GradientTop
PC
Vodeći IT časopis u Srbiji
PC #278 > Prvi pogled
ARHIVA BROJEVA | O ČASOPISU | POSTANI SARADNIK | PRETRAGA
preview
Rat budućih konzola
Jedan od događaja godine biće promocija nove generacije konzola, Microsoft Xbox Series X i Sony PlayStation 5. Mnogo se već zna o novim igračkama, pa se pitamo da li već sada možemo naslutiti ko će biti šampion...
- PC #278 (Jul/Avgust 2020)
- U prodaji po ceni od 200 din

broj

Rat budućih konzola

image

Microsoft i Sony već neko vreme golicaju našu maštu konzolama nove generacije koje će se na tržištu pojaviti tokom ove godine. Do sada su to uglavnom bile neproverene informacije koje su nezvaničnim putevima dolazile do javnosti, ali sada su i sami proizvođači počeli da objavljuju detalje. Već je postala tradicija da se mesecima pre početka prodaje Sony i Microsoft nadmeću za naklonost potencijalnih kupaca. A to rade objavljivanjem specifikacija, najavom premijum ekskluzivnih naslova koji će biti dostupni za konzole, kao i predstavljanjem celokupnog ekosistema koji će ih okruživati.

Konzola ili PC?

Pre nego što predstavimo detalje o Xbox Series X i PS5 konzolama, potrošićemo nekoliko rečenica na njihov odnos s PC računarima. Već nekoliko generacija, konzole su po svojim gejming karakteristikama daleko ispred PC-ja: donose bolje performanse po bitno nižoj ceni. Razlog za to je prilično jednostavan: PC je multifunkcionalna mašina, bez obzira na to što i tu postoje varijacije. Na gejming PC-ju možete da koristite kancelarijske programe, da programirate, da se bavite dizajnom... Na poslovnoj mašini možete da se igrate, programirate, koristite je kao multimedijalnu mašinu. Možda ne u kvalitetu kakav daje gejming mašina, ali možete.

S druge strane, konzole su pravljene samo sa jednim ciljem - da postignu vrhunske performanse u igrama. I konzole su suštinski PC računari, ali vrlo specijalizovani. Na njima ne možete da programirate ili da koristite Office aplikacije. Sav hardver koji se nalazi u njima pravljen je isključivo zato da obezbedi maksimalno iskustvo prilikom igranja. PC računari moraju da balansiraju između različitih zahteva i da u svakoj kategoriji budu upotrebljivi - negde više, a negde manje, u zavisnosti od namene. Konzole nemaju tu brigu i upravo zato mogu da imaju vrhunski hardver koji je namenjen samo za tu jednu svrhu, bez nepotrebnih dodataka. Zato im je i cena daleko niža u odnosu na PC računare iole uporedivih karakteristika. Najzad, proizvođači mogu da prodaju konzole čak i ispod proizvodne cene, očekujući da će razliku naplatiti kroz igre koje možete da kupujete samo kroz zvaničnu prodavnicu.

Nakon što smo utvrdili da su konzole "prava stvar" za igranje, ostaje nam da vidimo koja od dve buduće varijante predstavlja bolji izbor. Ovde se ograničavamo na dostupne podatke i na teoretisanje, jer ove konzole još uvek nisu u prodaji. Očekuje se da će obe biti dostupne krajem godine, u periodu između druge polovine oktobra i početka decembra, što je tradicionalno vreme početka njihove prodaje. To naravno nije slučajno, jer tada počinje sezona prazničnih kupovina, pa je i potražnja za konzolama najveća.

Hardver

image
Monolitni, "kockasti" dizajn Microsoft Xbox Series X konzole

Obe konzole zasnovane su na sličnim tehnologijama, prvenstveno zato što koriste AMD-ove čipove. Procesori su iz AMD Ryzen serije CPU-ova u Zen 2 arhitekturi. Ova tehnologija je dizajnirana da donese efikasno procesiranje podataka na desktop i prenosivim računarima, ali u konzolama su prilagođene verzije.

Xbox Series X poseduje osmojezgarni procesor koji radi na 3,8 GHz s multithreading-om, čija brzina može da se spusti na 3,6 GHz. Grafika je zasnovana na RDNA 2 čipu sa 52 computing unit-a (ukupno 3.328 jezgara), koje rade na 1.825 GHz, uz podršku za hardverski ray-tracing. Microsoft može da se pohvali da je na ovoj konzoli obezbedio 12 teraflopsa snage za grafičke obrade. Teoretski, novi Xbox donosi oko četiri puta više snage od Xbox One S konzole. Memorija je porasla na 16 GB GDDR6, od čega je 10 GB rezervisano za GPU, a 2,5 GB za operativni sistem. Za smeštanje podataka obezbeđen je SSD kapaciteta 1 TB.

Ove hardverske specifikacije "ciljaju" na 4K/120 fps igranje, ali sigurni smo da će moći da ide i daleko preko toga, možda čak i do 8K/120 fps. Pošto će Xbox Series X biti aktuelna konzola barem nekoliko godina, veoma je bitno da ide u korak i s budućim 8K standardom.

image
Nova Sony PlayStation 5 inspirisana je "svemirskim", futurističkim dizajnom, zaobljenih nepravilnih oblika

Sony PlayStation 5 ima sličan hardver. AMD-ov procesor ugrađen u nju takođe ima osam jezgara, 16 thread-ova i zasnovan je na Zen 2 arhitekturi. Njegova maksimalna frekvencija je 3,5 GHz, s podrškom za multithreading. Grafika je zasnovana na Radeon Navi RDNA 2 GPU-u sa 36 computing unit-a, koji rade na 2,23 GHz i imaju podršku za hardverski ray-tracing; nude ukupno 10,28 teraflopsa grafičke snage. I ova konzola ima 16 GB GDDR6 memorije, a za podatke je na raspolaganju SSD kapaciteta 825 GB.

