Zoho je pušten u rad pre oko tri godine, a od onda se neprekidno širi i napreduje. Prvi znak da je reč o ozbiljnom sistemu videćete ako ukucate www.zoho.com u svoj browser: dobićete listu od preko dvadeset programa i alata. Deset su trajno besplatni, a ostali nude besplatnu ograničenu funkcionalnost ili razne više nivoe koji se plaćaju u vidu mesečne ili godišnje pretplate. Svaki komercijalni vid servisa bilo kog nivoa možete testirati 15 dana, bez ikakvih obaveza.
Početak je lak: ako imate Google ili Yahoo nalog, dovoljna su bukvalno dva klika da biste pristupili ovim servisima. Inače ćete potrošiti par minuta na popunu prijave i autorizaciju kroz e-poruku koju ćete primiti da bi bio potvrđen vaš identitet. Ako dobro poznajete prilike kod drugih, primetićete da Google raspolaže sa svih deset besplatnih servisa koje nudi i Zoho, ali i da je Zoho učinio ono što Google još nije: u prvom planu je kombinovana funkcionalnost.
Osnovne usluge
| Važan argument sistema Zoho je pokrivanje širokog spektra zahteva uz postizanje dovoljne snage svakog programa. Poseban adut je odlična saradnja između programa (kliknite za veću sliku) |
Zoho Mail deluje kao likovna varijacija poznatih online e-mail interfejsa. Raspoloživi prostor je praktično neograničen, a jedini limiti su maksimalna veličina od 10 MB po poruci i 12 MB po prilogu. Taman kad ste pomislili „šta će mi još jedan mailbox“, počnete da otkrivate detalje. Ako raspolažete sa više Zoho naloga, možete ih integrisati u interfejs onog koji ste proglasili glavnim, pa im direktno pristupati bez dodatnog prijavljivanja ili preusmeravanja. Možete napraviti i posebne foldere, čak i na više nivoa. Postojeće poruke se podrazumevano otvaraju na novoj kartici, ali ako kliknete na naslov u spisku, videćete je u oknu za pregled na dnu prozora. Kada želite da priključite prilog uz poruku, to možete učiniti šaljući datoteku sa svog diska, ali postoji i opcija da izaberete dokument iz online skladišta. Ova opcija, zasad jedinstvena među sličnim sistemima, predstavlja prvi primer kontekstualne integracije.
Zoho Writer je tekst procesor koji nam je izmamio osmeh. Ova AJAX aplikacija izgleda bogato kao neki desktop program. Interfejs je ažuriran pre manje od mesec dana i nudi rešenje koje će zadati probleme Microsoft-u ako se pročuje: komande su aranžirane veoma nalik karticama ribona u Office-u 2007, pri čemu su ispod linije kartica date komande te kartice kao toolbar. Na desnoj strani jezička kartice nalazi se strelica preko koje se otvara puni meni! Izgleda da je neko najzad pronašao solomonsko rešenje.
Raspoloživi prostor ne dozvoljava čak ni da nabrojimo sve opcije ovog i drugih glavnih Zoho programa. Zbog toga ću vam samo skrenuti pažnju da Zoho Writer sadrži Print Layout i druge oblike prikaza, višestruki Undo i Redo, punu kontrolu zaglavlja i podnožja, Equation Editor koji radi u LaTex formatu (!), proveru spelovanja koja radi i za srpski... Kreirani dokument ćete sačuvati u skladištu ili ćete ga izvesti u lokal birajući između formata doc, docx, odf (odt), sxw, rtf, html, txt, pdf i latex!
| Zoho Writer je solidno opremljena aplikacija sa sjajnim rešenjima na interfejsu. Podržani formati za izvoz garantuju da ćete dokument moći da upotrebite na bilo kojoj platformi (kliknite za veću sliku) |
Slično je i sa programom Zoho Sheet: kompatibilnost sa programima Microsoft Office Excel i OpenOffice.org Calc nije samo deklarativna: na listi funkcija se nalaze sve koje imaju i ovi programi. Program prepoznaje da je glavni jezik u browser-u srpski, pa interpunkcija odgovara uredno konfigurisanim desktop programima. Od analitičkih alata prisutni su grafikoni i izvedene tabele, uz opciju povezivanja sa spoljnim podacima. Ne samo da postoji opcija snimanja i pokretanja makroa, nego su oni razvijeni u jeziku VBA.
