Iako neki prognoziraju da će automobilski GPS uređaji nestati, doplata za ugrađeni GPS je i dalje prevelika. Osim toga, eksterni uređaji nude i dodatne funkcije, kao što je snimanje treka i njegovo prebacivanje na kućni kompjuter, te preciznije planiranje i rute pre početka puta. A ako je uređaj lagan i kompaktan, može služiti za snalaženje po nepoznatom gradu – samo ga ponesete sa sobom.
Novi Nuvi
Pred nama je nova generacija Nuvi uređaja, koja prati trendove – ekrani su kapacitivni, tj. ne morate ih pritisnuti, već samo lagano dodirnuti. Ako spadate u one koji voze u rukavicama, onda imate problem, ali sve ostalo je bolje.
Uređaj odlično dizajniran, pa se lako može pomisliti da je telefon - lagan, crn sa srebrnim bočnim stranama, nije ni veliki (izuzetno je tanak) i lak je. Ekran ima odličnu rezoluciju za svoju veličinu 800×480 pixela na 4.3". Tu se vidi kompromis – ekran je najveći u novoj seriji, odličan, ali ipak premali. Tako 1490 iz prethodne generacija ima veći ekran sa manjom rezolucijom – preglednost osnovnih informacija je bolja, ali mu slaba rezolucija ne dozvoljava više detalja na slici. Ali, ako pogledamo prosek, veličina ekrana GPS uređaja, 4,3“ nije malo.
Kod novog 3790 modela i osnovni prikaz je detaljniji, sada se ispisuju i nazivi omiljenih tačaka, ali je i prikaz urbanih celina upotpunjen 3D modelima – negde su to samo siluete zgrada, a negde pravi modeli građevina. Ovakav pristup prija, jer ne opterećuje prikaz, a opet naznači neki landmark, što je dobro za neku opštu orijentaciju. Generalno, novi ekran ima niz prednosti, višu rezoluciju, kapacitivnu osetljivost sa multitačem, što omogućava zumiranje u stilu iPhone‑a i lak unos komandi.
Unos komandi kod ove generacije uređaja može biti i glasovni, što je dobar način da proverite izgovor svog engleskog jezika. Moram priznati da nisam uspevao sa lakoćom da zadam komande, ali bi se stvar verovatno popravila dužom upotrebom. Od noviteta tu su i neke napredne tehnike rutiranja, barem je tako najavljeno, koje se prilagođavaju vašim navikama. I ovde je verovatno morao biti neki duži period uoptrebe da bi se videli efekti, jer za 5‑6 dana korišćenja nije shvatio moj omiljeni put od Pešte ka Budimu, koji je prilično nestandardan u cilju izbegavanja gužve.
Radovi na putu
Budimpeštu sam pomenuo jer tamo radi jedna korisna stvar koju ovaj uređaj ima. Traffic Message Channel tehnologija prenosi aktuelne informacije o saobraćaju koriteći FM radio-talase. To znači da vaš uređaj mora imati i FM prijemnik, tako da se mnogi telefoni sa GPS-om i FM prijemnikom mogu kvalifikovati za korišćenje ove vrste pomoći. To takođe znači da je uređaju potrebna antena, pa kao što radio na telefonu neće raditi bez slušalica čiji kabl izigrava antenu, tako i GPS uređaj mora biti spojen na napajanje pri čemu je antena u napajajućem kablu. Poruke o stanju u saobraćaju se šalju u vidu tabela koje se redovno održavaju i u Evropi o tome obično brine neko na nacionalnom nivou, dok je u Severnoj Americi to u rukama privatnih kompanija.
Kakva je korist od ovog servisa? Nekada mala, čisto da vas obavesti da nema gužve, znak za TMC (liči na saobraćajni znak za kolonu vozila) je zelen, ili ima gužve, kada je žut. Ako je gužva veća, onda napiše i očekivano kašnjenje, a kad je crven, spremite se za čekanje. Takođe će na ekranu odgovarajućom bojom označiti problematična područja, te puteve kojima se trenutno ne može zbog radova ili nesreće. Algoritam za rutiranje može raditi tako da izbegava ove gužve, pa će putanja kojom vas vodi nekad delovati nelogično, ali je često u pravu.
To sam osetio na sopstvenom primeru. Išao sam na aerodorm i u jednom trenutku primetim da me je GPS naveo da pogrešno skrenem. Stanem na sledećem semaforu i vidim da me vodi okolo. Posle dva polukružna vratim se na „pravu“ rutu i... šta sam hteo, to sam i dobio! Kroz nekoliko kilometara radovi, veliki zastoj te stigoh sa nekih 20 minuta zakašnjenja. Ostaje samo nada da nećemo dugo čekati na implementaciju ove tehnologije i u Srbiji.
Planiranje rute
Način planiranja rute je takođe poboljšan, tako da je lakše zadati više tačaka kroz koje prolazite. Poseban utisak je ostavila opcija da možete zadati u koje vreme želite da stignete na neku tačku koja ne mora biti odredište i da vam kaže u koliko sati treba da krenete.
Prednosti novog Nuvi‑ja ogledaju se u postolju za kola. Uobičajeno je da je ono samo mehanika koja drži uređaj, a da kabl za napajanje ide u uređaj. To nije baš komforno jer uvek imate i radnju uključivanja kabla i postavljanja na držač. Novi držač je aktivan, napajanje se uključuje u njega, a on ima i zvučnik, razgovetniji i veći od onog u uređaju. Konektor obezbeđuje i napajanje i zvuk – samo stavite uređaj na postolje i on radi.
Kada izgubi napajanje, Nuvi odlazi u sleep, a ako ga skinete sa postolja pre gašenja motora, uređaj ostaje upaljen jer pretpostavlja da hoćete nešto bolje da vidite ili da ga nosite u šetnju. Ovakav pristup je po meni najveći plus nove generacije nuvi uređaja.
Treba još pomenuti da Nuvi ima mogućnost Bluetooth komunikacije sa telefonom tako da se može koristiti i kao handsfree, mada i dalje preferiram BT slušalicu (ne moraju svi u kolima da prate razgovor). No, ovo ima prednosti jer u POI bazi postoje i telefoni koje uređaj može sam pozvati – tražite hotel i lako ga možete pozvati da rezervišete smeštaj. Tu je i pomoć u prestrojavanju kao i prikaz velikih raskršća na autoputevima, što je naročito korisno kod dugih putovanja.
Ako vam treba novi uređaj, obavezno uzmite u razmatranje Nuvi, jer ima niz prednosti nad ranijim generacijama. Treba uzeti u obzir i lakoću korišćenja van kola, što je olakšano mogućnošću rada u portet modu. Ako idete u inostranstvo, model sa TMC prijemnikom je velika preporuka, pa proverite ima li odabrani Garmin sufiks T.
Korisne adrese:
Garmin
http://www.garmin.rs
|