GradientTop
PC
Vodeći IT časopis u Srbiji
PC #281 > Prvi pogled
ARHIVA BROJEVA | O ČASOPISU | POSTANI SARADNIK | PRETRAGA
preview
Quest 2 - VR budućnosti
Nadežda Veljković
Posle akvizicije kompanije Quest, Facebook nastavlja da pomera granice virtuelne realnosti. Stigao je Quest 2, moćniji i jeftiniji, koji se oslanja na slične adute: sva procesorska moć ugrađena je u samu kacigu. U virtuelnoj realnosti, dakle, uživate bez potrebe da se povežete sa računarom
- PC #281 u prodaji po ceni od 290 din
broj

Quest 2 - VR budućnosti

image
Sve je u kacigi - nije potrebna veza sa računarom

Ljubitelji gejminga već su odavno otkrili zadovoljstvo virtuelne realnosti. Ipak, dosta je vremena bilo potrebno da bi se došlo do rešenja koja prevazilaze prvobitna ograničenja VR kaciga kablom povezanih za računar, kao i opterećenost njihovom težinom i nedovoljnom pokretljivošću. Takvo iskustvo nude samostalne bežičnu VR kacigu sa slušalicama. One imaju sopstveni ekran, centralni i grafički procesor, RAM memoriju i prostor za skladištenje podataka. Uz kacigu treba imati samo još i kontrolere. Jednostavnim stavljanjem na glavu automatski se ulazi u svet VR okruženja i bez ikakvih ograničenja pristupa omiljenim igrama. Upravo takvu kacigu nudi Facebook.

Facebook u svetu VR igara

Facebook je 2014. godine kupio Oculus VR Inc, poznat po proizvodnji VR hardvera i igara. Sa Oculus-om kao proizvođačem, prva samostalna Facebook-ova VR kaciga bila je Oculus Go, razvijene u saradnji s kompanijom Xiaomi, u prodaji od maja 2018. Zatim je usledio model Oculus Rift (u saradnji s kompanijom Lenovo) i njegovo unapređenje Rift S predstavljeno marta 2019. Prva samostalna VR kaciga kompanije Facebook pojavila se u maju iste godine pod nazivom Oculus Quest.

Oculus Quest je prvi pravi samostalni bežični VR sistem koji je stigao do najšireg tržišta – prethodni modeli morali su biti povezani s računarom. Bez kablova, kompjutera, eksternih senzora, on je u promenio način igranja VR igara. Zbog svih tih pogodnosti, njegova snaga je bila ograničena u poređenju sa onim što je moglo da se uradi sa VR kacigama priključenim za računar.

Manja procesorska snaga hardvera ugrađenog u kacigu u odnosu na eksterni PC sa moćnom grafičkom karticom donekle degradira prikaz sadržaja. Ipak, kompromis između manje procesorske snage i fleksibilnosti samostalne kacige za korisnike je sasvim prihvatljiv. Najnovije rešenje, kao nadogradnja Quest-a, jeste Oculus Quest 2. Facebook je novu VR kacigu predstavio na sedmoj godišnjoj live stream konferenciji Facebook Connect AR/VR, održanoj 16. septembra. Oculus Quest 2 predstavlja značajnu nadogradnju prethodnog modela. Ova VR kaciga je lakša, brža, snažnije, a pritom i znatno jeftinija, pa bi mogle da predstavlja budućnost VR-a.

Oculus Quest 2

image
Job Simulator - upoznajte svoj Quest 2

Druga generacija Quest-a predstavlja najfleksibilniju VR kacigu na tržištu. Uređaj je pogodniji za korišćenje od svojih prethodnika – masa je za oko 10% manja nego kod Quest-a (svega 503 grama), što donosi znatne pogodnosti, naročito pri dužem korišćenju. Nove pogodnosti primećene su i kod podešavanja položaja kacige na glavi (uvedena je kaiš-traka za glavu, kao i drugi dodaci za interfejs na licu), kako bi se uređaj optimalno prilagodio svakom korisniku.

