| (kliknite za veću sliku) |
Artlantis Studio 2 izlazi dok vi ovo čitate, a članak je napisan na osnovu jedne od poslednjih beta verzija. Počnimo od onoga što nije novo: radni prostor iz prethodne verzije je „dovršen“ i usavršen. Jedino što na momente smeta jeste to što se na Windows i Macintosh verzijama neki od tastera nalaze na različitim mestima. Iako u Abvent-u tvrde da su poštovali uputstva za svaki operativni sistem, paralelni korisnici oba okruženja su neretko zbunjeni kad je taster Cancel tamo gde očekuju da bude OK. Lakoća rada i očiglednost svega je i dalje na visokom nivou, a brzina odziva nas uvek zapanji.
Pomenimo ovde da će Artlantis koristiti onoliko procesora koliko ih u mašini imate, pri čemu memorije nikad dosta – shodno tome preporučuje se 64-bitni operativni sistem. Srećnici sa Quad Dual Core Mac-ovima ih imaju osam i uz isto toliko gigabajta RAM-a nema zadatka koji Artlantis ne može da obavi. U tom delu Mac OS X ima nesumnjivu prednost. Iako je Radiosity stalno u pogonu, rad je udoban, a brzina rendera nenadmašna u odnosu na dobijene rezultate. Uz istu „ruku“, sigurno ćete dobiti i bolje rezultate u Maxwell-u, ali... posle koliko dana? Artlantis ostaje brzinski šampion vrhunskog renderinga.
Pun Radiosity
| (kliknite za veću sliku) |
Najvažnij noviteti su pun Radiosity, simulacija pravog neba, automatsko podešavanje osvetljaja, ugrađena naknadna obrada slike, pravljenje shader-a, a vredi pomenuti i bogatu kolekciju medija. Znamo da je u verziji 1.2.x bilo neophodno da svako malo kliknemo na Radiosity taster da bismo u prozoru za pregled dobili prikaz sličan konačnom renderu. Ako to nismo radili, mogla su da se dese razna neprijatna iznenađenja. Od sada, Radiosity je stalno uključen i ono što vidite u prozoru za pregled je maltene isto kao i konačni render. OpenGL implementacija je veoma dobra, a glatkoća odvijanja stvari u prozoru za pregled zavisi od odnosa veličine modela i snage vaše mašine, pogotovo grafičke kartice. Kao i obično u poslednje vreme, jake igračke kartice rade mnogo bolji posao od specijalnih CAD kartica, uz nižu cenu. Rendering je, naravno, posao koji mašina radi sama preko noći ili vikenda, a sa novim prozorom za pregled neće vas u ponedeljak dočekati neprijatno.
Svi znamo kako izgleda pozadina nalepljena u Photoshop-u ili uzeta iz nekog od mnogobrojnih kataloga fotografija neba. Pogotovo je loš utisak kad se u animaciji sve kreće, a nebo stoji... Sa novim Artlantis-om nema ovog osećaja kulisa: nebo simulira svoj prirodan izgled na bilo kojoj geografskoj širini i dužini, a oblake možete podešavati po tipu i gustini. Ako je postavljeno vreme posle zalaska sunca, nebo je osuto zvezdama – pod uslovom da nije oblačno. Heliodon, tj. sunčevo svetlo koje tačno prati geografski položaj vašeg projekta, datum i vreme, nekada će se sakriti iza oblaka, a nekad i ne. Ovo u cilju efektnijeg prikaza može i da se isključi, no ako težimo realnosti, alat je nezamenljiv. Pri tom je Lens flare efekat automatski.
Uz nebo smo dobili i liniju horizonta i „teren“ – beskonačnu ravan kojoj se dodeljuje materijal po želji. Ako nam ne treba, tu je nevidljivi materijal. Visina se podešava prema modelu, pučine, pustinje i drugi prividno beskonačni prostori ne moraju da se modeluju, a ptičje perspektive imaju tačne linije horizonta.
Naknadna obrada
Automatsko podešavanje osvetljaja je, fotografski rečeno, kompenzacija. Sigurno ste se svi našli u situaciji da kadrirate scenu koja je do pola bleštavo osvetljena, a od pola u senci. Automatske ekspozicije i merenje svetla na bilo kojem od ekstremnih delova scene će obično dati ili „pregorele“ detalje na svetlu ako ih ima u senci ili potpuno mračnu senku ako su detalji na svetlu vidljivi. Majstori fotografije nalaze ravnotežu instinktivno, kamere u zavisnosti od kvaliteta ugrađenih algoritama i elektronike, a Artlantis to radi dosta dobro. Naglašavam – dosta dobro, pogotovo za kasnu betu. Dinamika konačnog renderiga je neuporedivo bolja nego ranije, bez izgorelih ili potpuno tamnih detalja – svuda se vidi ono što treba da se vidi. Naše oči su najsavršenije kamere, ali i nama se dešava da po letnjem danu zaslepljeni uđemo u senovitu konobu negde na moru... Dakle, dajemo Artlantis-u najviše ocene za trud, a za savršene rezultate će se pobrinuti programeri i savršeniji algoritmi.
