Za pravno neupućene čitaoce, da odmah razjasnimo: robna marka i naziv internet domena nisu isto, iako mogu da zvuče slično ili isto. Jer, robne marke (tačnije: žigovi) registruju se u postupku pred Zavodom za intelektualnu svojinu, a internet domeni kod RNIDS-ovih ovlašćenih registara. Ta dva procesa ni na koji način nisu automatski povezana, već vlasnik robne marke mora sam da obezbedi i odgovarajući domen uz nju.
OK, odgovorili smo na pitanje iz uvodnog pasusa, nema potrebe da čitate ostatak teksta, već krenite pravo u Zavod ili kod ovlašćenog registra i obavite to! Ali, da, znamo šta vam se desilo – neko je pre vas već registrovao internet domen koji savršeno ide uz vašu robnu marku... Srećom, nije sve izgubljeno.
Domenskim sporom do domena
Najpre morate da znate da registracija internet domena funkcioniše po principu „Prvi u vremenu, jači u pravu“, što narod kaže „Ko prvi domenu – njegov je“. Ali, u uslovima registracije domena jasno piše da registrant (korisnik naziva domena) izjavljuje da, prema svom najboljem znanju i iskrenom uverenju, registracija traženog naziva domena ne povređuje tuđe pravo intelektualne svojine ili neko drugo subjektivno pravo. Takođe, izjavljuje da domen ne registruje protivno načelu savesnosti, poštenja i dobrih poslovnih običaja, te da domen neće svesno koristiti protivno ovim načelima. Međutim, postoje firme i pojedinci koji jeftino registruju domene s nazivom tuđe firme ili brenda kako bi ih kasnije skupo preprodali. Kako da ipak preuzmete željeni internet identitet? Zavisi od toga da li je taj koji je registrovao željeni naziv domena to uradio iz dobrih ili zlih namera. Ukratko: da li on stvarno ima neko smisleno pravo na takav naziv domena ili je to uradio zbog neopravdane koristi. Pravna definicija i postupak su, naravno, mnogo složeniji i podrazumevaju da, ako mislite da je neko povredio pravo intelektualne svojine ili neko drugo subjektivno pravo koje pripada vama, registrujući neki od naziva nacionalnih .RS i/ili .СРБ internet domena, imate pravo da pokrenete postupak pred Komisijom za rešavanje sporova povodom registracije nacionalnih internet domena.
Da biste kao tužilac tako pokrenut domenski spor na kraju i dobili, mora da se dokaže da su zbirno ispunjeni sledeći uslovi: da je naziv domena istovetan ili zbunjujuće sličan vašem zaštićenom žigu, da tuženi registrant nema pravo ili legitiman interes da koristi sporni naziv domena i da je tuženi registrant naziv domena koristio protivno načelima savesnosti, poštenja i dobrih poslovnih običaja. Ovo poslednje znači da je registrovao naziv domena u cilju prodaje ili davanja u zakup tužiocu ili tužiočevom konkurentu po nesrazmerno većoj ceni od cene registracije domena, kako bi sprečio tužioca da ga koristi kao naziv domena za svoj zaštićeni žig ili naneo štetu svom poslovnom konkurentu, ili da je koristio naziv domena koji je istovetan ili bitno sličan zaštićenom žigu tužioca radi zarade zbunjivanjem i privlačenjem posetilaca na svoj sajt.
Troškovi arbitražnog postupka iznose od 1500 evra (u dinarskoj protivvrednosti) pa naviše, zavisno od broja naziva domena, trajanja i radnji potrebnih u toku postupka. Ko vam je kriv kad niste na vreme izdvojili par desetina evra da registrujete taj željeni naziv domena...
Ko je dobio domenski spor?
U svetu se svakog dana vodi na stotine domenskih sporova, ali da vidimo šta se dešava u našem dvorištu, odnosno s nacionalnim internet domenima .RS i .СРБ. Sledi spisak vlasnika brendova koji su dobili sporove u arbitražnim postupcima:
Google je dobio spor za googlesrbija.rs, jer je tužena strana zloupotrebljavala taj naziv domena za izazivanje zabune kod posetilaca svog sajta;
Danone je dobio spor za domen danone.rs;
Buddha Bar je dobio spor za buddhabar.rs i buddhabar.co.rs;
City 24 je dobio spor za domen city24.rs;
Volvo je dobio spor za volvo.rs i volvo.co.rs;
Pirelli je dobio spor za pirelli.rs, pirelli.co.rs i pirelli.in.rs;
Bofrost je dobio spor za bofrost.rs, čak je dokazan i pokušaj preprodaje naziva domena za 150.000 evra;
Akrapović je dobio spor za akrapovic.rs;
Tehnomanija dobila spor za tehnomania.rs i tehnomania.co.rs, jer su dovodili u zabludu posetioce sajta, vodeći ih pritom na sajt konkurentske firme iz iste branše;
Webasto je dobio spor za domen webasto.rs;
The Body Shop International Plc je dobio spor za thebodyshop.rs;
SAOP računalništvo je dobilo spor za minimax.rs;
Intesa Sanpaolo je dobila spor za банкаинтеза.срб, što je ujedno i prvi spor u vezi s nekim nazivom .СРБ domena;
Yahoo! Inc je dobio spor za yahoo.rs;
Les Publications Conde Nast je dobio spor za vogue.rs;
Calvin Klein Trademark Trust je dobio spor za ck.rs;
Bayerische Motoren Werke je dobio spor za bmwmotorrad.rs i bmwkum.rs;
International Business Machines Corporation je dobio spor za ibm.rs;
Hans Georg Hagleitner je dobio spor za hagleitner.rs i hagleitner.co.rs;
Eli Lilly Corporate Center je dobio spor za cialis.in.rs;
Vlasnik firme Vaš potrčko dobio je spor za potrckobeograd.rs, jer je fizičko lice koje je registrovalo sporni domen to učinilo radi boljeg pozicioniranja u rezultatima pretrage za svoju kurirsku službu, koja u svom nazivu nema taj pojam.
Ko je izgubio domenski spor?
U svetu je poznat slučaj domena milka.fr, kada poznata fabrika čokolade, iako je vlasnik svetski poznatog zaštićenog žiga, nije uspela da ospori pravo na taj domen gospođi Milki (iz naših krajeva), koja je s punim pravom to registrovala za svoje potrebe. Ipak, kasnije je došlo do nagodbe.
Kod nas se nešto slično desilo za domen hyatt.rs, za koji svetski poznati hotelski lanac nije dobio spor, jer se ispostavilo da je taj naziv skraćenica koja nema veze s nazivom hotela, nije korišćen za zbunjivanje posetilaca sajta niti je bilo pokušaja preprodaje. Takođe, ni domaći trgovački lanac Dis nije dobio spor za dis.rs i dis.co.rs, zbog istovetne skraćenice koju koristi tužena strana, ali je, izgleda, kasnije otkupio dis.rs.
|