Duboko smo zakoračili u doba elektronskih nosilaca informacija. U nadi da za života neću dočekati prestanak objavljivanja papirnatih knjiga, razmišljao sam o jednom nedavno pročitanom članku. U njemu analitičar tvrdi da su, posle 2003. kada su digitalne fotografije konačno prevladale nad analognim, na redu knjige i publikacije. Istina, Kodak je prestao da isporučuje analogne fotoaparate u Americi, Evropskoj uniji i Japanu, zamenivši ih svojim linijama digitalnih sprava, ali ne verujem da će hemijskom procesu fotografisanja i razvijanja tako brzo odzvoniti. Takođe, ne verujem ni da ćemo se tako brzo odreći uživanja tokom listanja papirne knjige, iako već godinama postoje dovoljno male sprave da se elektronska štiva „čitaju pred spavanje“.
A kada je reč o upotrebi papira u poslovnim okruženjima, ideja o kancelariji bez papira se nije ostvarila. Može biti da je ostvarena ona kletva koju je Lu Gerstner, bivši predsednik kompanije IBM, izrekao jednom prilikom: „kancelarija bez papira je isto što i toalet bez papira“. Ne samo da se praksa štampanja ne napušta, nego iz meseca u mesec dolaze informacije o sve jeftinijim, a sve moćnijim štampačima; pojavio se čak i laserski štampač koji štampa u boji, a košta ispod 1.000 dolara. Pa kad je već tako, možda ne bi bilo loše da se priprema za štampanje podrži valjanim softverom. Tu postoji samo jedan „mali“ problem: najbolji programi za DTP nisu jeftini. Čak i ako bismo ignorisali ovu činjenicu, preostaje još veći problem: za najbolje rezultate u primeni DTP programa „teške kategorije“ potrebna su valjana predznanja o tipografiji – rečju, ipak su to alatke za profesionalce na tom polju.
Microsoft je dobro upoznat sa ovakvim odnosima i poznaje realne zahteve nas, običnih korisnika, koji ponekad poželimo da napravimo nešto više nego što nudi Word. Iako je taj tekst procesor daleko prevazišao svoju osnovnu namenu i ima određene osobine koje ga čine prikladnim za „laki DTP“, to mu nije svrha, a ima i neka tehnička ograničenja na tom planu. Eto, dakle, prostora na kome Microsoft Office Publisher 2003, aktuelna verzija programa za pripremu publikacija u poslovnom okruženju, komotno zadovoljava veliku populaciju korisnika. Bez namere da ulazimo u tehničke detalje, otkrićemo vam neke osobine ovog programa koje će vam pomoći da sami date odgovor o celishodnosti primene.
Specifikacije
| (kliknite za veću sliku) |
Publisher 2003, koji je punopravni član većine edicija sistema Microsoft Office 2003, prestavlja osmu verziju programa od svoje promocije 1991. godine. Isprva je to bio mali program skromnih mogućnosti, ali je već na početku bilo deplasirano njegovo poređenje sa klasom profesionalnih DTP programa. Vremenom se Publisher razvija u pravcu pridruživanja paketu Microsoft Office, poprimajući karakteristike programa te familije. Bez obzira na to, uvek je ostajala izvesna posebnost njegove upotrebe: dok su klasični Office programi evoluirali u integrisani sistem u kome danas dominiraju komunikacija, međusobna interakcija i grupni rad korisnika, Publisher je ostajao po strani, ne preuzimajući ulogu „izdavačkog sektora“ za Word, Excel, Access i druge delove sistema.
U verzijama 2000 i 2002 Publisher dobija ozbiljnije ruho, prateći potrebe malih poslovnih okruženja u kojima korisnici žele samostalno da izrađuju i distribuiraju neophodne marketinške materijale. Danas je to valjano uobličen program koji pruža efikasna rešenja na tom planu primenom raznih nosilaca: od papirnih publikacija u svim zamislivim oblicima do Web stranica i cirkularne e-pošte u visokom stilu.
Microsoft Office Publisher 2003 može se kupiti kao poseban program po preporučenoj ceni od 169 dolara. Ali, verovatno ćete ga dobiti kao deo instalacije sistema Microsoft Office 2003 (u varijantama Small Business Edition, Professional Edition ili Professional Enterprise Edition). Ako ga nemate, a želeli biste da ga isprobate, moguće je i to: na matičnoj stranici Publisher-a na sajtu Microsoft-a postoji ponuda potpuno funkcionalne probne verzije koja će raditi 30 dana.
