Najjednostavnija definicija kaže da je podcasting audio bloging; podcast je blog u audio formatu. Podcasting označava distribuciju snimljenog glasa preko RSS-a, a snimljeni zapisi su najčešće u MP3 formatu. Znači, pomoću podcasting-a, svako može da se čuje na Internetu! U istraživanju nazvanom The Future of Digital Audio, ugledna istraživačka kuća Forrester Research predviđa da će 12,3 miliona američkih domaćinstava koristiti svoje MP3 plejere da slušaju podcast-ove do kraja 2010.
„Potrošači žele da slušaju šta oni žele, kada to žele, na uređaju po njihovom izboru. Novi formati kao što su on-line radio i podcasting, gde se sadržaj direktno šalje na MP3 plejer, daju potrošačima mogućnost za bolje planiranje i vrhunsku fleksibilnost“, izjavio je potpredsednik Forrester Research-a Ted Schadler. Druga istraživačka kuća Jupiter Research je napravila anketu sa 4.000 Internet korisnika o blogovima, RSS/XML i podcast-ovima. Došli su do zaključka da su korisnici blogova i podcast-ova osobe visokih primanja sa više od pet godina Internet iskustva. Zaključili su i da je RSS/XML najviše korišćena od strane doba od 35 do 44 godina, dok su blogovi i podcast-ovi najzanimljiviji osobama između 18 i 34 godine. Sve u svemu, uz e-mail, Instant Messenging i VoIP komunikacija na Internetu nikad nije bila jednostavnija i raznovrsnija, a sada sve više ljudi započinje sa korišćenjem podcasting-a – lakše je pričati nego pisati.
Biznis podcasting
Bez obzira koliko je neka tehnologija cool, put od buzzword-a do mainstream-a zahteva poslovnu primenu. Blogovi u kombinaciji sa podcast-ovima predstavljaju odličan način da vašem Web sajtu date tzv. „ličnu notu“, kako vaši posetioci ne bi stekli utisak da vam je Web sajt „bezličan“ i kako bi klijenti zaključili da iza vašeg sajta stoje pravi ljudi koji znaju kako da komuniciraju sa svojom ciljnom grupom.
Kompanije sve češće na sajt postavljaju intervju sa direktorom kompanije, umesto da izdaju (često suvoparna) saopštenja za javnost. Primere možete videti na servisu Yahoo! Podcasts (podcasts.yahoo.com ), gde govori i Terry Semel, Yahoo! CEO. Podcast je veoma pogodan za konsultantske kompanije i kompanije koje prodaju softver ili slične sadržaje, a ima primenu i kod učenja jezika. Ovo će biti još bolje kada video blogovi (vlogs) postanu mainstream – softverska kompanija ne mora da nudi tutorijale o korišćenju svojih proizvoda uz pomoć običnih Web stranica i fotografija, već će se osloniti na podcast i vlog-ove. Korist od podcasting-a imaju i medijske kuće koje na taj način mogu da plasiraju svoje emisije, za one koji nisu bili u prilici da ih pogledaju ili žive u inostranstvu. Prva medijska kuća kod nas koja je počela sa primenom podcasting-a je B92.
Glavna svrha podcast-a je ista kao i blogova – bolja komunikacija i predstavljanje autora kao eksperta u nekoj branši. Svi nabrojani komunikacioni kanali kao što su blogovi, RSS, podcast-ovi i vlog-ovi dovode do revolucije u komunikaciji.
Kako da počnete?
Da biste počeli sa podcasting-om biće vam potreban mikrofon i softver. Postoji mnogo besplatnog i komercijalnog softvera za snimanje audio zapisa. Dobar besplatan softver je Audacity i možete ga nabaviti na audacity.sourceforge.net . Ako vam je potreban specijalizovan podcasting softver, pogledajte iPodder (ipodder.sourceforge.net ), jPodder (www.jpodder.com ) ili iTunes (www.apple.com/itunes ). Svi pomenuti servisi su besplatni.
Takođe, biće vam potreban enkoder (ako vaš softver to već ne poseduje) da biste konvertovali audio fajlove u najčešće korišćeni audio format na Internetu, a to je MP3. Možete da nabavite besplatni Lame MP3 Encoder sa lame.sourceforge.net ili komercijalni Blaze Media Pro sa www.blazemp.com .
Podcast-ovi su audio fajlovi i u zavisnosti od veličine mogu da zauzimaju više desetina megabajta, pa će vam biti potreban odgovarajući prostor na Web serveru za smeštanje fajlova i protok kako bi zainteresovani mogli da pristupe vašim audio fajlovima. Ako vam problem predstavljaju tehnički zahtevi po pitanju prostora i protoka, snaći ćete se: postoje servisi koji će besplatno da hostuju vaše podcast-ove. Najpopularniji su OurMedia (www.ourmedia.org ), Internet Archive (www.archive.org ) i BlipMedia (www.blipmedia.org ).
Podcast promocija
Ako želite da ljudi slušaju šta imate da kažete, samo postavljanje podcast-ova na Web sajt nije dovoljno – treba da ih promovišete. Svoj podcast treba da prijavite na popularne sajtove koji vrše katalogizaciju podcast-ova, recimo Podcast Alley (www.podcastalley.com ), Podcast.Net (www.podcast.net ), Podcast Directory (www.podcastdirectory.com ), Podcast Bunker (www.podcastbunker.com ), All Podcasts (www.allpodcasts.com ) ili Tech Podcasts (www.techpodcasts.com ).
Dva veoma zanimljiva i korisna sajta gde možete slušati intervjue i predavanja raznih eksperata sa različitih konferencija su IT Conversations na www.itconversations.com i This WEEK in TECH na www.twit.tv . Na ovaj način možete slušati eksperte poput Steve Wozniak-a, jednog od osnivača Apple-a, profesore sa prestižnih fakulteta kao što su Harvard i MIT, bestseler autore kao što je Douglas Rushkoff ili svetski poznate IT kolumniste kao što je John C. Dvorak. Na ovaj način su predavanja dostupna svima bez obzira gde se nalaze i kakvo im je materijalno stanje. Budućnost podcast-ova u obrazovanju je ogromna.
Ako imate nešto korisno da kažete – počnite sa podcasting-om. Nije teško oprobati se u ovoj oblasti. Nagrada je poboljšanje vidljivost svoje kompanije, a samim tim i njen tržišni udeo, odnosno profit. Želimo vam uspešan podcasting!
|