Posle ova dva programa, ulazak u Zoho Show nije predstavljao iznenađenje. Počev od 56 tema koje vas čekaju pri kreiranju nove prezentacije, nekoliko stotina clip art i vektorskih oblika, pa do potpune kontrole sadržaja na slajdu, ovaj sistem za izradu prezentacija radi veoma dobro. Nedostaju mu tranzicije, ali postoji opcija klasične kontrole mastera slajda. Gotovu prezentaciju možete pripremiti za ugnežđeno prikazivanje na stranicama svog sajta, a direktnu projekciju pozvanim saradnicima putem Interneta lako ćete iskoristiti.
Rad u ovim programima ipak nije prošao bez problema. U par navrata čekanje da neki proces završi posao (probali smo MSIE i Chrome) trajalo je „beskrajno“, a ponekad neka komanda prosto nije htela da se izvrši, da bi minut kasnije radila normalno. Pogled na keš browser-a je bio dovoljan: za nekoliko sati rada, keš se napunio do limita od 250 MB koji je bio postavljen. Nakon čišćenja keša, opet je sve proradilo.
Svi programi imaju opciju publikovanja i deljenog rada, što je jedna od poenti direktnog prisustva dokumenata na Internetu. Interaktivnost je trenutna i precizna; jedino u programu Zoho Sheet nedostaje opcija da se vidi na kojoj ćeliji rade drugi korisnici (što Google Docs Spreadsheet ima). Na raspolaganju su chat i diskusije, a praćenje verzija se podrazumeva.
Kanonada programa
| (kliknite za veću sliku) |
Sadržaj ćete čuvati u sistemu Zoho Docs. U besplatnoj varijanti na raspolaganju je 1 GB prostora uz ograničenje od 50 MB po dokumentu. Plaćena verzija dodaje funkcionalnost SSL zaštićenog transporta podataka. Cena mesečnog iznajmljivanja prostora je od 3 američka dolara za 5 GB do 62 dolara za 200 GB. U svim opcijama podrazumevaju se antivirusna zaštita, rad sa ZIP datotekama i održavanje verzija. Dokumente možete preusmeriti u bilo koju organizaciju foldera na više nivoa, a svaki možete direktno otvoriti za uređivanje u namenskom programu ili ga samo uputiti u režim pregleda. Kreiranje novih dokumenata iz ovog portala je ograničeno na tri formata već pomenutih programa, dok je upload dozvoljen za sve formate osim izvršnih datoteka. No, nije to jedini način da kreirate sadržaje u Zoho ambijentu...
Zoho Notebook je interaktivna beležnica nalik na Microsoft OneNote. Zamišljen kao sistem za prikupljanje i eksploataciju nestrukturiranih i heterogenih sadržaja, omogućava prebacivanje sadržaja iz dokumenata, slobodno pisanje teksta, ubacivanje slika iz lokala ili posredstvom URL adrese na Web-u, dodavanje, pa čak i snimanje audio i video klipova. Program je idealan za istraživačke radnje tokom pripreme radova, za hvatanje beleški na sastancima ili, prosto, kad nemate ideju kako biste drugačije organizovali neki sadržaj. Ako imate nameru da organizujete strukturiranu bazu znanja na Web-u, wiki format je posebno pogodan – besplatna opcija programa Zoho Wiki vam daje opciju da napravite do dva wiki portala ukupne veličine 50 MB. Podrazumevano raspolažete podrškom za SSL, ZIP backup, RSS i Atom feed. Komercijalne opcije omogućuju veći broj portala i mnogo veći prostor, a takođe i opciju da wiki portal preusmerite na sopstveni domen.
Zoho Planer je organizator ličnih informacija u vidu grupisanih stranica koje čine neki radni zadatak. Uz opis na vrhu, stranica omogućuje vođenje zadataka sa vremenskim odrednicama, upravljanje sastancima, a možete dodati i beleške i datoteke kao priloge. Planer nudi i opciju podsetnika koji će u ključno vreme poslati e-poruku na vaš glavni nalog. Da bi sve bilo potaman ako putujete, nije zaboravljeno ni upravljanje časovnim zonama. Svaku stranicu možete deliti sa kolegama.
Online dimenzija Zoho servisa podrazumeva i instant messaging. Već smo pomenuli da imate opciju za chat u interfejsu dokumenata. Zoho Chat je puni interfejs za ćaskanje; osim Zoho kontakata možete pridružiti i servise Yahoo, Gtalk, MSN, AIM, ICQ i Jabber.
Zoho Share, deseti besplatni servis u ovom nizu, omogućava da napravite skladište sadržaja sa javno ili privatno dostupnom URL adresom na kojoj ćete izložiti dokumente, prezentacije, tabele i PDF datoteke.
