| (kliknite za veću sliku) |
Zapitaćete se čemu još jedan softver za obradu slika kad već imamo Photoshop i druge konkurentske pakete. Odgovor je jednostavan: Piranesi ne radi sa običnim (planarnim), već sa prostornim slikama. Kako sad slike, pa prostorne? EPIx je ekstenzija TIF formata, koji osim klasičnih RGB informacija ima i informaciju o materijalu na 3D modelu od koga je slika nastala, kao i o dubini scene. Dakle, znamo šta je ispred a šta iza, i „od čega“ je šta u sceni. Tokom rada Piranesi se nalazi praktično svuda gde je potrebna prezentacija, kako na početku, u idejnom rešenju, tako i na kraju, u slici koju će investitor postaviti na pano na gradilištu.
Kako – početak
Upotreba Piranesi-ja je jednostavna. Osnovno je da imate EPIx fajl onoga što radite, DXF ili 3ds model. Ako imate EPIx, a imate ga ako koristite ArchiCAD 6.5 ili noviji, Art•Lantis Render 3.5 ili noviji, 3ds max, 3ds viz, Light Wave ili SketchUp, jednostavno ga otvorite i počnete rad. Postoje plug-in-ovi za verzije 3 i 4 paketa 3ds, dok ostali serijski imaju ugrađenu sposobnost renderinga u EPIx. Ako nemate EPIx, dovoljan je DXF ili 3ds fajl, koji ćete otvoriti u novom Vedute 3.0.
|
Vedute veoma brzo otvara čak i komplikovane modele. Osim univerzalnih DXF i 3ds, prima i MAN i Thing formate, koje generiše MicroGDS, CAD softver iste kompanije. Možete podesiti svetla, položaj kamere, pa čak i generisati ravan terena. Dodata je podrška za točkić miša, tako da se, recimo, zumira skrolom unapred ili unazad. Brzina rada zavisi od snage računara i veličine modela; Mercedes GTR na demo slikama, koji nije baš mali DXF, zumiran je u realnom vremenu. Uostalom, Vedute služi samo za pripremu EPIx fajla, pa i ne bi bio red da je mnogo „težak“. Za pohvalu je novi Help sistem, po Microsoft-ovoj specifikaciji, u kome se nalazi i mali Tutorial.
To je ujedno bio i prvi novitet – Vedute 2 je bio dosta nespretan i trebalo je navići se na podešavanje tačke pogleda i ne baš razumljiv interfejs. Brzina rada, iako podnošljiva, nije bila zavidna. Vedute 3 predstavlja korak napred, pa sada možete biti sigurni da ćete bilo koju DXF ili 3ds scenu brzo i lako pripremiti za rad u Piranesi-ju.
Kako – nastavak
Glavna priča odvija se u samom programu. Budući da se radi o obradi slike, dobro će doći veći monitor (ili, još bolje, dva, jer su palete povelike!) sa što većom rezolucijom i puno boja. Ako pripremate sliku koja će biti odštampana na velikom formatu, važe Photoshop pravila puta 1.5, jer svaki Epix ima dva bita informacije više po pikselu. Dakle, što više memorije i prostora na disku!
Dok se ne uvežbate, na raspolaganju je opširan Help, po Microsoft formatu, za koji vam je potreban Internet Explorer. Problem uvoza modela koje niste vi pravili, i koji su u Piranesi-ju 2 često bili mnogo veći ili manji nego što je potrebno, sada se rešava automatskim prepoznavanjem jedinica veličine.
Ako Piranesi koristite samo da dodate „štafažu“ (ljude, automobile, ulični mobilijar, zelenilo itd.) na „gotov“ rendering, obradovaće vas dve novine. Uz klasično bogatu cutout biblioteku koju dobijate sa softverom, Piranesi podržava RPC (Rich Photorealistic Content, ArchVision) fajlove. Kako oni sadrže praktično punu animaciju objekata, nema prepreka da podesite upravo pogled koji vam odgovara.
| (kliknite za veću sliku) |
Novi Cutout Manager obezbeđuje bolju kontrolu svega što ste postavili, uključujući i preciznu kontrolu senki. Svaki od postavljenih cutout-a možete pomerati, promeniti, čak i izbrisati. Ovo će obradovati one koji znaju da je ranije bilo neophodno snimati puno radnih fajlova, jer povratka u slučaju greške nije bilo. Rukovanje Cutout manager-om slično je radu sa Layer dijalogom u Photoshop-u. Podržani su svi bitmapirani formati, uključujući i PNG.
