NVidia je, nakon neadekvatno realizovanog nV30 čipa, više puta kritikovana zbog „nesportskog“ ponašanja tj. „dopingovanja“ drajvera radi postizanja viših performansi samo u određenim benchmark programima, dok se u realnim igrama to dodatno ubrzanje nije primećivalo. Neki od problema pogađali su i one koji ne žive u igrama – kvalitet slike je vremenom bivao slabiji, pa je na kraju „predstavljen“ i brilinear filtering tekstura, koji je razočarao veliki broj zagriženih pripadnika GeForce „tabora".
Krupan zalogaj
Stvari su nedavno krenule nabolje po kompaniju nVidia: nekoliko nedelja pre nego što je „PC" imao Radeon X800 Pro sample karticu, nV40 je oduševio nekoliko najvećih svetskih IT časopisa, ali smo od tada dobijali samo vesti o problemima koje ovaj čip ima u proizvodnji. Dva meseca nakon promocije svega tri proizvođača su imala ograničene količine GeForce 6800 Ultra kartica na lageru, a broj test-primeraka sveden je na minimum. Ni ATI, doduše, nije u boljoj poziciji sa R420 – čipova za model X800 XT (čip sa svih 16 ispravnih pipeline jedinica) ima veoma malo, pa je jasno da su oba proizvođača, u želji da baš njihova kartica bude brzinski šampion, zagrizla više nego što u startu mogu da progutaju. Ekskluzivni test X800 kartice iz PC#101 sadrži dosta referenci na GeForce 6800, pa ćemo pretpostaviti da ste ga pročitali, kao i da vam je osnovna terminologija iz oblasti 3D akceleracije poznata i odmah krenuti na posao.
U prilog tezi da je nV40, sa svojih 220 miliona tranzistora, impresivan video-procesor govori skor od blizu 13.000 poena u testu 3DMark 03. Kako je moguće postići duplo veći rezultat u odnosu na najbrži GeForce FX? Podsetimo se grešaka koje su inženjeri firme nVidia napravili sa nV3x serijom akceleratora. Pixel Pipeline jedinica ima zadatak da prosledi informaciju o boji svake tačke koja će u određenom trenutku biti iscrtana na ekranu. Kako nV30, nV35 i nV38 imaju četiri ovakve jedinice sa po dva potprocesora za teksturisanje, jasno je da u ciklusu mogu da iscrtaju četiri piksela sa dve različite teksture. Mnoge igre imaju tzv. fiksne funkcije, pa njihov engine nalaže postavljanje osnovne kolor mape i teksture osvetljenja (refleksije okoline, senke ili neravnine) „preko“ nje, što je klasično multiteksturisanje. U pitanju su starije igre koje se ne oslanjaju na upotrebu kompleksnijih shader‑a, pa je za njihovo brže izvršavanje i logična 4x2 arhitektura.
Nažalost po nVidia kartice, počeli su da se pojavljuju naslovi koji se ne obraćaju grafičkom čipu na nivou pipeline‑a već Shader jedinici, koja onda svaku scenu tretira kao (pojednostavljenja radi) mono‑teksturisanu. Efekat osvetljenja ili refleksije se kalkuliše na nivou piksela a ne teksture, pa nV35 i nV38 ne koriste obe teksturne jedinice po pipeline‑u, čime polovina fill-rate‑a iz specifikacije "pada u vodu". Zato smo očekivali da će nV40 biti grafički procesor sa barem 12 pipeline‑a jedinica, ali je nVidia krenula korak dalje, pa najjači modeli imaju čak 16 ovakvih potprocesora. Cena je plaćena obaranjem radnih frekvencija i ponovnim „duženjem“ sa ekstremnim rešenjima za hlađenje čipa.
CineFX 3.0
| (kliknite za veću sliku) |
Novi nVidia grafički čip se sastoji od 222 miliona tranzistora i najsloženiji je na mainstream PC tržište u ovom trenutku. Poput i ATI R420, ima 16 piksel pipeline jedinica (svaka sa po jednom jedinicom za teksturisanje), organizovanih u četiri Quad Pipeline potprocesora. Ovo obezbeđuje četiri puta veći fillrate po taktu u odnosu na nV35/38 procesore, koji su imali samo jedan 2×2 pipeline. Kao i kod R420, nV40 omogućava isključenje jedne ili dve jedinice za teksturiranje, kako bi se dobile 12×1 odnosno 8×1 čip‑konfiguracije namenjene jeftinijim i sporijim akceleratorima. Rad sa Shader programima je znatno poboljšan, pa u nekim karakterističnim situacijama izvršavanje ovih instrukcija može biti i osam puta brže nego na nV3x.
