Kad jedna kompanija traje četvrt veka to je uspeh sam po sebi. Ali biti tolike godine u samom vrhu je trijumf koji malo kome pođe za rukom. Pravi primer takve uspešne dugovečnosti je domaća ICT kompanija Saga
Kako izgleda biti na čelu kompanije koja je višegodišnji lider u Srbiji otkrili su nam Goran Đaković, predsednik kompanije i Igor Pavlica, generalni direktor i predsednik odbora izvršnih direktora. Kako je u pitanju veliki jubilej, nezaobilazna tema je bio i sam početak Sage. Kompanija Saga d.o.o. Beograd osnovana je 21. novembra 1989. godine. Od male IT firme sa nekoliko zaposlenih narasla je u jednu od najuspešnijih kompanija u Srbiji. Baš kao i mnoge domaće firme, i ona je na tom putu savladavala niz izazova koje je donosilo turbulentno vreme sankcija i svega što se kasnije dešavalo.
Vreme izazova
„Teške godine su imale po meni efekat spojenih sudova, naime velika državna preduzeća su prolazila kroz jako teška vremena u novim momentima tržišne ekonomije. Kako su ona padala usled novih uslova poslovanja i nastajanja konkurencije, tako su rasla privatna preduzeća. To se najviše manifestovalo u kadrovima. Mnogi kvalitetni kadrovi su prelazili iz državnih preduzeća u privatni sektor, kao osnivači ili kao zaposleni. Tako su nastale mnoge firme koje su i danas na tržištu. Razni sticaji okolnosti su nam pružili šansu da porastemo“, kaže Igor Pavlica, „I mi smo tu priliku dosta dobro iskoristili“.
Posle početnih uspeha, dolazi vreme sankcija koje je ozbiljno ugrozilo svaku firmu, pa i Sagu. Gospodin Đaković se priseća tih dana: „Inflacija je bila ogroman problem u državi. Danas primite novac i, ako ga ne potrošite istog dana, već sutra je to neki potpuno drugi iznos“. Ipak u tim vremenima brzina i snalažljivost cenila se i pri sklapanju dogovora sa stranim firmama čije tehnologije je Saga implementirala na tržište. Razgovori sa stranim partnerima su bili otežani zbog stanja u zemlji, ali i tada je bilo svetlih primera: „Razgovarali smo jednom s Amerikancem iz Sun-a“, priseća se gospodin Pavlica, „i on nas je dočekao sa papirom gde je bilo naznačeno šta sve može da mu se desi ukoliko sarađuje sa nama, tj. Jugoslavijom. Samo je teatralno zgužvao taj papir, pogodio korpu i pitao kako može da nam pomogne.“
„Bilo je zaista simpatičnih i pozitivnih momenata“, dodaje gospodin Đaković, „na primer odlazak nas četvorice suvlasnika Sage kolima na sastanak u kompaniju Compaq. Ozbiljno smo se pripremali za taj sastanak sa tehničko-tehnološkog aspekta. Dočekao nas je njihov predstavnik za Evropu koji je, ispostavilo se, bio sa naših prostora i, naravno, potpuno oduševljen što vidi nekog odavde. Na kraju je sva priprema bila potpuno nepotrebna.“
„Bili smo optimisti, imali smo inicijativu koju i dalje održavamo“, ističe gospodin Pavlica. „To je možda i najveća vrednost kompanije Saga, da veoma cenimo i negujemo inicijativu i kreativnost kod ljudi. Trudimo se da nam to bude korporativna kultura – da ono što su bile naše vrednosti prenesemo na mlađe ljude.“
Put do uspeha
Osnivači Sage su iskoristili svoju priliku kako bi stvorili uspešnu poslovnu priču, a sada to isto pokušavaju da prenesu mladima. Kreiranje ambijenta gde trudom, inicijativom i kreativnošću mladi mogu stići do uspeha cilj je osnivača Gorana Đakovića i Igora Pavlice. Takvo razmišljanje je neophodno ako želite da dođete do vrha i ostanete na njemu.
Oni nam otkrivaju još jednu važnu stvar kad je evolucija jedne uspešne kompanije u pitanju. „Najveća vrednost svake firme je sposobnost da se prilagođava novim zahtevima tržišta i kupaca“, objašnjava Igor Pavlica. „Novi zahtevi znače nove procese, nove ljude, drugačije obrazovane. Trudimo se da odgovorimo na te izazove sada, ali i u budućnosti, jer osim što Saga sada slavi 25 godina, imamo ogromnu želju da proslavi i 50. Naravno, tada će neko drugi biti na čelu firme.“
Rad u Sagi
Da bi jedna kompanija poput Sage rasla konstantno, mora se stvoriti ambijent prijemčiv ljudima. „Jedna od velikih prednosti Sage je što je imala više suvlasnika i svako od njih je davao svoj pečat, pored onoga što mu je opis radnog mesta“, otkriva nam gospodin Đaković. „Trudili smo se da kompanija privlači upravo takve ljude.“
Kako ponosno ističe Goran Đaković, kompanija nema nijedan spor na nekom većem projektu, a svi veliki projekti su bili uspešno obavljeni. Tako je stvoren poslovni ambijent u Sagi, i svako ko dođe ovde zna da mora da zadovolji te standarde. Ipak, kako kaže gospodin Đaković, niko ne očekuje od zaposlenih da budu nepogrešivi: „Mi možemo da dozvolimo razne greške. Mi smo puno puta svoje greške sami platili, ljudi smo pa grešimo, ali je bitno da se projekat uspešno završi. To je ključna stvar u Sagi i toga se svi držimo.“ Gospodin Pavlica ističe da se trude da u Sagu inkorporiraju ono najbolje iz korporativne kulture, a da loše prakse spreče da uđu. U isto vreme treba ostati fleksibilan kao jedna velika porodica, što nije uvek lako, mada ne sumnjamo da čelnici Sage u tome uspevaju.
