Da li vas je tradicionalni izbor najboljih sajtova i najboljeg online nastupa Web Top 50 inspirisao da razmišljate o sopstvenom prisustvu na internetu? Bilo da planirate da pokrećete lični ili tematski blog, želite da za vašu firmu kreirate novi (prvi?) Web sajt, ili ste osmislili nešto inovativno i spremate se da "osvojite svet"... neophodno vam je mesto na kojem će se taj sajt nalaziti!
Prošle godine smo napravili prilično širok pogled na hosting ponudu kod nas i probali da pojasnimo koji tipovi hostinga su na raspolaganju korisniku. Ove godine se nećemo ponavljati – za osnovne pojmove potražite PC#218 u arhivi na našem sajtu – već ćemo krenuti korak dalje i obratiti se pre svega onima koji smatraju da su izborom hostinga i postavljanjem svog sajta završili posao...
Sajt je samo početak
Inspiracija za ovaj tekst dolazi iz previše česte pojave da pretežnji mali biznisi, ali definitivno ne samo oni, odluče da ulože u bazični hosting i Web sajt, ali zaborave čim su kupili domen mogu za njega vezati i svoju zvaničnu e-mail adresu. Nisu retki primeri da se na vizitkartama, kombi-vozilima, pa čak i bilbordima uz adresu sajta kao kontakt navodi neka @gmail ili @yahoo adresa. Verovatno je u delu slučajeva ista korišćena i pre uspostavljanja sajta, ali neretko je očigledno kreirana kad i sam sajt, pa čak i kasnije.
E-mail adresa na sopstvenom domenu uvek izgleda ozbiljnije, a iako možda manje vičnim korisnicima deluje da je teško podesiti je, proces je zapravo vrlo jednostavan. U kontrolnom panelu vašeg hosting plana postoje i opcije vezane za kreiranje e-mail adresa na vašem domenu. Ukoliko na sajtu vašeg provajdera ne uspevate da nađete tekst o tome kako da kreirate adresu – tu je podrška.
U današnje vreme, kada je za kvalitetan Internet nastup organizacije potrebno misliti i o upotrebi društvenih mreža, kreiranju smartfon i tablet aplikacija, različitim vidovima oglašavanja, slanju e-mail newsletter-a itd, zaokruživanje kupovine domena izradom osnovnog sajta i uspostavljanjem e-mail adresa je osnova bez koje ne bi trebalo kretati dalje.
Pravi domen?
Ime domena je reprezent lokacije na kojoj se vaš sajt nalazi. Zbog toga smo provajdere i pitali koje tipove domena nude korisnicima. Iako na prvi pogled ne deluje bitno (domen je domen?), zapravo nije svejedno za koji domenski prostor ćete se odlučiti. S jedne strane, Google kao najzastupljeniji globalni pretraživač za lokalne teme uvek preferira lokalne domene, a istovremeno je to i oznaka onome ko želi da vidi sajt kompanije gde se nalazite, odnosno na kojem tržištu poslujete.
Ukoliko ste iz Srbije i radite u Srbiji .RS i .SRB domeni su pravi izbor. Ukoliko je vaša ponuda okrenuta međunarodnom tržištu onda ima smisla da razmislite o nekom od generičkih domena (.COM ili .NET na primer), pa i o drugim nacionalnim domenima koji su izborili status generičkih (.CO, .TV i slični). Ako vam je specifično tržište druge države od posebnog značaja – svakako ćete sajt prevesti na jezik koji se u njoj koristi, pa zašto onda ne biste uzeli i lokalni domen. Na kraju, tu su i sponzorisani domeni, za čije uvođenje su platile različite kompanije, a koji označavaju pojedine oblasti i teme, na primer .AERO, . CLUB, .DOWNLOAD i drugi.
Izbor je veliki, ali u suštini logičan i standardna je preporuka za sve kompanije – nije velika investicija da zauzmete sve domene koji su za vas relevantni. Bolje uložiti malo više nego da se neki nelojalni konkurent napravi pametan i pod vašim imenom napravi sajt kakav ne želite da vidite.
Od podrške zavisi...
Ako zamislimo idealnu (naravno i nepostojeću) situaciju da svi provajderu imaju iste karakteristike servera i hosting ponude generalno, ono što bi presudno uticalo na izbor je kvalitet podrške. U realnoj situaciji, kad razlike postoje na nivou infrastrukturne postavke njihovih sistema, a na pouzdanost utiču i eksterni faktori, kvalitet podrške je još bitniji.
U tabeli smo imali prostor samo da prikažemo osnovne informacije, tako da možete videti koji su kanali putem kojih je moguće tražiti podršku od provajdera, gde se Web interfejs odnosi na različite načine traženja podrške kroz deo sajta namenjenog korisnicima. To je najčešće tzv. ticketing sistem, ali je u pojedinim slučajevima i Web chat, ili slanje pitanja kroz odgovarajući Web formular.
Neki provajderi pored standardne podrške imaju opciju doplate za napredne opcije. Tada se uglavnom dobija non-stop podrška višeg nivoa, putem svih dostupnih kanala komunikacije, uz napredno upravljanje resursima koje zakupljujete. Raspitajte se šta precizno koji od provajdera nudi pre nego što donesete konačnu odluku.
Važan izbor
Iako na prvi pogled može izgledati nebitno, zapravo je izbor hosting provajdera jedna od najvažnijih, ne samo za funkcionisanje vašeg sajta i e-mail komunikacije, već posredno i za reputaciju same organizacije. Saradnja koju s hosting provajderom uspostavljate treba da bude partnerstvo koje će trajati godinama i koje će omogućiti da o jednom delu vaših poslovnih aktivnosti ne morate aktivno da brinete.