Pored podrške za Shader Model 3.0 odnosno Direct X 9.0c (koji se očekuje narednog meseca), nV40 integriše šest vertex shader (VS) jedinica, a na svaku od njih je dodat još jedan matematički (ALU) koprocesor (nV3x je po imao samo jedan koprocesor po VS‑u), pa je jasno da će se i transformacije geometrije izvršavati daleko brže. Programabilnost arhitekture je zadržana, pa se nV40 može ponašati i kao 8×2 akcelerator ako se procesiraju scene sa klasičnim multiteksturama. Pixel i Vertex Shader 3.0 specifikacija podrazumeva izvršavanje programa sa 65 hiljada linija koda, kao i upisivanje informacija iz Pixel Shader‑a u četiri različita bafera simultano (4 Render Targets) u punom FP32 formatu. Sada programeri mogu pisati duge Shader programe koji se mogu granati i opisati šta je potrebno uraditi sa čitavim objektom, a ne svakom njegovom teksturom i materijalom ponaosob. Jedan ovakav program može opisati kako se virtuelni avion „lomi“ pri udaru vetra, kako će se svaki njegov deo ponašati u odnosu na sile koje na njega deluju, ali i kako će na njegovoj površini izgledati refleksije od Sunca.
Još jedan primer moći novih Shader‑a naziva se instancing. To je mogućnost da se od svakog objekta u sceni mogu kreirati duplikati različitih proporcija, a od informacija koje pruža samo jedan model. Ovo može biti korisno u igrama u kojima se javlja veliki broj sličnih jedinica, kakve su npr. strategije. U svakom slučaju, Shader‑i GeForce 6800 procesora su daleko naprednije od sličnih jedinica kod R420 video-čipa.
I ranije smo pisali o tehnologiji koja omogućava kreiranje scena sa preciznijim osvetljenjem. Kada je kreirana RGB specifikacija boja, svaki kolorni kanal može da ima 256 (28) nivoa sive, što nije dovoljno za precizno definisanje osvetljenja u FP32 modu rada. Ljudsko oko je u stanju da vidi oko 10 hiljada nijansi sive (nivoa osvetljenja), što u kombinaciji sa 10 hiljada boja koje prepoznajemo dovodi do cifre od oko 100 miliona „boja". Interna FP kalkulacija po HPDR (High Precision Dynamic Range) modelu, koja se još naziva Light Transport, biva prevođena uz pomoć Tone Mapping sistema u RGBA model, koji odgovara CRT i TFT monitorima, a hardverski se može obaviti korekcija game i boja.
Ultra Shadow II
Na nV40 karticama je unapređen i UltraShadow sistem, predstavljen na FX5900 Ultra generaciji. Kalkulisanje dinamičkih, mekih, stancil-buffer senki koje kreira više svetlosnih izvora je veoma zahtevan posao za grafički procesor. Ova tehnologija omogućava dizajnerima igara da kreiraju više kompleksnih senki nego što je to ranije bilo moguće. Sistem izračunava koje senke neće biti vidljive zbog toga što su zaklonjene, udaljene ili se poklapaju sa intenzivnijom senkom, pa ih onda ne uzima u obzir za dalje procesiranje.
FX serija akceleratora podržava klasične metode umekšavanja ivica, supersampling (povećanje rezolucije i reskaliranje u matičnu rezoluciju, poznato još od vremena Voodoo 5 kartica) te multisampling metodu po sistemu ordered grid (piksel se deli na subpiksele i boji srednjom vrednošću boje sa obe strane ivice). ATI je još od modela Radeon 9700 Pro primenio precizniji, ali ne i zahtevniji metod rotacije skupa piksela na ivici objekta i njihovog blendinga u početnu sliku, naravno u istom frejmu. Rotated Grid Multisempling sada podržava i GeForce 6800, pa je kvalitet umekšavanja ivica poboljšan. Kada je anizotropno filtriranje u pitanju, GeForce FX je već imao odlične algoritme, ali je pad performansi bio veći u trilinear anisotropic modu nego što su to u kompaniji želeli. Zato je, kao prva pomoć, predstavljen brilinear filtering, koji se u ranijim verzijama drajvera nije mogao nikako isključiti. nV40 je dovoljno snažan, a optimizacija ovih algoritama dovedena je gotovo do savršenstva, pa u ForceWare drajverima iz serije 60 možete da uključite puni trilinear mod.
Radeon kartice su i dalje neprikosnovene kada je reprodukcija i kodiranje video materijala u pitanju, ali ATI nije unosio veća unapređenja kod R420 video-procesora, dok je nVidia na ovom polju marljivo radila i predstavila programabilni video procesor. Pored podrške za nove HDTV standarde i potpuno hardverski de/enkoding DVD video materijala, tu je i podrška za procesiranje MPEG4, WMV9 i DivX filmova u samom čipu.