Hardverski zahtevi su standardni – ako koristite Windows XP, koji je uz Windows 2000 SP-3 jedini operativni sistem na koji možete instalirati Publisher, dovoljno vam je oko 128 MB RAM, s tim što će veća količina memorije svakako prijati programu; uočio sam često veće opterećenje svog ne baš novog procesora P4 na 1,5 GHz, pa pretpostavljam da je za udoban rad pametno imati i bržu mašinu. Rezolucija ekrana 1.024×768 je najmanji pristojan prostor za rad programa, a više od toga će doprineti udobnosti; dakle, dobro je imati i veći monitor. Ako je instaliran kao deo sistema Office 2003, kompletan sadržaj Publisher-a zauzeće oko 100 MB na disku.
Prvi put posle dužeg vremena, Publisher 2003 nije promenio format svoje matične datoteke tipa PUB. Reč je o trendu primenjenom praktično u svim programima sistema Office 2003 (osim Outlook-a): stavljajući naglasak na druge atribute sistema, formati datoteka su ostali nepromenjeni, čime se umanjuju problemi pri prelasku sa jedne verzije programa na drugu. Osim matičnog formata, Publisher je u stanju da čita i razne druge formate datoteka, od očekivanog tipa DOC Word-a, preko raznih HTML, RTF i TXT datoteka, sve do formata WordPerfect-a 5.x i 6.x (to je i dalje dominantan format dokumenata u američkom sudstvu). Format datoteke rezultata, osim matičnog, može da bude HTML, DOC, TXT, ali očekivano i PostScript (PS) ili TIF, JPG, WMF...
Bogatstvo izbora
| (kliknite za veću sliku) |
Studije navika korisnika Publisher-a pokazuju da oni traže konzistentnost i prepoznatljivost sadržaja programa, pa radna površina Publisher-a u velikoj meri odgovara onoj koja postoji i u drugim Office aplikacijama. Zahvaljujući tome, korisnici sistema Office 2003 će se lako snaći u Publisher-u. Radni postupci su podržani grafički razumljivom radnom površinom, oknima zadataka i raznim čarobnjacima, pa se svaki posao može obaviti brzo i lako. Program obiluje predlošcima raznih vrsta publikacija i bogatim galerijama stilova, koje možete uklapati pre nego što se latite ručnog oblikovanja publikacije, ako ikada tome i pribegnete. Kombinacije je moguće interaktivno menjati i tako proveravati rezultat na licu mesta; ovo je sasvim slično osobinama alatki za kontrolu rasporeda, dizajna i šema koje postoje u PowerPoint-u, uz dodatak detalja kao što je šema fontova.
Prvi korak je izbor tipa dokumenta u formi publikacije za štampanje, Web sajta ili e-poruke, a na raspolaganju su i razni generički skupovi dizajna i razni oblici praznih predložaka; uočićete deset novih mastera dizajna (sad ih ima ukupno 45) i proširene palete predložaka vrste publikacije. Čim odaberete neki predložak, okno zadataka se odmah menja u skup paleta za izmenu dizajna. Zahvaljujući direktnoj izmenljivosti celog predloška, lako ćete izvesti višestruke sadržaje u istom dizajnu: kada završite katalog, možete ga prevesti u oblik Web stranice, a dizajn memoranduma možete iskoristiti za poslovno pismo, vizit-kartu, flajer, kalendar i mnoge druge vrste štampanih materijala. Ako pripremate sadržaje za Web, na raspolaganju je preko 20 tipova Web stranica, sve sa unapređenim opcijama za kontrolu elemenata navigacije. Prijatno iznenađenje je mogućnost da Publisher inkrementalno ažurira sajt novijim sadržajima, što je do sada bila posebnost Microsoft FrontPage-a.
Kada posle izbora tipa publikacije dobijete prvu stranicu, možete krenuti i dalje, dodajući nove stranice ili menjajući sadržaj postojećih. Ako vam je stalo do visoke efikasnosti u kontroli detalja, koristite master; to je pozadina koju definišete kao predložak stranice, kasnije ga dodeljujući svim ili samo nekim stranicama. Novina u Publisher-u 2003 je mogućnost primene više mastera (nezavisno od stare opcije mastera za levu i desnu stranicu). Ovo je osobina koju već imaju svi ozbiljni DTP programi; ako ste u potrebi da napravite vrlo složenu, a homogenu publikaciju, razvijte predloške prenoseći okvire i slike iz prototipa stranice u master, pa ga zatim dodelite i drugim stranicama istog rasporeda.