Dalje, moguće je podesiti i stepen prozirnosti alfa kanala, što je posebno bitno kod JPG cutout-a, gde se često oko slike pojavljuje okvir od belih ili svetlih piksela, ili za uklanjanje ugrađenih senki kod RPC fajlova. Rukovanje stilovima je olakšano i poboljšano – stilovi se lakše definišu, čuvaju i pozivaju. Sada je interfejs zasnovan na drag and drop metodologiji i omogućeno je pretraživanje biblioteke kako bi se našao željeni stil. U skladu sa vremenom, niste ograničeni na sadržaj vašeg diska, već sirove materijale možete „povući“ sa Interneta. Uz to, uz RCP, možete automatski da preuzmete svaki update softvera.
Idemo dalje
Ako polazite od modela uvezenog u Vedute, vaš model nema ni teksture, ni senke, ni providnost; sve to tek treba naslikati, u čemu Piranesi jednostavno briljira. Već vrlo bogat set alata za prostorno crtanje dodatno je proširen i poboljšan. Pera, pre svega, imaju podesiv antialiasing (najmanja debljina linije 3 piksela), što je ranije bila glavna boljka manjih slika urađenih Piranesi-jem.
Poznata kantica sa bojom, koja se ovde zove Fill Applicator, dobila je Multiple način rada. To znači da jednim klikom možete primeniti više od jednog sloja digitalne boje, definisanog u tekućem stilu. Četke su sada još fleksibilnije, kako ravanske tako i prostorne, i mekoću je moguće interaktivno grafički podešavati u toku rada.
Kako vaš model nema ni teksture, potrebno ih je dodeliti upotrebom nekog od alata za slikanje. Za realistične efekte, dodata su dva ključna načina: AutoWrapped, gde tekstura automatski prati spoljnu površinu objekta na koji se nanosi i AutoTangent, za objekte koji nisu oblika prizme. Uz pređašnje zaključavanje po ravni, boji, materijalu ili paralelnim ravnima, sada postoji i zaključavanje po odabranim materijalima, i svako zaključavanje može da se iskoristi i za Restore akciju. Materijali su generalno poboljšani i sada je moguće spojiti više materijala u jedan. Pravljenje novih materijala konstruisanjem novih ravni (Construct) ili dodavanjem cutout-a znatno je olakšano.
Kako – rezultat
| (kliknite za veću sliku) |
Rukovanje onim što imate na ekranu je poboljšano. Dok radite, zum točkićem miša i automatski pan dok bojite rešavaju vas neprijatnog zadatka pomeranja pogleda na radnu površinu. Sliku je moguće opseći ili povećati njene granice kako biste, recimo, dodali naslov ili potpis. Čitav fajl ili njegove delove možete snimiti kao EPIx, i kasnije spojiti sa drugim EPIx-om.
Za nerealistične efekte ključni su filteri. Novi Halftone i Adjust filteri daju lako pretvaranje slike u zrnastu novinsku fotografiju, sepija graviru ili nešto treće. Kao i uvek, granica je samo vaša mašta. Poboljšano rukovanje bitmapama omogućava da, počevši od praznog EPIx-a, ubacite običnu sliku, odredite joj dubinu, i onda radite na klasičnoj osnovi ili izgledu, gde će cutout-i ili novokonstruisane ravni poštovati vaše dubinske definicije. Kao izlaz, možete snimiti praktično bilo koju bitmapu. Ako treba da izvezete samo deo slike na kojoj radite, zumirajte taj deo i izvezite upotrebom opcije Export visible extent.
Za kraj – poslastica: počev od verzije 3, Piranesi radi sa panoramama! Panoramu možete obrađivati praktično kao i klasični EPIx; panoramski Piranesi fajl ima ekstenziju EPP i može se snimiti kao QuickTime panorama, koja se otvara QuickTime plejerom. Utisak je nadrealan, i najbliže se može opisati kao da šetate kroz crtani film, naravno u slučaju nefotorealističnog prikaza. Kao ishodište, idealan je EPP fajl koji ste snimili iz svog softvera, a može da posluži bilo koja panoramska slika kojoj ste dodelili dubinu.
Za kraj
Piranesi 3 je neophodan svakome ko generiše predstavu bilo kakvog prostora. Podsetiću vas na SketchUp prikazan u jednom od prošlih brojeva „PC“-ja; kombinacija ova dva paketa u arhitektonskom ili projektovanju enterijera je moćno oružje za prezentaciju idejnih rešenja koja mogu da se rade čak i interaktivno. Fotorealizam, skica slobodnom rukom, akvarel ili starinska gravura – zavisi od toga šta hoćete (ili nećete) da pokažete i kakva je ideja koju želite da prenesete. Uostalom, pogledajte primere na www.informatix.co.uk , gde ćete videti kako slike, tako i panorame iz celog sveta. Za dodatne informacije posetite sajt www.hicad.co.yu ili nam pišite na adresu hajzla@eunet.yu.
|