Posle tačno osam godina razvoja, YU/SCG Internet je u ekspanziji, ali samo gledano sa "potrošačke" strane. Vodeći Internet provajderi su u 2004. ušli sa snažnim linkovima, dostupni su iz čitave Srbije po ceni lokalnog razgovora, pitanje je dana (dobro... meseca) kada će biti ponuđen ADSL za koji je infrastruktura spremna... S druge strane, ponuda sadržaja na domaćem Web-u stagnira - mnogo je statičnih prezentacija, masovno se koristi "običan" HTML umesto modernijih tehnologija, a redizajn sajta je retka pojava. Malo je firmi koje se bave proizvodnjom sadržaja na Web-u, a većina sajtova koji se dnevno ažuriraju pripada novinskim kućama i televizijama koje već pripremljene informacije emituju i na Web/WAP portalima.
"Stagnacija sadržaja" me ne iznenađuje - još pre pet godina, u uvodniku za "PC #39", pisao sam da nema dobrog Web-a bez ekonomske osnove. Prihod od reklamiranja na Internetu je skroman, a načini da se od korisnika naplati pristup informacijama ili servisima i dalje ne postoji. Iako je tokom 2003. izdato mnogo platnih kartica, nijedna banka ne omogućava naplatu preko Interneta navođenjem broja kartice, što je u svetu standardna praksa. Autori sajtova koji razmišljaju o komercijalizaciji moraju da koriste usluge stranih servisa za naplatu, što je skupo i komplikovano. U ovom broju "PC"-ja videćete da su tri domaće banke omogućile uplate preko Web-a, mada kreditne kartice još niko ne pominje. Druga mogućnost za plaćanje su SMS poruke, ali su za to potrebni složeni pregovori sa oba mobilna operatera, što je van domašaja malih firmi. Za sada ostaje da autori sajtova traže sponzore ili da preusmeravaju prihod iz neke srodne delatnosti, investirajući tako u budućnost - dobar i posećen sajt će se kad-tad itekako isplatiti. Tim je veći uspeh onih koji su zaslužili mesto na našoj listi 50 najboljih sajtova - verujem da nagrada koju već sedam godina dodeljujemo predstavlja jedan od katalizatora razvoja sadržaja na YU/SCG Web-u.
Neke druge nagrade biće interesantne za sve naše čitaoce - u saradnji sa 10 najznačajnijih računarskih firmi, "PC Press" organizuje najveću nagradnu igru u istoriji domaće računarske štampe. Učesnike očekuje 10 premija i 90 nagrada u vrednosti preko 20.000 evra. Sačuvajte, dakle, kupon koji ćete pronaći na pretplatnom kartonu i pripremite se za lepa iznenađenja koja će stizati iz meseca u mesec, da bi u maju kulminirala stotim brojem našeg časopisa. Vidimo se 5. marta!
|