U nedelju, 24. marta svečanu dodelu nagrade Američke akademije za umetnost i film gledalo je 70 miliona Amerikanaca. Centralna svečanost je održana u velelepnoj zgradi Kodak Theatre u Los Anđelosu. Ovaj kompleks smešten je na uglu Hollywood bulevara i Highland avenije, u najuglednijem delu Los Anđelosa.
Deo Holivud bulevara je dva dana pre ceremonije izgledao kao „grad u gradu“. Glamurozan dekor činili su, osim crvenog tepiha prostrtog po kolovozu i velike statuete Oskara postavljene ispred ulaza u Kodak pozorište. Do ove godine svečana ceremonija proglašenja dobitnika Oskara održavala se na različitim mestima: 25 puta u Dorothy Chandler paviljonu, 11 puta u Pantages pozorištu, 10 puta u Shrine zdanju, u hotelu Biltmore i Santa Monica Civic Auditorium-u...
Vitez je rođen
Zanimljivo je da je novi stalni dom Oskara udaljen svega nekoliko koraka od holivudskog hotela Ruzvelt u kome je prvi put dodeljena ova nagrada, uglavnom za vrhunsku A produkciju, 16. maja 1929. Za ceremoniju dodele prvih priznanja kasnije nazvanih Oskar prodato je 250 karata po ceni od 10 dolara. Nagrade su uručene na banketu u Bloosom sali holivudskog hotela Ruzvelt, a imena dobitnika bila su objavljena već u večernjem izdanju Los Angeles Times-a, sat vremena pre ponoći. Nikakvog glamura niti pompe nije bilo kada su film Wings producenta Lucien Hubbard-a i Sunrise filmskog studija Fox proglašeni najboljim filmovima snimljenim prethodne godine.
Statuetu je osmislio umetnički direktor MGM-a, Sedrik Gibons. Zajedno sa Frederikom Houpom, realizovao je ideju da najbolje ostvarenje u filmskoj industriji simbolizuje vitez sa mačem postavljen na postolju oblika kalema sa namotanom filmskom trakom. Prvih godina ova statueta-znamenje nije imala zvanično ime. Prema jednoj od anegdota koje pokušavaju da rasvetle poreklo imena Oskar kriva je, kažu, Margareta Herik ili možda Bet Dejvis. Naime, obe su, prema priči, uočile da lik, stav pa čak i zadnjica statue liče na nekog koga one poznaju.
Vupi Goldberg hostesa večeri
Producent 74. predstave u organizaciji Američke akademije za film bila je simpatična plavuša Laura Ziskin. Poznavaocima filmske umetnosti ne treba mnogo objašnjavati zašto je izbor pao baš na ženu koja je bila izvršni producent filmova „Zgodna žena“, „Dobro da bolje ne može biti“ ili Spiderman. Drugi znanac je Vupi Goldberg, koja je četiri puta bila hostesa ove filmske predstave. Goldbergovoj je pripala i čast da bude prvi domaćin u novom domu Oskara na, do sada, najglamuroznijoj pozornici u Americi.
Pozadinska muzika bila je kolažnog tipa sastavljena od brojnih arija holivudskih filmova. Neverovatan doživljaj za oči i uši bilo je muziciranje simfonijskog orkestra koji je ispratio inserte iz filmova koji su osim po protagonistima, bili zapamćeni i po kompozicijama. Ovo je bio uvod za upoznavanje sa nominovanima za pesmu odnosno muziku u filmovima. Jedan od njih bio je i Pol Makartni sa pesmom za film Vanilla Sky (www.oscar.com/nominees/song_vanillasky.html ). Kompozitoru i tekstopiscu Polu Makartniju ovo je bila treća nominacija za Oskara. Pesmom Live and Let Die za film o Džemsu Bondu bio je nominovan 1973.
Ove godine je dodeljen Oskar za animirani dugometražni film i u konkurenciji pet filmova lovorikama se okitila ekipa filma „Šrek“, čiji su se „glumci“ nervozno vrpoljili na somotskim crvenim foteljama.
Posmatrano iz perspektive gledalaca, mnogi nisu bili te sreće da dobro osmotre zadovoljna ili suzom orošena lica Holi Beri, Denzela Vašingtona, Džima Broudbenta ili Dženifer Koneli iz prostog razloga što su sedeli predaleko ili previsoko u odnosu na najbolja sedišta velvetne dvorane. Mnogi su, poput stotine članova fan-klubova popularnog Oskara, ostali ispred samih vrata u zlatni hol Kodak pozorišta. Naime, dvorana novog doma najveće filmske manifestacije ima za oko 3.000 sedišta manje nego njene prethodnice. Zvanice koje su bile spremne na kompromis nisu posmatrale sa najbolje pozicioniranih loža ili sedišta, ali bilo je i onih koji su se naljutili.
|
Za oficijelni sajt ovogodišnje filmske nagrade Oskar mogu se izreći samo pohvale. Verovatno opet sa ciljem da bude najbolji i da udovolji svim postulatima brze i blagovremene informisanosti i jednostavne pretrage neverovatne količine informacija Oscar.com je zaslužio bar jednog Oskara. Podataka, informacija, ilustracija i foto-galerija, vesti sortiranih hronološki i po oblastima bilo je na pretek tokom celog meseca marta. Još jednom je potvrđeno da je Amerika zaista zemlja spektakla, a konstatacija našeg uglednog novinara i dobrog poznavaoca sedme umetnosti sasvim je na mestu – „američki film – to je pleonazam!“
|