Oni koji su poslednjih godina tvrdili da nije dovoljno posedovati GPS uređaj bili su unekoliko u pravu – da biste se uspešno orijentisali u prostoru bila je potrebna obuka za korišćenje GPS-a koja je mnoge podsećala na obuku za korišćenje računara. Da biste iskoristili pun potencijal ove tehnologije trebalo bi da se prisetite barem nekih od odslušanih predmeta na geodeziji, kako vam koordinatni sistemi, datumi (nema veze sa onim što šira populacija pod time podrazumeva) i metode diferencijalne korekcije ne bi bile strane. A i iskustvo u tumačenju topografskih karata dobro dođe...
Nisu svi u školi imali peticu iz geografije, a ogroman procenat populacije ima potrebu da kolima stigne na mesta na kojima nikad nisu bili jednako opušteno kao što stižu na mesta do kojih voze svakodnevno i gde put znaju napamet. Kako premostiti jaz između sofisticiranih GPS uređaja koji imaju sva moguća podešavanja i nude brdo informacija i populacije kojoj većina tih opcija nikad u životu neće zatrebati, ali im elementarna funkcionalnost GPS sistema itekako treba?
U Garmin-u su očigledno puno razmišljali na tu temu u poslednje vreme i to razmišljanje dalo je izvanredne rezultate u vidu najnovije generacije uređaja namenjenih drumskoj navigaciji. Zajednička karakteristika modela iz c serije kao i najnovijeg hita koji nosi neobično ime nüvi jeste da su kompaktni, laki, izrazito intuitivni (nećete uopšte osetiti potrebu za čitanjem uputstva), znatno unapređenog grafičkog interfejsa (3D prikaz povećava preglednost), ali i da je iz njih eliminisan sav „višak“ mogućnosti koji bi potencijalno zbunio prosečnog vozača. Jednom rečju, konačno su tu GPS uređaji koji govore jezikom običnog čoveka (čak i bukvalno, sa glasovnim instrukcijama na više svetskih jezika), koji mogu tačno ono o čemu mašta svaki taksista početnik i koji koštaju dovoljno malo da vozači njihovu nabavku razmatraju kao realnu opciju, čak i bez rutabilnih karata. Pređimo zato na naša iskustva sa modelima c320 i nüvi.
Dodirnite ekran
| (kliknite za veću sliku) |
c320 je auto navigator kompaktnih dimenzija čiji veliki kolor ekran zauzima skoro čitavu površinu prednje maske, a komandni tasteri nisu potrebni; ekran je osetljiv na dodir i celokupna navigacija kroz menije i podešavanje opcija odvija se tako što prstom dodirnete željenu opciju na ekranu. U telo uređaja ugrađena su dva snažna zvučnika zahvaljujući kojima glasovne komande razgovetno stižu do vas, a uređaj se napaja bilo preko priključka za upaljač u kolima, bilo putem interne Li Ion baterije koja se dopunjava dok je c320 vezan na bilo koji eksterni izvor energije. Pozadinsko osvetljenje ekrana je dovoljno snažno da ćete njegov sadržaj odlično videti čak i po sunčanom vremenu, a njegov intenzitet može se i podešavati. U paketu se dobija vakuumski nosač kojim se c320 montira bilo na vetrobransko staklo ili na postolje, koje se lepi na instrument tablu.
c320 je jedan od onih GPS uređaja kojima memorija nikada neće predstavljati usko grlo, ne samo zbog činjenice da poseduje slot za SD kartice, već i zato što se u osnovnom paketu dobija kartica kapaciteta čak 512 MB, koja je dovoljna da na sebe primi detaljne rutabilne karte celokupnog evropskog kontinenta, pa i više od toga. Zamenite li je nekom većom, bez poteškoća ćete u memoriji uređaja moći da držite sve Garmin karte koje su ikada komercijalno objavljene, pod uslovom da ih prethodno nabavite, naravno. U osnovni paket uz c320 uključen je City Select Europe v7 CD, kao i SCG Roadmap v2.
Kada ga uključite, c320 vas neće zamarati grafičkim prikazom neba, oznakama i pozicijama pojedinih satelita, već će proces akvizicije i određivanja trenutne pozicije odraditi diskretno i, za dosadašnje standarde, munjevito. Osnovni meni podseća na neki ukusno dizajnirani multimedijalni CD na kome možete birati između Where to? i View Map opcija, čime na neki način birate između aktivne i pasivne navigacije. Sa Where to? menija ćete moći da birate neku od vrsta objekata do kojih želite da c320 automatski proračuna rutu, bez obzira na vašu trenutnu udaljenost. To može biti neki objekat iz baze kojom raspolažu učitane rutabilne karte (hotel, restoran, benzinska pumpa, prirodna znamenitost, kulturni sadržaji, trgovinski centri, sportski tereni, aerodromi, bolnice itd.), ali i neki od objekata iz vaše privatne baze (bilo koju lokaciju možete memorisati), kojih može biti ukupno 500. Svakom od objekata možete dodeliti odgovarajući tip radi kasnijeg lakšeg pronalaženja. Pretraga se može vršiti na više načina, a jedan od zgodnijih je po udaljenosti od lokacije na kojoj se trenutno nalazite.