Publisher omogućuje očuvanje konzistentnosti stilova pasusa kada uvozite dokument iz Word-a, do poslednjeg detalja kao što su parametri uvlačenja ili izvlačenja, prored, poravnanje, okviri, itd. Slično tome, unapređene su alatke za pobrojavanje i numerisanje, a alatke za pretraživanje i zamenu mogu da rade u više odeljaka i okvira. Među novim alatkama za uređenje sadržaja ističe se Catalog Merge, posebna opcija objedinjene štampe na osnovu izvornih sadržaja u bazi podataka ili na radnom listu u Excel-u; ravnopravno sa sadržajem tabele podataka, možete povezivati i slike, a sve to ćete urediti u režimu više zapisa po stranici, što će na kraju dovesti do urednog štampanog kataloga.
Više kontrole u prelomu
| (kliknite za veću sliku) |
Oslanjajući se na iskustvo stečeno u Word-u, svaki malo bolje upućen korisnik će očekivati iste ili bolje kontrole u prelomu teksta od onih koje postoje u tom programu. Publisher je u ranijim verzijama bio manjkav po tom pitanju: s obzirom na to da se publikacije pripremaju primenom okvira za tekst i slike, posao preloma je teži nego u tekst procesoru. Aktuelni Publisher rešava većinu nekadašnjih problema: mehanizmi preloma linija i pasusa su gotovo identični onima u Microsoft Word-u, pa ćete lakše kontrolisati sadržaj. Najzad ćete prostom dodelom atributa sprečiti neželjene pojave poput naslova na dnu stranice ili „siročića“ odnosno „udovica“, što se ranije rešavalo ručno i metodom „grube sile“ (uglavnom promenom veličine okvira). Štaviše, konačno imate mogućnost da urednije podelite celine u nekoj većoj publikaciji: nekom stilu naslova zadajte osobinu da se pojavljuje isključivo u sledećem okviru, pa nećete morati da prenosite komad po komad teksta iz Word-a, nego ćete mnogo brže razdeliti sadržaj zbog finog preloma.
Postoje dve alatke pomoću kojih sprečavate moguće probleme u procesu štampanja pre nego što se oni uopšte dogode. Design Checker će pregledati publikaciju i napraviti spisak nedoslednosti (npr. sadržaj van zone štampanja). Druga alatka je možda i korisnija jer prevazilazi ograničenje prikaza na ekranu: Graphics Manager će izlistati sve slike u dokumentu, pa će vam dati informacije o svakoj od njih. Ovde ćete, recimo, utvrditi koje slike imaju nedovoljnu rezoluciju za performantno štampanje u visokom kvalitetu, pa ćete biti u prilici da blagovremeno zamenite lošu ilustraciju kvalitetnijom.
Kada završite publikaciju, vreme je za neki oblik prenosa na drugi medijum. Ako je to štampanje u lokalu, proverićete izgled i uputiti dokument na štampač. Publisher raspolaže varijantama štampanja uvezanih publikacija, pa kombinacijom položenog štampanja na papiru dvostrukih dimenzija (Publisher razdvaja pojam stranice i lista papira) možete dobiti dvostranu štampu presavijenu i uvezanu na sredini. Ako pripremate folije ili paus za nošenje u štampariju, odabraćete opciju kontrašihta i, eventualno, separaciju po principima CMYK ili spot color. Podržane su i konverzije iz RGB ili CMYK u spot boje, kao i konverzija iz spot boja u procesne i obrnuto. Novina u verziji 2003 je priprema kompozitnog CMYK PostScript sadržaja koji se direktno upućuje na profesionalne procesore za štampanje. Ova opcija je dopunjena i alatkom Pack and Go, koja će (nalik istoimenoj alatki u ranijim verzijama PowerPoint-a) preneti sve sadržaje publikacije na spoljni medijum; ako slike ubacujete kao spoljne povezane objekte, što se radi kada je njihova veličina veoma velika, ova alatka će pomoći da ne zaboravite da prenesete neki deo publikacije.