Vodoinstalaterski poslovi
Direktno od renomiranog proizvođača video-akceleratora, tajvanskog Gainward‑a, dobili smo prvu nV40 kartica u SCG. Da ekskluzivnost bude još veća, u pitanju je model koji zvanično podržava GeForce 6800 Ultra Extreme specifikaciju, što znači da je jezgro ubrzano za 50 MHz. Čim sam u kutiji zatekao električnu pumpu sa rezervoarom, set kablova, posebnu tečnost koja se meša sa vodom i karticu sa neobičnim „kulerom“ na sebi, bilo mi je jasno da kartica ima vodeno hlađenje. I da će instalacija potrajati.
Začudilo me je odsustvo intuitivnog uputstva za montažu sa ilustracijama – gde su Rom i Ram sa svojim stripovima kada su najpotrebniji? Kada smo prošli ovaj deo „testa inteligencije", skalamerija je izgledala otprilike ovako: jedno crevo iz „kulera" na kartici ide u pumpu sa rezervoarom, koji je povezan na metalni profil sa rezervoarima na stranama. Na taj profil je vezan veliki ventilator prečnika 12 cm koji, u polukrugu, hladi vodu i šalje je nazad na karticu. Kada smo bili sigurni da su pumpa i ventilator na hladnjaku povezani na izvor napajanja od 12V, kao i da je kartica „dobila“ oba molex konektora koja zahteva, neko je pritisnuo power na kućištu, pumpa je povukla vodu i operativni sistem je počeo da se podiže. Nismo još ni pružili ruku da uzmemo CD sa ForceWare‑om kada je blagi miris spaljenog silicijuma počeo je da osvaja test-sobu.
Pregled je pokazao da je izgorelo napajanje za pumpicu koja je radila čitav jedan minut, a onda se jednostavno zamrla. Da li se nešto zaglavilo u turbini ili je položaj zvezda iznad Dositejeve 51 bio nepovoljan, nismo uspeli da ustanovimo. Važno je da je kartica ispravna, pa mi urednik reče da ću, ako treba, pumpati vodu ručno. Onda se kolega Akšić dosetio da bismo mogli da improvizujemo sa pumpicom iz kompleta za vodeno hlađenje sistemskog procesora – Thermaltake Aquarius II. Celu stvar smo završili i pre nego što smo očekivali, a kartica bez prestanka radi još od tog toplog dana. Cela priča će svima izgledati mnogo vedrije kada na PC CD‑u u sledećem broju (sve se odvijalo pred zaključenje broja) budete videli fotografije i video storiju.
Ponovo na tronu
Gainward GeForce FX 6800 je kartica koja se od referentnog nV40 modela razlikuje samo po sistemu za odvođenje toplote . Više informacija o PCB‑u pročitaćete u posebnom tekstu o Leadtek i MSI GeForce 6800 modelima. Potrebno je napomenuti da će vas eventualan upgrade na novi nVidia akcelerator prilično koštati, jer treba uložiti novac u veoma kvalitetno napajanje. Naš test-sistem obezbeđen je kvalitetnim Enermax -om od 360 W, ali postoje šanse da primerci manje poznatih proizvođača ne daju dobre napone na 12 V.
Prvi pogled na tabelu sa rezultatima otkriva prednost u odnosu na prethodnu generaciju – malo je ko očekivao da će novi video-procesor doneti 100 i više procenata ubrzanja. Kako komentarisati rezultat od 12685 poena u 3DMark 03 testu, kada je „do juče“ 6000 predstavljalo rezultat na najjačim akceleratorima? U međuvremenu, ForceWare drajveri su prerasli u atraktivne programe sa dosta novih opcija. Kontrola frekvencije, praćenje temperature i napona, zaključavanje osvežavanja monitora po rezoluciji su postale standardne opcije, ali su nas blocker pop-up prozora, naglašavanje teksta, povećavanje kursora miša, nove opcije u multi-view režimu, kao i redovan update profila za nove igre prijatno iznenadili. Pozdravljamo i mogućnost isključenja optimizacija filtriranja tekstura, odnosno uključivanja punog trilinearnog moda (High Quality).
Rezultati koje vidite u tabeli mogu biti još viši, jer primerak sa testa može da se ubrza do fantastičnih 475 / 1170 MHz, što samo pokazuje da se radi o trenutno najbržoj kartici na svetu. No, treba sačekati podršku Microsoft‑a, tj. finalnu verziju 9.0c DirectX‑a, a onda i podršku proizvođača igara. Kada igre budu na nivou Ruby ili Nalu demoa, mnogo više ljudi će se zainteresovati za njih. nV40 je očito napravljen za igre koje dolaze i u njima će biti jednake najjačem R420 procesoru, ili bolji od njega. Sličnu konstataciju nismo smeli da damo u vreme kada je promovisan nV30 i njegova dva derivata nV35 i 38. Ostaje da sačekamo adut firme ATI, Radeon X800 XT, ali nas je igranje na GeForce 6800 Ultra Extreme video-akceleratoru uverilo da su Kanađani dobili veoma težak zadatak.
Korisne adrese:
PC Centar
Gornjogradska 34, Zemun tel: 011/3168-793
|