Jedan od razloga zbog kojim su debitne i kreditne kartice u početku sa nepoverenjem primane od strane naših građana je opštepoznata mogućnost zloupotrebe i gubitka teško stečenog novca. Razni načini za prevaru o kojima čitamo u novinama te odsustvo kvalitetne zakonske regulative su dugo sprečavali i banke da se upuste u ozbiljniju promociju kartičarstva kod nas, a sigurno plaćanje preko Interneta i dalje nije adekvatno rešeno. Posao na suzbijanju prevara sa kreditnim karticama (fraud prevention) je složen i zahteva mnogo resursa i velika ulaganja, kao i vreme potrebno za procesiranje sakupljenih podataka. Veliki bankarski sistemi imaju glomazne službe koje se bave sakupljanjem i analizom podataka o transakcijama korisnika, pa na osnovu dobijenih rezultata pokreću akcije kontrole i blokade računa. Ali, održavanje ovakvog sistema zahteva značajna sredstva, a povrh svega on nije dovoljno efikasan, ni po vremenu reakcije, ni po učinku.
Najveći problem je upravo vreme reakcije, jer dok ovakav sistem dojavi korisniku i on reaguje, deo para je već nestao i teško ga je vratiti. Zato je Raiffeisen banka tragala za efikasnijim rešenjem, koje će trenutno dati rezultate uz relativno skromna ulaganja. Prethodna saradnja sa kompanijom SAGA iz Beograda na izradi drugih tipova bankarskog i srodnog softvera uputila je IT tim iz Raiffeisen banke na njihove inženjere; zajednički su došli do rešenja koje je zadovoljilo sve zahteve i to u kratkom roku.
Ključ je u komunikaciji
Microsoft BizTalk Server je upotrebljen kako bi se napravila veza između internog bankarskog softvera (core banking, baziran na Oracle-u) ili softvera procesorske kuće za kreditne kartice sa jedne, te namenske aplikacije koja služi za slanje SMS poruka korisnicima sa druge strane. „Korisnik je vrlo brzo, praktično za dvadeset sekundi, obavešten o transakcijama koje se obavljaju na kartici. To znači da je korisnik taj koji prvi vidi potencijalnu prevaru, i prvi ima mogućnost reakcije. Najveći broj odmah i reaguje, jer je u pitanju njihov novac, i oni iniciraju istragu o transakcijama, ili izvrše blokadu preko našeg call centra, odnosno preko Interneta“, kaže Slavoljub Rakić, šef odeljenja za podršku elektronskim kanalima u sektoru za informacione tehnologije Raiffeisenbank Beograd.
Call centar banke radi 24 časa dnevno, 7 dana u nedelji, pa se pozivanjem (besplatnog) broja za tren oka može blokirati kartica i tako sprečiti veća šteta. Korisnici koji imaju pristup Internetu mogu logovanjem na Raiffeisen OnLine sistem da blokiraju karticu i ujedno provere sve prethodne transakcije. „Nedavni primer doktora iz Srbije koji je na službenom putu u Kanadi u toku noći dobio poruku o transakcijama, koje on očigledno nije obavio, samo dokazuje efikasnost ovog sistema. On je odmah preko Interneta blokirao svoje kartice, da bi potom stiglo 12 ponovnih pokušaja za transakcije, ovog puta na blokiranoj kartici. Jasno je da je bitna svest njega kao korisnika o tome koliko je to važno, i koliko je važno da on pravovremeno i adekvatno reaguje“, kaže gospodin Rakić.
SMS kao element sigurnosti
Uvođenjem ovog fraud prevention scenarija nazvanog FRODO, Raiffeisen banka je dobila mehanizam koji mnogo brže, lakše i efikasnije rešava probleme vezane za krađu novca sa računa korisnika. Sistem baziran na Microsoft BizTalk Server-u omogućio je skoro trenutnu reakciju, što nijedan sistem ove namene do sada nije bio u stanju. Osim SMS-a mogu se koristiti drugi kanali za komunikaciju, poput govorne mašine koja poziva korisnika u slučaju sumnjive transakcije. „Ono što je pozitivno kod BizTalk-a je da nema nikakva ograničenja kada je u pitanju platforma sa kojom treba ostvariti komunikaciju, pa je moguće povezivanje sa svim bankarskim sistemima i mobilnim operaterima bez nekih posebnih problema“, ističe Zlatko Jegdić, direktor e-business sektora u kompaniji SAGA.
Ovime raste i poverenje korisnika u banku i njene usluge – u pitanju je briga o korisnicima koju oni direktno osećaju, pa u Raiffeisen-u kažu da su već imali primere ljudi koji se javljaju i zahvaljuju banci na pravovremenoj informaciji koja im je sačuvala račune od krađe. Takođe, pošto ovaj sistem prati sve transakcije, moguće je brzo kreiranje detaljnih izveštaja o potrošnji. Ovo je od posebnog značaja za poslovne korisnike koji svojim zaposlenima daju na korišćenje business kartice, jer se tako sprečavaju potencijalni problemi oko pravdanja poslovnih troškova.
Korisne adrese:
SAGA
http://www.saga.rs
|