Red kritike, red pohvale
| (kliknite za veću sliku) |
Iskreno rečeno, o Publisher-u nikad nisam imao mnogo visoko mišljenje. Nenaviknut na takvu vrstu programa, ako izuzmem neke kućne štampe vizitkarti i pozivnica za dečji rođendan, nisam ga skoro uopšte koristio. No, vreme je prošlo, program je zašao u zreliju fazu, ali i dalje mi smetaju neke stvari. I pored najbolje volje, posle doslovno pet minuta traženja, što je uključilo i pretragu po help-u, nisam našao način da odjednom izbrišem deset poslednjih praznih stranica iz jedne velike publikacije, kad sam promenio font, pa se sadržaj skratio. Može biti da sam napravio ozbiljnu grešku u tome što sam odjednom uvezao tekst cele knjige sa 850 kilobajta teksta iz Word-a, ali nisam našao ekvivalent da više datoteka povežem u jednu publikaciju (kao što sam video da se radi u programu QuarkXPress), pa sam verovatno ipak dobro postupio. Ali, čekao sam otrprilike 20 minuta da se prosti tekstualni sadržaj sa samo sedam stilova konvertuje i prelomi na ciljnih 320 stranica A4 formata.
Posle toga, program je ponekad radio neprimereno sporo, a utrošak RAM-a skočio je na preko 400 megabajta; ne znam šta bi tek bilo da sam pokušao da prelomim knjigu sa svih 280 ilustracija. To me navodi na zaključak da se od poslovnog korisnika očekuje da neće baratati ni sa čim većim od nekog kataloga na 30 stranica. Ako je to tako, ne vidim celishodnost primene višestrukih mastera, jer Publisher sam može da rukuje rasporedom naslovne stranice, a još jedna ili dve posebne stranice u katalogu mogu brzo da se izvedu i ručno. Ostaje mi nejasno da li je učinjen mali pokušaj da se višestrukim masterima Publisher bar za korak približi klasi ozbiljnih DTP programa te namene; mišljenja sam da tako nešto ne bi bilo u interesu korisnika, ali dozvoliću da možda i grešim.
Uz činjenicu da FrontPage nije više deo nijedne edicije sistema Office 2003, mogućnost pripreme malih HTML sadržaja ocenjujem pozitivno, bez obzira na to što je takav rad u Publisher-u i dalje ograničen u odnosu na taj namenski program. Ako je vreme skuplje od rezultata, a sigurno je da su rezultati isplativi spram angažovanja profesionalnog Web dizajnera, onda je dobro što je takva mogućnost razvijena. A što se tiče publikovanja grafički uređene cirkularne e-pošte, daću prednost svojoj predrasudi: i dalje tvrdim da je takav vid komunikacije neprimeren i neefikasan; nijedan dizajn ne opravdava poruku od 200 KB u kojoj se nalaze tri kilobajta informacija. Nemam ništa protiv mailing lista, ali sasvim sam zadovoljan kada u telu obične tekstualne poruke postoji samo neka adresa na Web-u za koju mi se preporučuje da je posetim.
Publisher je jedini program u paleti Microsoft-a koji može da štampa u kontrašihtu i da izvede separacije, od ove verzije čak i u formi kompozitnog CMYK sadržaja koji je kompatibilan sa savremenim štamparskim mašinama. Mogućnost da izbegnete troškove profesionalne pripreme poslovnih publikacija nije mala stvar. U takvom svetlu, možda čak i nabavka laserskog štampača u boji ili inkjet štampača visokih performansi ne bi bila loša investicija; štampanje malih tiraža kvalitetno prelomljenih publikacija bi bilo isplativo već u kratkom periodu. Ogromni broj kombinacija koje je moguće ostvariti upotrebom predložaka publikacija, stilova i varijacija zaslužuje puno uvažavanje: mislim da je ovo glavni adut Publisher-a 2003 za većinu korisnika. Da biste napravili neku jednostavnu, ali urednu publikaciju, vizitkartu, pozivnicu ili omot za CD, ne treba vam ni mnogo vremena ni mnogo veštine: to je zaista pohvalno.
Konačna odluka
Publisher je koristan program koji može da odgovori vašim poslovnim potrebama u mnogim situacijama. Teško da bih vam preporučio da ga kupite kao zaseban program, iako je njegova cena manja od angažovanja profesionalca na pripremi papirnog identiteta vaše firme. Ali, ako ste već dobili Publisher kao deo svog novog sistema Microsoft Office 2003, dajte mu šansu; isprobajte mogućnosti tog jednostavnog programa, pokušavajući da otkrijete šta je u njemu celishodno za vas. Verovatno će se pokazati da je dobro što ga imate pri ruci. Pre ili kasnije, poželećete da budete sam svoj izdavač: Microsoft Office Publisher 2003 je alatka koja će vam pomoći da to zbilja i postanete.
Korisne adrese:
Microsoft Software
Beograd http://www.microsoft.co.yu
|