Kao i kod prethodnog modela, kontroleri pokreta nose naziv Oculus Touch. Koriste se dva kontrolera postavljena kao lik u ogledalu. U verziji 2 ergonomija je poboljšana, a potrošnja energije umanjena tako da baterije duže traju.. Praćenje položaja na osnovu signala s kamera vrši se sa šest stepena slobode kretanja. Kao i njegov prethodnik, Oculus Quest 2 ima ugrađene četiri kamere kako bi korisnik mogao slobodno da se kreće u prostoru. Posebno je važno i unapređenje audio-sistema, pa je u novi model ugrađen bioskopski pozicioni audio koji omogućava bolje lociranje zvuka u 3D prostoru. Oculus Quest 2 ne nudi spektakularno veću procesorsku snagu, ali korišćeni Qualcomm Snapdragon XR2 je za oko 46% brži od modela Snapdragon 835 koji koristi Quest. Njegov grafički procesor oko 33 odsto snažniji, a RAM memorija je sa 4 GB (kod Quest-a) povećana na 6 GB.

Poboljšana je i rezolucija ekrana, sa 1440×1600 piksela po oku kod Quest-a (OLED) na 1832×1920 piksela kod Quest-a 2 (LCD ekran). To će, kako iz Facebook-a kažu, eliminisati screen door efekat – vidljive linije koje razdvajaju piksele na prikazanoj slici, što se umanjuje povećanjem rezolucije. Kvalitet prikazane slike poboljšan je i povećanjem frekvencije osvežavanja slike (refresh rate) – kod prethodnog modela on je iznosio standardna 72 Hz, dok je kod unapređenog modela stigao do 90 Hz.

Niža cena uz širu ponudu

Posebno značajna prednost za korisnike jeste niža cena druge generacije Quest uređaja. Cena prvog Quest-a je 399 dolara (za model sa 64 GB prostora za skladištenje podataka) i 499 dolara za 128 GB. Quest 2 je znatno jeftiniji – 299 dolara za 64 GB, a 399 dolara za impresivnih 256 GB.

Iako ima oprečnih mišljenja, sniženje cene nije bio osnovni cilj pri izradi druge generacije Quest kaciga – Quest se prodavao tako dobro da je Oculus stalno imao problema sa proizvodnjom tolike količine. Niža cena bi mogla da znači samo još manju raspoloživost. Facebook je najavio da će iz prodaje sredinom sledeće godine povući Oculus Rift S, Quest je takođe već prestao da se prodaje na mnogim mestima, što znači da će uskoro Oculus Quest 2 biti jedina opcija samostalne VR kacige.

Ovim pogodnostima pridodaje se i najava novih VR igara na bazi Oculus platforme. Pored već postojećih (Superhot VR, Beat Saber, Job Simulator, Space Pirate Trainer, Moss...), kompanija Ubisoft najavljuje novi Sprintell Cell i Assassin’s Creed, nove Star Wars igre, kao i Jurassic World Aftermath i Medal of Honor, pa Above and Beyond, Beat Saber, Climb2... Ulaganja u razvoj novih igara uglavnom baziraju na Oculus platformi.

Quest 2 kao društveni uređaj

image
Quest 2 kao korak unapred

U skladu sa svojom osnovnom orijentacijom, Facebook lansira Oculus Quest 2 kao socijalni uređaj. Platformi će moći da se pristupa sa Facebook profila, biće integrisan Messenger, a u skladu s tom namenom Oculus Avatar sistem biće unapređen tako da će korisnici lako moći da menjaju svoj izgled zavisno od okruženja u kome će se naći.

Kompanija takođe planira da se ova platforma koristi i u poslovne svrhe. U tu svrhu koncipiran je Infinite Office, virtuelni kancelarijski prostor s više ogromnih virtuelnih ekrana za rad. Pritom se može koristiti fizička tastatura ili trackpad. U skladu sa svim tim primenama, razumljivo je da se postavlja pitanje privatnosti korisnika ove platforme. Jer, korisnici su prisiljeni da budu deo društvenog medija, što je za mnoge neprihvatljivo. Zbog negativnih iskustava sa Facebook-om, pojavilo se (sasvim očekivano) mišljenje da Facebook snažno „gura“ Quest platformu kako bi vodećim aplikacijama i sadržajima ostvario monopol u društvenim komunikacijama. Bez obzira na takva mišljenja, činjenica je da je Quest bez konkurencije u VR svetu, a da je svojim novim headset-om Facebook podigao VR na viši nivo.



SAS BeyondTomorrow

Antec

Noć Istraživača

YuNet


Čitaj PC Press

Excel kuhinjica

BIZIT 2020 prijava

.

PC
Twitter Facebook Feed Newsletter