Kraj avgusta i početak septembra rezervisan je za najveći sajam potrošačke elektronike i kućne tehnike na svetu. Čitava industrija sjati se u Berlin, koji na sedam dana postaje globalna prestonica svih kojima je tehnika bliska srcu. Uvek dobra prilika da na jednom mestu vidimo šta nas očekuje sledeće godine...
Od 31. avgusta (za pripadnike "sedme sile" i koji dan ranije) do 5. septembra u Berlinu se održava najvažnije okupljanje u svetu potrošačke elektronike i kućnih aparata. Na ovom sajmu sve je gigantskih razmera - od 26 (uskoro 28) hala s po tri nivoa u kojima se sve održava, preko ogromnog broja novinara iz više od 70 zemalja koji prate manifestaciju, čak 1814 izlagača, do ugovorenih poslova čija vrednost iznosi vrtoglavih 70 milijardi dolara! Ako znamo da je kompletna vrednost tržišta nekih 850 milijardi, svaki 12. dolar u ovom biznisu biva dogovoren upravo tokom održavanja IFA sajma u Berlinu.
Malo statistike
Naučili smo mnogo toga. Među brojnim izlagačima najzvučnija imena su Samsung, LG, Philips, Sony, Panasonic, Lenovo, Bang & Olufsen, Acer, LG, Motorola, da se zadržimo samo na onima koja su nama u vidokrugu, ne uvlačeći "u igru" gigante iz segmenta kućnih aparata kao što su Miele, De’Longhi ili Beko, koji dodatno unapređuju koncept pametnog doma za nova vremena.
Nije zgoreg da obratimo pažnju na globalne trendove. Očekuje se da će kompletna vrednost CE tržišta ove godine dostići 854 milijarde dolara, što u praksi znači skroman rast od 0,8 odsto u odnosu na prethodnu godinu - ipak, dovoljno za oporavak od prošlogodišnjeg pada. Najveći generator rasta je Evropa, koja je istovremeno i najprobirljiviji kupac jer se na tom tržištu najbolje prodaju skuplji uređaji. U ostatku sveta, prodaja raste samo još u SAD i na Dalekom istoku, dok u drugim regionima uglavnom pada.
Prodaja telefona dostići će 1,46 milijardi uređaja! Beleži se blagi pad u prvoj polovini godine, ali se očekuje da sve bude nadoknađeno dolaskom novih modela u drugoj polovini 2018. Prenosivi uređaji beleže rast od 5 odsto na godišnjem nivou, s prodajom od 169 miliona primeraka. Što se televizora tiče, očekuje se da će tokom godine biti prodato 238 miliona uređaja, što bi trebalo da generiše prihod od oko 107 milijardi evra. Potražnja je velika, a zanimljivo je da se najveći rast - više od 20 odsto - beleži u regionu Južne Amerike. Najveći deo prodaje televizora čine standardni Smart TV uređaji, oko 69 odsto prodatih modela. UHD televizori visoke rezolucije (4K) imaju udeo od oko 40 posto (nismo pogrešili u procentima, jer dolazi do preklapanja), dok na udarni adut industrije, OLED televizore, otpada svega jedan procenat. No, neka vas to ne zavara, jer su prihodi i zarada od OLED uređaja dosta veći i zamah koji odlikuje njihovu prodaju u narednim godinama rezultovaće sličnim trendovima koji danas karakterišu smart televizore visoke rezolucije.
Sajamske impresije
Glavne zvezde sajma nisu bili individualni proizvodi, koliko brendovi. Najjači tržišni igrači zakupljivali su čitave hale ne bi li impresionirali posetioce. Tako je u Samsung hali bilo apsolutno svega - od frižidera i kuhinja, preko veš-mašina, televizora, monitora, povezanih automobila, koncepata koje ćemo tek u budućnosti viđati, ali i - 8K televizora, na šta je kompanija posebno ponosna. LG je parirao, podižući izazov na viši nivo svojevrsnim OLED hodnikom, gde je povezao mnoštvo ekrana kako bi davali koherentnu sliku posetiocima koji su se kretali kroz džunglu, pustinju ili koje već okruženje su smislili izlagači. Na marginama su se mogli videti i neki giganti svetskog tržišta, kao što je Google, koji je koristio priliku da promoviše partnere pre nego sopstvene proizvode.
Panasonic je pomalo iznenadio fokusirajući se na svoja dostignuća - ili bolje reći dostignuća svojih inženjera - u domenu pametnih vozila i hiperbrzih transportnih sredstava, hvaleći se da će omogućiti putovanje između Berlina i Minhena ogromnim brzinama, za šta je pilot-projekat već u toku. Sony je iskoristio Sajam da predstavi Xperia XZ3 mobilni telefon, premda nikoga nije uspeo da ubedi da je u stanju da preokrene trendove na mobilnom tržištu, koji mu trenutno ne idu u prilog. Srećom, kompanija ima još mnogo aduta, ali je sve manje nas koji smo odrasli na Walkman plejerima i Sony televizorima, spremnih da čekamo Godoa.