Uz tako profesionalan pristup podrazumevaju se i veliki klijenti koji su uticali na razvoj Sage. Goran Đaković, uz dužno poštovanje prema svim ostalim, ističe Telekom Srbija. Saradnja je uspostavljena 1997. godine, na samim počecima Interneta u našoj zemlji. Pojava IP tehnologije uvela je revoluciju u ICT poslovanje naše zemlje, a Saga je deo te istorije. Ova saradnja je pomogla Sagi da osvaja nove tehnologije, ostvari kontakte sa stranim kompanijama koje su lideri u IP tehnologiji. Iskustva iz saradnje sa Telekomom preneta su na enterprise tržište gde su se firme polako prilagođavale novim tehnologijama.
Digitalna transformacija
Sa unapređivanjem tehnologija dolazi i do novih poslovnih izazova, čega su svesni i čelnici Sage. ICT sektor je uvek brzo napredovao, ali pojam brzine se mnogo promenio u poslednjih 25 godina, ističe Pavlica. „Razlika je neverovatna. Tada su ljudi ICT doživljavali kao neka izolovana ostrva, pa su zahtevi bili u skladu sa takvim razmišljanjem. Sada više nema ostrva, ICT je duboko inkorporiran u biznis koji se i sam ubrzao“.
„Izazov je konstantno se menjati u skladu sa vremenom. Menjaju se korisnici, zahtevi kompanija a samim tim moramo i mi da se menjamo.“, dodaje gospodin Đaković. „Ranije ste očekivali od klijenta da vam kaže kakvu mrežu želi da napravi, a danas želite da čujete kakav efekat on želi da postigne u svom poslovanju kako biste zajedno sa njim došli do tog cilja.“
Saga se trudi da se pozicionira u industriji u skladu sa novim izazovima. Gospodin Pavlica ovaj proces naziva Digitalna transformacija: „To znači da se Saga pozicionira kao kompanija koja može da pomogne korisniku u povećanju profita, efikasnosti i operativne brzine, a ne samo da isporučujemo neke megabite i megaherce. Klijenti korisnika dolaze do toga da je samo personalizacija informacije i sadržina iste jedino što danas čini biznis diferencijaciju.“
Saga danas
Doprinos državi
U toku prošle godine Saga je na ime poreza i doprinosa uplatila 7,8 miliona evra, a samo u prvih šest meseci ove godine 5,3 miliona evra. Više od polovine te sume odnosi se na PDV i porez na dobit, a pored toga Saga plaća i porez na dividende, plate i doprinose i ostale poreze u skladu sa zakonom Republike Srbije. To je mnogo novca, ali i dobar pokazatelj kvaliteta poslovanja i doprinosa srpskoj ekonomiji. Na primer, sa tim novcem svake godine mogu da se izgrade bar jedna škola i bolnica. Ne terba zaboraviti ni Sagine ćerke-firme, Sagu CG, Sagu MK i Sagu RS koje su veliki poreski obveznici u državama u kojima posluju.
Razvoj Sage se može podeliti na tri faze, gde je svaku obeležilo poslovanje u specifičnim uslovima. Prvih deset godina su bile teške zbog situacije u zemlji, ali su narednih deset bile veoma uspešne. Otvarene su kancelarije u Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini i Makedoniji.
Taj uspeh je 2009. godine. prepoznao strateški parter New Frotier Group, najperspektivnija grupacija ICT preduzeća u Centralnoj i Istočnoj Evropi, koju je Gartner 2012. godine svrstao među deset najuspešnijih sistem-integratorskih kompanija na tržištima na kojima posluje. Ovom integracijom Sagi su otvorena vrata za širenje van granica bivše SFRJ. Grupa ima preko 2.000 zaposlenih a preko 300 je zaposleno u zemljama koje su u sistemu Sage.
Grupa svake godine beleži rast prometa sa oko 20 miliona evra profita, a Sagin doprinos je oko 25 posto.
Saga snažno korača u susret novim izazovima koje donose moderne tehnologije, sa istim nivoom entuzijazma i optimizma koji je krasio osnivače kompanije pre 25 godina. Sa profesionalnim pristupom i nesmanjenom energijom koja krasi Gorana Đakovića i Igora Pavlicu, ne sumnjamo da će Saga i u narednim godinama biti predvodnik inovacija kako u Srbiji tako i van njenih granica.