Dakle, i Sony i Microsoft konzole biće spremne za igranje u 8K rezoluciji, mada je pitanje kada će se pojaviti prve 8K igre i filmovi. Zato će igranje u 4K rezoluciji kod obe konzole biti pravo uživanje, sa osvežavanjem do 120 fps. Obe konzole nude i ray-tracing u realnom vremenu, koji će precizno izračunavati interakcije i refleksije u 3D prostoru, čineći ga potpuno prirodnim. Pošto je to hardverski izuzetno zahtevan posao, ray-tracing će znatno umanjivati fps (spašće na 30 fps, umesto 60 ili 120 fps), pa će najverovatnije biti limitiran samo na manje površine. Na primer, Insomniac Games je već potvrdio da će njihova Spider-Man: Miles Morales igra koristiti ray-tracing samo na pudlicama.

Na polju sirove računarske snage mala prednost je na strani Xbox Series X konzole, a slična situacija je i sa grafičkim podsistemom. Međutim, PS5 GPU ima sposobnost da radi na većim frekvencijama, pa će developeri igara imati mogućnost da povećaju brzine CPU-a i GPU-a kada je to potrebno, što kod Xbox konzole nije moguće. Situacija je na ovom polju prilično izjednačena.

Obe konzole se prebacuju s klasičnih hard-diskova na SSD-ove. Time će se znatno ubrzati učitavanje igara i novih nivoa, pa uživanje u igranju neće biti prekidano čestim loading pauzama. Xbox Series X donosi malo veći kapacitet diska, ali PlayStation 5 koristi PCIe 4.0 magistralu, čime je obezbeđena veća brzina protoka - 5,5 GB/s za raw podatke, odnosno 9 GB/s za komprimovane podatke, što je znatno više u odnosu na 2,4 GB/s (odnosno 5 GB/s) kod Xbox konzole. Obe konzole imaju slot za proširenje koji će korisnicima omogućiti da dodaju još jedan SSD i time povećaju ukupan kapacitet za smeštanje podataka.

image
Unutrašnjost Xbox Series X konzole

PS5 ima novi Tempest 3D audio-čip koji koristi HRTF (Head Related Transfer Function) profile. Oni omogućavaju da se stvori iluzija kao da zvuk dolazi sa svih strana i stavlja igrača u centar dešavanja. Za razliku od dosadašnjih sličnih tehnologija, HRTF koristi posebne profile za svaki tip korisnika, koji se zasnivaju na obliku ušiju i glave. Na početku će biti ponuđeno pet predefinisanih profila, ali će svaki korisnik imati mogućnost da napravi optimalna setovanja za sebe. Ova tehnologija je za sada ograničena samo na slušalice, ali se nadamo da će u nekom narednom periodu biti omogućena i za sve zvučnike. Pomenućemo i da obe konzole poseduju 4K UHD Blu-Ray drajvove. Ipak, verujemo da je ovo poslednji put da će optički drajvovi biti ugrađivani u konzole, s obzirom na trend da se većina igara preuzima digitalno.

image
Kontroleri za nove verzije konzola donose niz noviteta

Kontroleri

Svaka nova konzola donosi redizajniranu verziju kontrolera. Xbox Series X džojped je napravljen da bude udoban pri dugotrajnijoj upotrebi. Microsoft se potrudio i da eliminiše latenciju, odnosno kašnjenje između pritiska na neku komandu kontrolera i odgovarajuću akciju koja se dešava na ekranu. Novi kontroleri koriste dinamički sistem latencije, koji bi trebalo da obezbedi da njihovi kontroleri budu veoma responsivni. Ovo će najviše uticaja imati na FPS igre gde je važan svaki milisekund.

Novi PS5 DualSense pad donosi haptički odgovor na komande, koji obezbeđuje dodatni prenos informacija do korisnika koji će osetiti neravnine na putu, pogotke u FPS igrama i slične stvari. Takođe, implementirani su i adaptivni trigeri na L2 i R2 tasterima, koji simuliraju tenziju. Ovo je korisno kada se, recimo, zateže luk za izbacivanje strele. Konačno, kontroler ima ugrađene mikrofone koji će igračima omogućiti da komuniciraju bez nošenja slušalica s mikrofonom.

image
Kako su se razvijali kontroleri za PlayStation konzole

Znamo da će se za PS5 praviti kompatibilna HD kamera sa stereo-zvukom, kao i Pulse 3D bežične slušalice, koje bi trebalo da izvuku maksimum iz navodno revolucionarnog Tempest 3D audio engine-a. Čini nam se da u ovom segmentu PS5 donosi više od Xbox-a, pa ćemo zabeležiti poen Sony-jevoj konzoli. Naravno, naglašavamo da je ovo procena na osnovu dostupnih saznanja o kontrolerima, jer nijedan nismo imali prilike da probamo i da ih ocenimo na osnovu ličnog iskustva.

Za analizu prvih igara koje će biti ponuđene na novim konzolama, pregled digitalnih servisa i informacije o cenama, pogledajte PC#278




BIZIT plus

DigitalDay

Računari i Galaksija


YuNet

PC Press Studio

Čitaj PC Press

Excel kuhinjica

.

PC
Twitter Facebook Feed Newsletter