Acer je predstavio puno novih uređaja, a osim laptopa iz serija Aspire 3, 5, 7, Swift 3 i 5, Spin 5, kao i nekoliko projektora, dobar utisak ostavio je Mixed Reality Headset OJO 500, koji smo isprobali na licu mesta. Bilo je dosta računara i iz Predator serije, našlo se mesta za Nitro gejming periferije, ali je najjači utisak ostavio gejming-sistem sa stolicom Thronos, koji kao što mu ime sugeriše, predstavlja integraciju svih Predator naprava - tripple monitora, računara, periferija, sa čeličnom strukturom u koju se može sesti i izolovati se od ostatka sveta, u potpunosti se prepustivši gejming magiji. Fenomenalno!
Vraćajući se u realnost, videli smo da Wiko planira nekoliko pristupačnih i veoma kvalitetnih modela pametnih telefona, i ne sumnjamo da će odlično proći među mlađom populacijom, kao i onima kojima je važan odnos uloženog i dobijenog. BlackBerry je imao zapažen nastup - brend u vlasništvu TCL-a predstavio je Key2 LE, koji je trenutno najpristupačniji telefon s pravim BlackBerry iskustvom, punom tastaturom i odgovarajućim softverom koji je učinio ove telefone toliko popularnim među korporativnim korisnicima. Philips se takođe istakao širokim dijapazonom ponude, a nama su se posebno dopali monitori ove kompanije, s naglaskom na monitorima visokih rezolucija i velikih dijagonala iz Brilliance serije. Predstavljen je i Honor Play telefon, najpristupačniji uređaj sa Kirin 970 čipsetom inače rezervisanim za proizvode visoke klase, čija je cena oko 370 evra. Razer je takođe iskoristio priliku da se pokaže, demonstrira svoja ostvarenja u domenu periferija i najavi poneki novitet, uključujući novi Mamba Wireless miš i Blackwidow Elite tastaturu, ali i pokaže jedinstveni Razer Phone, čijeg naslednika uskoro očekujemo.
Huawei je predstavio Kirin 980 čip za mobilne telefone, naslednika Kirin-a 970. Novi čip donosi mnoštvo noviteta, koji se ne tiču samo pomaka u frekvencijama već i u arhitekturi i energetskoj efikasnosti. Najvažniji novitet je odmak Kirin-a od Big.Little arhitekture, koja kombinuje jezgra visoke i niske frekvencije. Sada je tu Big.Middle.Little arhitektura, tako da imamo dva jezgra visoke frekvencije, dva "srednje" i četiri niske. Kirin 980 ima osmojezgarni procesor, čija se jezgra visoke i srednje snage baziraju na Cortex-A76 jezgrima, dok se jezgra manje snage baziraju na Cortex-A55 jezgrima. Njihove frekvencije su 2,8 GHz, 1,92 GHz i 1,8 GHz. Huawei se diči unapređenjima performansi do 75 odsto, odnosno energetske efikasnosti do 50 odsto u odnosu na Kirin 970 čip. Kirin 980 je prvi svetski SoC izrađen u 7-nanometarskoj izradi. Koristi novu Mali-G76 grafiku, kao i 2133 MHz LPDDR4X memoriju. Mali G76 GPU donosi 46 odsto bolje performanse u odnosu na prethodnika, kao i čak 176 odsto bolju energetsku efikasnost. Takođe, koristi Dual NPU rešenje, takođe prvo takvo rešenje u svetu, za rastuće potrebe AI algoritama i drugih operacija kojima upravlja veštačka inteligencija.
Najveći broj proizvođača je ono što je imao uglavnom predstavio van i pre Sajma, pa je za IFA spektakl ostavljeno uglavnom ono sa čime smo već bili upoznati. Ono što je impresioniralo jeste količina uređaja koji povezuju niti raštrkane pameti, objedinjujući kompletnu kućnu infrastrukturu u pametni dom i povezujući sve uređaje u smislenu celinu. Stepen integracije dostigao je izuzetne razmere, i sada je moguće u potpunosti kreirati ono što smo nazivali pametnim domom običnim odlaskom u kupovinu i biranjem odgovarajućih uređaja, što je doskora bilo nezamislivo, pošto su nam proizvođači nudili gotova rešenja - i to papreno naplaćivali.
Nemoguće je ne ostati impresioniran onim što smo videli. Proizvođači su se utrkivali ko će više oduševiti posetioce, a same razmere gigantskog događaja koji se odvijao na više od 186.000 kvadratnih metara dovoljne su da svakog posetioca ostave u svojevrsnom čudu. Jasno je da IFA sajam ima veliki značaj, i da će Berlin u godinama koje dolaze, imamo li u vidu sve veći rast i potražnju za upravo onim što se ovde izlaže, dočekivati sve više izlagača i posetilaca. Uostalom, lično smo svedočili da je izgradnja novih hala u punom jeku.
Za izveštaj sa sajma IFA 2018, pregled najvažnijih novih proizvoda, analizu trendova i pogled na zanimljive gadžete pogledajte PC#258.