Mnogi smatraju Photoshop neozabilaznim alatom u renderingu. Slažem se, ako treba da podesimo RGB kanale, posvetlimo, zatamnimo, ubacimo logo, kombinujemo dve slike... Artlantis nam sada daje mogućnost dorade slike odmah, prilikom renderinga – osvetljaj, kontrast i zasićenost boja se podešavaju direktno, kao i zrno, pastel efekat i naglašavanje ivica. Efekte je moguće i kombinovati, tako da se lako dobijaju renderi koji izgledaju kao strip ili crtani rukom.
Shader i meniji
| (kliknite za veću sliku) |
Shader se može najlakše prevesti kao materijal. To nije samo tekstura, već i osobine materijala, a proceduralni shader-i nemaju kao klasične teksture izgled tapeta i ponavljanja uzorka. Materijali koji dolaze u verziji 2 imaju dodatne osobine: ambijentalni odsjaj, sjaj, zamućenje, mapiranje normala... Kvalitet je značajno povećan. Za naprednije korisnike i prave umetnike, kojima materijali iz kutije nikad nisu dovoljno dobri, Abvent je napravio ceo modul za pravljenje novih materijala Shader creator. Ne brinite – napravljene materijale ćete lako prebacivati na druge mašine ili lokacije razglednicama (Postcard).
Već postoji 25 CD-ova punih shader-a i objekata. Uz novi Artlantis, Abvent će ponuditi novih pet CD-ova, među kojima su posebno zanimljive animirane ljudske figure. Svaka ima nekoliko predefinisanih položaja i pokreta ili serija pokreta. Na primer, jedna figura se naslanja na zid obavezno se podupirući nogom, sa prekrštenim rukama ili bez njih, sedi ili seda. Dok animacija figura nije potpuna i programabilna, što bi bilo lepo, ali ne i neophodno, ono što je već u osnovnom paketu ponuđeno je sasvim dovoljno da popuni animaciju koja prikazuje novi aerodrom ili trgovački centar. Neke od figura su dovoljno detaljne da mogu biti i u prvom planu, a na beta forumu je čak organizovan i izbor za mis...
Kameni podovi su natprosečno kvalitetni i jako teško im se može naći zamerka. Posebni shader-i, kao zastakljenje i neon, imaju i dodatne funkcije osvetljavanja eneterijera ili noćnih eksterijera. Ako vas, dakle, baš mrzi da pravite nove materijale, ponuda Abvent-a je bogata, a investicija u svaki od CD-ova će se brzo isplatiti.
Još ponešto...
| (kliknite za veću sliku) |
Jedna od najpopularnijih igračaka svih koji rade u bilo kom 3D softveru – Space NavigatorTM 3D miš – od sada je upotrebljiv i u Artlantis-u. Klijenti su impresionirani kad ih prošetate kroz objekat interaktivno, pa još uz pun Radiosity, koji kretanju i scenama daje utisak stvarnosti.
U svim Artlantis-ima nerviralo je to što svako pomeranje u prozoru za pregled znači pomeranje aktivne kamere. Sada to nije slučaj. Kamera će se pomeriti samo ako to izričito naredite. Poboljšana je i animacija kretanja objekata, uz opciju beskonačne petlje. Kad smo kod animacije, od sada se filmovi mogu koristiti kao teksture, pa ni plamsanje vatrice u kaminu neće biti problem. Dubinska oštrina je potpuno prerađena i sad radi kako treba, sa novim kontrolama. Pokažete ono što mora da bude oštro i onda klizačem regulišete dubinsku oštrinu!
Clipping box je sjajan za rendering arhitektonskih osnova, preseka, izometrijskih i perspektivnih preseka, a može se koristiti i u animaciji, kao pokretna „oštrica“ koja seče objekat ili ga „pušta“ da nikne.
Odlično brušenje
| (kliknite za veću sliku) |
Ako je prethodna verzija zelenog dijamanta bila blistava, ova je zaslepljujuća. Novosti koje donosi Artlantis Studio 2 su dovoljne da požurite u upgrade proceduru. Artlantis Studio donosi mnogo više nego što većini arhitekata treba – profesionalni prezentacioni umetnici će svakako pre posegnuti za alatom kalibra Cinema 4D, Maxwell ili Max, no ne treba zaboraviti da je Artlantis pre svega za one koji teže maksimumu rezultata za najmanje utrošeno vreme. Tu konkurencije nema.
Kao i do sada, Artlantis čita većinu, ako ne i sve rasprostranjene 3D formate. Nemali broj arhitektonskog softvera ima direktan izvoz u Artlantis-ov format, uz kontrolu šta se, kako i gde izvozi. Poslovično je izvrsna komunikacija sa Archicad-om, Vectorworks-om i SketchUp-om, dok se za komunikaciju sa Autodesk-ovim proizvodima i dalje mora posegnuti za 3ds, DWG i DWF formatima. Svet je lepši ako ga gledate kroz zeleni dijamant!
Korisne adrese:
HiCAD
http://www.hicad.rs
|