A sada ono glavno...
| Korisnici komercijalne aplikacije Zoho Business mogu da urede portal aplikacija po želji. Sve to može da bude izloženo na vašem Web domenu (kliknite za veću sliku) |
Besplatni servisi, bilo sa opcijom mesečne doplate za proširenje ili bez nje, čine solidnu podršku za upravljanje sadržajima na Mreži. Oni se ne fokusiraju na određene korisnike, nego zadovoljavaju najširu publiku. Strategija firme Zoho leži u ponudi za poslovne korisnike, pri čemu možete isprobati svaku od devet složenih aplikacija i četiri dopunska alata pre nego što potrošite ijedan dolar. Štaviše, imate na raspolaganju i besplatne planove, mada je celishodnost tih nivoa u realnom životu svedena samo na testiranje prototipa poslovnog informacionog sistema. Nakon toga ste slobodni da pravite mesečne ili godišnje planove budžeta, da slobodno povećavate ili smanjujete limite pred istek pretplate ili čak da prekinete sa korišćenjem nekog servisa.
Slobodno „šaranje“ kroz planove vam daje slobodu da reagujete na poslovne promene na bilo koji način, tačno usklađujući troškove informacionog sistema sa obimom svog poslovanja. Za testiranje svega toga potrebno je mnogo više vremena nego što smo imali, ali oslanjajući se na svedočenja korisnika na veoma aktivnom forumu, možemo zaključiti da je reč o ozbiljnoj ponudi. Kao i svaki drugi kompleksni sistem, ni ove aplikacije nisu bez problema, ali tehnička podrška radi svoj posao.
Tek u složenim aplikacijama vidite puni smisao pojma „kontekstualna integracija“. Dok obrađujete neki data grid u sistemu Zoho CRM, klikom na dugme ćete izvesti podatke u Zoho Sheet, obraditi ih i vratiti izmenu u CRM; formulare u aplikaciji Zoho People obrađuje Zoho Creator. Tih veza ima mnogo, sve deluju prirodno i postižu zavidan sinergijski efekat. Nešto bolje od ovog smo videli samo kod strogo usmerenih (i zatvorenijih) sistema kao što je Microsoft SharePoint Portal Server.
Firma Zoho ne propagira nezamenljvost online sistema spram postojećih desktop programa. Obezbeđeni su programski dodaci za rad sa offline verzijama dokumenata u sistemu Microsoft Office (nešto nalik opciji koju ima Office Live), postoje dodaci za offline rad sa dokumentima u Internet Explorer-u i Firefox-u (jezgro čini Google Gears), tu je i CRM plugin za Outlook, a nisu zaboravljene ni platforme iPhone i Windows Mobile.
Postaje sve jasnije
| Ako ne umete da upotrebite Zoho Creator kako ste zamislili, zahvatite iz veoma bogate ponude predložaka aplikacija (kliknite za veću sliku) |
Ako se pitate da li model rada sa online dokumentima ima perspektivu, napravite paralelu. Imate li fiksni telefon kod kuće i u kancelariji? A imate li mobilni telefon? Gde ga imate? Mobilni telefon je postao paradigma za druge oblike komunikacije. Hoće li online sistemi za rad sa dokumentima takođe postati etalon? Teško je reći, ali baš kao sa mobilnim telefonima, reč je o entitetu sa istom svrhom, uz novu dimenziju upotrebljivosti. Nema dileme da će rad sa online kancelarijskim aplikacijama postati važan činilac u poslovanju.
Zoho ima dobru šansu da uspostavi novi model za balansiranje sprege između potrebe korisnika i ponude proizvođača. Teško je setiti se bilo kog drugog softverskog proizvoda koji nudi tako jasnu i stalnu kontrolu troškova. U oblasti namene, zasad nema presedana. Ovo je okruženje koje male korisnike brzo uverava da neće potrošiti više novca na informacioni sistem nego što je to zaista potrebno. U perspektivi globalne recesije, gde planovi unapređenja informacionih sistema stradaju prvi, ovo je dokaz promišljenog nalaženja čvrste pozicije.
Nije ovo sistem bez mane: ima još da se radi na homogenizaciji interfejsa, a unapređenje osnovnih programa nije sinhronizovano, pa na početku zbunjuju razlike u rešenjima za pristup nekim komandama. Bilo bi dobro da se popravi ergonomija; recimo, mučićete se da otkrijete kako se zatvara dokument na kojem radite. Sistem pomoći je previše heterogen i nije strukturiran na očekivanom nivou. Samo komercijalni korisnici imaju opciju za gradnju sopstvenog portala aplikacija.
Odvojite malo vremena i ispitate kako Zoho izgleda i šta nudi. Pokušajte da napravite predračun cene komercijalne upotrebe za svoju firmu i uporedite je sa troškovima koje sada podnosite. Napredovanje ovog sistema je stalno, a perspektive su velike. Zato se upoznajte sa opcijama online rada sa dokumentima na vreme.
|