Ukoliko sa glavnog ekrana izaberete opciju View Map momentalno će vam se otvoriti mapa ulica oko lokacije gde se trenutno nalazite, u izvanredno preglednom 3D prikazu (po želji možete izabrati i 2D prikaz, ali sumnjam da ćete poželeti), orijentisana u smeru vašeg trenutnog kretanja. U zavisnosti od stepena uveličanja na samoj mapi ćete videti nazive ulica koje vas okružuju, a u gornjem delu će biti ispisano ime naredne ulice sa kojom se ukrštate. U donjem delu ekrana se ispisuju trenutna brzina i smer kretanja (strane sveta), a dodirnete li prstom indikator brzine otvara se trip computer koji će vam dati i pregršt dodatnih statistika o pređenom putu – prosečnu i maksimalnu brzinu, kilometražu, potrošeno vreme itd.
Stepen preciznosti SCG Roadmap v2 u 3D prikazu je impresivan i omogućava savršen uvid u mrežu ulica u vašem neposrednom okruženju, barem u Beogradu. Treba ipak reći da je ova generacija uređaja prevashodno zamišljena za rad sa rutabilnim kartama i zato sa nestrpljenjem očekujemo mart naredne godine, kada bi trebalo da se pojavi prvo izdanje rutabilne karte SCG (osim Beograda biće obuhvaćeno i tridesetak većih gradova u SCG). Tada ćemo zaista moći da iskoristimo pun potencijal navigatora kakav je c320, što znači da će biti dovoljno samo zadati adresu na koju želimo da stignemo i on će nas pouzdano voditi do cilja, vodeći računa o jednosmernim ulicama i dozvoljenim skretanjima i blagovremeno nas vizuelno i glasovno upozoravajući na svaku promenu pravca.
U napredna pomagala na koja ćemo verovatno malo duže pričekati (a za koja je ova generacija uređaja već osposobljena) spada i povezivanje sa automatizovanim sistemom za obaveštavanje o zagušenjima o saobraćaju, pri čemu uređaj istog trenutka kad dobije upozorenje o nekom problemu modifikuje zadatu rutu u zavisnosti od toga da li bi ona trebalo da prođe kroz problematično područje.
Vaš svestrani saputnik
| (kliknite za veću sliku) |
Garmin nüvi 300 predstavlja najnoviju generaciju auto navigatora, uređaj koji će zbog svojih unikatnih mogućnosti proširiti predstavu o tome šta sve možemo očekivati od jednog GPS-a i postati veliki hit. Nüvi je tanji i lakši od modela iz c serije, po mogućnostima u navigaciji i grafičkom prikazu je identičan njima, ali je njegova multifunkcionalnost podignuta na veoma visok nivo. Definicija ovog modela kao Travel Assistant-a od strane Garmin-a dovoljno govori o tome šta nüvi može da uradi za vas, osim da vam pomogne da kroz nepoznati grad vozite kao kroz sopstveni. Travel Kit je treća opcija na njegovom glavnom meniju, gde ćete naći MP3 plejer, aplikaciju za prikaz fotografija, petojezični rečnik, turistički vodič za Evropu, čitač audio knjiga (nova „moda“ u cyber svetu), konvertore valuta i raznih mernih jedinica, kalkulator i sat koji prikazuje tačno vreme u bilo kojoj svetskoj metropoli.
MP3 plejer i program za pregled fotografija nisu tu samo „reda radi“, već se po kvalitetu mogu porediti sa bilo kojim plejerom visoke klase. Na kolor ekranu visoke rezolucije ne samo da ćete dobiti pregledan prikaz informacija iz ID3 tagova, već ćete moći da sortirate sadržaje po žanru, autoru ili albumu. Pregled fotografija je jednako kvalitetan kao i u nekom boljem prikazivaču za Windows, a kada iz spiska umanjenih prikaza odaberete željenu fotografiju možete je uvećavati do detalja i prstom pomerati po ekranu sa zadivljujućom lakoćom. Touch screen korisnički interfejs čini nüvi jednim od najraskošnijih MP3/JPG plejera i približava ga po funkcionalnosti uređajim kakav je recimo Olympus m:robe 500, a koji, bez GPS-a u sebi, košta tek nešto manje nego nüvi! Doduše, m:robe 500 poseduje kameru, nešto veći ekran i disk od 20 GB, ali još uvek se čini da je nüvi savršen spoj komplementarnih vidova funkcionalnosti, a time i idealan saputnik. Pomenimo ipak i jedan problem vezan za GPS funkcionalnost koji smo primetili u praksi – imena okolnih ulica se u 3D prikazu često nisu videla, dok su u 2D režimu bila normalno vidljiva; razlozi su nepoznati.
