnog rešenja Dynamics NAV. Naravno, lokalizacija se ne odnosi samo na jezik koji se koristi u softveru, već i na našu zakonsku regulativu, što je dodatni kamen spoticanja s obzirom da se ista često (i ponekad nepredvidivo) menja.

Upravo te promene čine ključnim servisni ugovor koji imate sa isporučiocem softvera - koliko često dobijate zakrpe i dodatke koji će vaše poslovanje zadržati u legalnim okvirima. Primetno je odsustvo podrške za alternativne softverske platforme, naročito Mac OS, tako da oni koji koriste ove platforme za svoje poslovanje rešenje neće naći u našoj tabeli, što ne znači da je priča izgubljena, postoji ponuda i za ove operativne sisteme ali ne na našem tržištu i u klasi rešenja za mala i srednja preduzeća.

Za pregled domaće ponude ERP rešenja, tabelu karakteristika, cene softvera, obuke i održavanja pogledajte PC #183.

SLEDEĆI TEKST U PC #183
preview
Intel za zdravlje
Voja Gašić


Heliant

CEO Summit 2024


YuNet

PC Press Studio

Čitaj PC Press

Excel kuhinjica

.

PC
Twitter Facebook Feed Newsletter