Već duže vreme vodi se „mrtva trka“ firmi ATI i nVidia za dominaciju tržištem grafičkih čipova. Ciklus je skraćen na samo tri meseca, proizvođači uvode „polugeneracije“, blago modifikovane i usavršene verzije postojećih čipova, samo da bi pobedili na brzinskim testovima. Tako je ATI zamenio R300 jezgro (primenjeno u Radeon 9700 familiji) novim R350, koje se nalazi u Radeon-u 9800, da bi nedugo zatim nVidia zamenila NV30 jezgro kako bi se dobila osnova za FX5900 familiju kartica. Nažalost, FX5900 kartice nisu stigle do zaključenja ovog broja, tako da smo ostali uskraćeni za zanimljiv duel. Na osnovu informacija iz stranih izvora, FX5900 konačno deluje kao dovršeni projekat, nešto što je nova nVidia generacija trebalo da bude, da se nije toliko žurilo sa sustizanjem rokova kako bi se pariralo ATI-ju. Vratimo se, ipak, na ono što imamo na raspolaganju: koliko je Radeon 9800 brži od prethodnika?
Filigranski radovi
Radni takt je, po očekivanju, porastao (jezgro je sa 325 MHz „skočilo“ na 375 MHz, a memorija sa 620 na 680 MHz), ali Radeon 9800 donosi i neka suptilna, ali korisna poboljšanja na polju arhitekture GPU jedinice. Smartshader, Smootvision i Hyperz su doživeli revizije, propusni opseg memorije je porastao sa 19.8 na 21.8 GB/s, a kapacitet T&L jedinice sa 325 miliona trouglova u sekundi na 380 miliona. Kartica je pri tom duža, a konektor za dodatno napajanje je sada ujednačen sa odgovarajućim konektorima za diskove, hladnjak je postao nešto uverljiviji, ali elegancija kartice nije narušena – Radeon 9800 još uvek zauzima samo jedan slot, za razliku od udarnih nVidia proizvoda. Količina memorije je još uvek 128 MB, iako se već pojavljuju modeli sa 256 MB što, po našem mišljenju, nepotrebno podiže cenu.
Smartshader jedinici je u aktuelnoj verziji 2.1 dodat F-buffer (Fragment-stream FIFO buffer), koji treba da omogući izvršavanje shader koda praktično neograničene dužine, bez pribegavanja multi-pass tehnici koja dovodi do pada performansi. To je teorija, dok u praksi ovo unapređenje još duže vreme neće doneti konkretnu dobit, jer proizvođači 3D igara u implementaciji najnovijih arhitektonskih rešenja kasne u odnosu na konstruktore hardvera.
Unapređenje koje će biti mnogo korisnije za „vatrene“ igrače je Smootvision 2.1, koji zahvaljujući optimizovanom memorijskom kontroleru značajno podiže performanse u FSAA 4x i 6x modovima u rezolucijama preko 1.024×768 . Sve u svemu, ATI briljira kada je FSAA u pitanju, jasno se preporučujući svima koji vole besprekorno omekšavanje ivica 3D objekata u igrama. Optimizacije u HyperZ tehnologiji odnose se uglavnom na Z keš, koji je postao značajno fleksibilniji. Uloga ovog segmenta 3D čipa je stvaranje realističnijih senki, a njegova primena u igrama koje dolaze biće česta.
Šta je brže, a šta bolje?
Dolazimo do segmenta koji uvek nalazi publiku, a to su brojke koje nove kartice postižu u igrama i sintetičkim 3D testovima. Tabele pokazuju da je reč o vrhu koji tržište 3D akceleratora trenutno može da ponudi; kartica je možda nepotrebno jaka u nižim rezolucijama, ali je kao stvorena za savršenu 3D animaciju u preko 1024×768. Koliko su ove kartice brže od „konfekcije“, tj. najprodavanijeg segmenta koji čine Radeon 9000/9100/9200 i GeForce FX5200 modeli, slikovito govori činjenica da su čak i uz korišćenje 4x FSAA tehnike u rezoluciji 1.024×768 brže nego pomenute kartice u rezoluciji 640×480 bez FSAA!
Ako performanse uporedimo sa prethodnom, Radeon 9700 ATI generacijom, kao i sa GeForce FX5800, opet dileme nema: ATI je dodatno povećao prednost koju će, doduše, FX5900 anulirati. Vlasnici Radeon 9700 proizvoda nemaju razloga za „brigu“, jer su dobici ipak skromni i, bez gledanja u benčmark cifre, gotovo neprimetni. Iako je Radeon 9800 na tržištu, Radeon 9700 ne možemo nikako smatrati zastarelim, a njihove povoljnije cene čine ga interesantnom kupovinom. Što se GeForce FX5800 kartica tiče, njihov nezgrapan dizajn, buka i zagrevanje (zbog visokog takta na kome rade), svakako će one koji preferiraju nVidia tehnologiju naterati da tu kariku preskoče kao neuspeli eksperiment i da sačekaju FX5900.
Korisne adrese:
Desk
http://www.desk.rs
|