| (kliknite za veću sliku) |
Verovatno da nikada neće biti sasvim jasno zbog čega je Microsoft u prvim godinama postojanja PC računara punu pažnju posvetio alatima za obradu teksta, dok je dosledno ignorisao pripremu za štampu. Da li je razlog u (pogrešnoj) proceni da su grafička okruženja, neophodna za oblikovanje stranica, samo pomodarstvo koje će otići zajedno sa "igračkom" zvanom Apple Macintosh, ili Microsoft naprosto nije video finansijsku korist na tržištu DTP tehnologija koje se postepeno oblikovalo - ostaće u domenu nagađanja.
Žilavi softverski gigant se, međutim, revnosno trudio da ispravi sopstvene previde i postane lider u onim segmentima računarske industrije koje je propustio da osvoji. Iako je nekoliko puta pokušavao da načini ozbiljne prodore na polju DTP-a, priprema za štampu je jedina oblast računarstva u kojoj je Microsoft potpuni autsajder. Pošto su pionirske verzije Adobe-ovih grafičkih programa napravljene samo za Macintosh, ulazak PC računara u "zabranjene" vode stonog izdavaštva bio je stidljiv i veoma spor. U toj priči nezaobilaznu ulogu ima kanadska korporacija Corel.
Prva verzija programa CorelDRAW zabeležila je veliki uspeh i stekla mnogo poklonika. Corel je postavio koncept koji zasnovan pre svega na jednostavnoj upotrebi programa, lakoj manipulaciji vektorskim objektima i efikasnom kombinovanju teksta i grafike. Sve do verzije 3.1 Windows nije imao sistemsku podršku za konturne fontove, pa je Corel odlučio da razvije specijalni WFN format i da uz svoj program isporučuje nekoliko stotina fontova firme Bitstream. Kasnije su ti fontovi prevedeni u TrueType i Type 1 formate i do danas su ostali zaštitni znak paketa CorelDRAW, a potom Corel Graphics Suite.
Usponi i padovi
Na PC računarima CorelDRAW je bio ne samo najbolji program za crtanje, već i neka vrsta simbola Windows platforme koja je, uz sve nesavršenosti i probleme, vremenom bivala sve pouzdanija osnova za rad. CorelDRAW je po opcijama i idejama koje su njega ugrađene takođe postajao moćniji, ali je njegova upotrebna vrednost kompromitovana lošom "završnom obradom". Kompanija Corel je stekla nezavidnu reputaciju po tome što je dozvolila da se na tržištu pojave nedovoljno testirani poluproizvodi, prepuni grešaka i nestabilnog koda. Iako su se nove verzije programa CorelDRAW brzo smenjivale jedna za drugom, često bi slika o moćnom grafičkom programu bila zamagljena saznanjem da često krahira ili čak ruši operativni sistem. Corel bi potom reagovao zakrpama ili bi, ne čekajući, izdavao novu verziju programa.
Poslednja verzija koja je bila pristojno očišćena od grešaka je CorelDRAW 9. Nakon toga je Corel zapao u finansijske probleme i počeo da luta. Bilo je tu epizoda sa Linux-om, nedoumica oko paketa Ventura, pokušaja da se parira Adobe-u i ideja o dugoročnoj saradnji sa Microsoft-om. U tom isprobavanju različitih tržišnih strategija nastali su paketi CorelDRAW Graphics Suite 10 i 11. Prvi je bio, poput mnogih prethodnika, nedovršen i neubedljiv, dok je u narednoj verziji Corel uspeo da postigne zavidnu stabilnost, ali je potpuno zatajio u realizaciji Unicode tehnologije. To je učinilo da CorelDRAW 11 bude gotovo neupotrebljiv za rad sa tekstom na srpskom i mnogim drugom jezicima, pod uslovom da ne pribagavate YUSCII fontovima ili sličnom tehnološkom otpadu.
|
Na drugoj strani, firma Adobe je u drugoj polovini devedesetih godina ujednačila nastup na tržištima za Windows i Mac OS, pa su svi njihovi grafički programi paralelno pojavljivali na obe platforme. Stalno prisustvo Adobe Illustrator-a na PC računarima i poslovična nezrelost Corel-a bili su dovoljni za promenu odnosa snaga. Početna prednost koju je imao Corel se istopila i većina DTP korisnika se okrenula Adobe-ovim alatima. I pored nesumnjive grafičke snage i originalnih rešenja, Corel je ostao u nekoj vrsti vakuuma - neprikladan za profesionalnu pripremu za štampu, isuviše glomazan za kancelarijsku upotrebu. Zbog toga je novi CorelDRAW iščekivan kao signal da će Corel uspeti da dovrši dobar posao koji je započeo u prethodnoj verziji programa.
Paket aranžman
| (kliknite za veću sliku) |
CorelDRAW Graphics Suite 12 je namenjen isključivo korisnicima Windows 2000 i Windows XP; Corel je zaključio da nema više šta da traži u svetu Macintosh računara, gde je Adobe Illustrator neprikosnoven. To je bio hrabar, ali i nužan potez, baš kao i odluka da se odstupi od razvoja novih opcija po svaku cenu, već da se prioritet da brušenju i doterivanju postojeće funkcionalnosti.
Paket obuhvata CorelDRAW 12, Corel Photo-Paint 12 i Corel R.A.V.E. 3 koji su namenjeni crtanju, obradi slika i animaciji. Kao bonus, dobićete i CorelTRACE 12 za vektorizaciju rasterskih slika, CorelCAPTURE 12 za snimanje ekranskog prikaza i Bitstream Font Navigator 5 za organizaciju fontova. Za automatizaciju i pisanje makroa namenjen je Microsoft Visual Basic for Applications 6.3. Kao sistem za upravljanje bojom Corel je odabrao Kodak Digital Science, a za prikazivanje video materijala tu je QuickTime 6.0 Player. U dodatne sadržaje spada 10.000 clipart slika, 1000 TrueType i Type 1 fontova, kao i 1000 fotografija. Poboljšanja koja je Corel ugradio u Photo-Paint i R.A.V.E su neznatna, pa ćemo pažnju usmeriti ključnom alatu u kolekciji Graphics Suite.
|
Prvi utisak nakon pokretanja programa CorelDRAW 12 je korisnički interfejs koji gotovo i da nije promenjen u odnosu na prethodnu verziju. Nije ni bilo razloga - Corel je među prvima ugradio komponente radnog okruženja koje danas nalazimo u većini grafičkih programa. Veliki broj paleta i statusnih linija koje su uz to kontekstno osetljive, nekada je ekranu davao prenatrpan izgled. Danas radimo na većim monitorima i rezolucija od 1280*1024 je postala donja granica u pripremi za štampu, pa je Corel-ovo okruženje svedeno na pravu meru - obilje informacija i dovoljno velika radna površina.
Za detaljan prikaz paketa Corel Graphics Suite 12 pogledajte martovski broj časopisa "PC".
|