Sem vakuumskog držača za vetrobransko staklo i napajanja preko priključka od 12 V, uz nüvi dobijate i zgodnu futrolu za nošenje u džepu. Dokle god pljosnatu antenu koja se savršeno uklapa u njegovu poleđinu ne rasklopite on neće pokušavati da uspostavi komunikaciju sa satelitima, štedeći na taj način energiju i pojednostavljujući sopstveno korišćenje. Izlaz za slušalice daje kvalitetan zvuk, ali tu nije kraj njegove funkcionalnosti – nüvi možete koristiti i kao flash disk, jer se čim ga USB kablom povežete sa PC-jem prijavljuje kao dva uređaja; jedan je njegova interna memorija, a drugi dodatna SD kartica. Memorijski kapacitet uređaja (uz njega se dobija kartica od 128 MB) limitiran je samo vašom spremnošću da investirate u SD kartice, a ako znamo da već postoje i one od 4 GB... Sigurni smo da će nüvi na tržištu imati sjajnu budućnost, a kada se na proleće pojavi rutabilna karta SCG, ne bi bilo iznenađujuće ni da postane jedan od najprodavanijih gedžeta na našem tržištu. Takav scenario može da osujeti samo cena koja je u rangu na koji prosečan kupac gedžeta nije navikao, odnosno još uvek prelazi 50.000 dinara.
Nije sve u veličini
| (kliknite za veću sliku) |
Garmin-ovu i seriju GPS uređaja doživljavamo kao uspešan demanti teze da nema efikasnog auto navigatora bez velikog ekrana. Radi se o minijaturnim modelima dimenzija 7×7,6×5,5 cm, koji na kolor ekranu dijagonale samo 2,5“ (danas uobičajenom čak i na fotoaparatima) nude efektan 3D prikaz sa omekšavanjem fontova preuzet i iz c, odnosno nüvi serija. Montaža je standardna, uz pomoć vakuumskog držača za vetrobransko staklo i bez obzira na poziciju za koju zaključite da je idealna za vaš uvid u informacije koje vam i3 pruža, nećete morati da naprežete oči – kratak pogled na ekran biće sasvim dovoljan da znate gde ste i šta treba da činite.
Bez obzira na minijaturne dimenzije, i3 poseduje punu funkcionalnost auto navigatora, što znači da u sebi ima i zvučnik zadužen za izgovaranje glasovnih uputstava pri praćenju neke rute. Kao i prethodni modeli, on je prevashodno namenjen radu sa rutabilnim kartama, što znači da ćemo njegovu punu efikasnost na našim prostorima spoznati na proleće, sa prvom verzijom rutabilne karte SCG. Kod modela i serije prvi put je upotrebljena nova TransFlash memorijska kartica malih dimenzija, a i3 se isporučuje sa karticom kapaciteta 256 MB, na kojoj se nalazi region Austrije, Švajcarske, severne Italije i južne Nemačke.
i3 nema ekran osetljiv na dodir, ali se njime ipak upravlja pojednostavljenim korisničkim interfejsom koji se sastoji iz točkića koji igra i ulogu tastera (poput točkića na mišu) i još jednog tastera pored koji je zadužen za povratak iz menija u kome se trenutno nalazite. U Garmin-u su dobro osmislili ovaj koncept tako da je čak i unos teksta razmerno komforan.
Modeli i serije napajaju se iz dve baterije AA formata, dok se za upotrebu u kolima isporučuje i kabl za napajanje preko priključka za upaljač. Ovakav koncept i dimenzije samih uređaja čine ih pogodnim ne samo za auto navigaciju, već i za korišćenje na motociklima, pa čak i biciklima uz odgovarajuću montažu (kada potrošite set baterija, samo ga zamenite drugim). Reč upozorenja: modeli iz i serije nisu vodootporni poput onih iz Outdoor i Marine porodica, tako da bi ih svakako trebalo zaštititi od kiše i snega. Dodajmo podatak da je i3 trenutno najjeftiniji auto navigator u Garmin-ovoj ponudi, u koji se uz malo „softverskih akrobacija“ može ubaciti čak i postojeća SCG Roadmap v2.
Kao što su računari nekada davno bili rezervisani za programere da bismo danas imali potpuno laički korisnički interfejs, tako i GPS uređaji lagano „silaze u narod“ i profilišu se prema specifičnim potrebama određenih kategorija korisnika. Funkcionalnost izbija u prvi plan i sve je više novih modela koji korisniku čak i ne saopštavaju geografske koordinate u numeričkom obliku, već ga brzo i jasno obaveštavaju o onome što on zapravo želi da zna, a to je kako stići do nekog restorana, koncertne hale ili stadiona, čak i kada se nalazi na potpuno nepoznatom terenu. U svetu su GPS uređaji već postali nerazdvojni saputnici taksista i vozača kamiona, a počinje odbrojavanje do starta masovne upotrebe GPS uređaja i na našim ulicama, koje nam je doskora delovalo kao daleka budućnost...
Korisne adrese:
InfoTeam
http://www.infoteam.rs/
|