Naziv Art*Lantis treba da asocira na izgubljenu civilizaciju, Atlantidu – treba i imenom konkurisati programu koji se poziva na civilizaciju drevnih Maja. Četvrta velika revizija ovog paketa hvali se velikom brzinom rada – u reklamama ćete pročitati da ubrzanje ide do 700% u odnosu na prethodnu verziju. Da ne bude zabune, Art*Lantis 3.5 je već bio najbrži rendering softver u svojoj kategoriji – da li je toliko ubrzanje moguće? Pogledajmo malo dublje...
Brzina je oduvek glavna karakteristika renderera, naročito značajna kada se govori o animacijama, gde se svako ubrzanje meri u satima pa čak i danima sačuvanog vremena. Art*Lantis se orijentisao na profesionalce koji nemaju previše novca, a opet imaju potrebe za vrhunskim renderingom. U tu grupu spadaju neke arhitekte, pa otuda potiče i Art*Lantis za ArchiCAD. Art*Lantis nema (za učenje komplikovane) deformere prostora, prespori radiosity rendering, kinetiku ili stotine fantastičnih, ali za fotorealizam nepotrebnih efekata koji su neke od konkurenata učinili poznatim i koji su za većinu ljudi sinonim za rendering. Znači, ne dobijate ništa od „bombastičnih“ efekata, nemate modelovanje ni kinetiku, ali to drastično snižava cenu i ubrzava upoznavanje softvera. Ostaje vam vrhunski raytrace rendering i KeyFrame animacija, dok se brzina rada dobija „besplatno“. Pošto sam se propisno potrudio da ukažem na to šta sve ne dobijate, red je da vidimo i šta se zapravo dobija Art*Lantis-om, koji je dostupan na Windows i Macintosh platformama.
Šta ima novo
Raytrace motor Art*Lantis-a, sa maksimalno šest refleksija i 16 refrakcija priziva novu revoluciju u 3D softverskom svetu. Radiosity procedura je najbliža idealnoj simulaciji realnosti i prostiranja svetlosti po 3D prostoru, ali se mnogi paketi trude da pravi radiosity zamene nekom od bržih simulacija. Art*Lantis koristi Global Illumination, gde se simulira preraspodela svetlosti odbijene od objekata koji čine scenu. Svetlost i simulacija ponašanja svetlosti u sceni su ono što razdvaja rendering programe – Art*Lantis-u je ona dala brzinu, uz očuvan kvalitet dobijenih rezultata.
|
Efekti se lako podešavaju prevlačenjem klizača, pa se sve promene odmah vide u preview prozoru. Novi efekti u „četvorci“ su kontrola dubinske oštrine i raspršenosti senki. Sve ove promene se prate u većem preview prozoru (640×480 piksela) koji predstavlja jedan od važnih argumenata u prilog upgrade-a. U prozoru se sada lako kontrolišu osvetljenje, teksture ili pozadina, pa čak i efekti raytracing-a pre završnog pokretanja renderinga. Sve to u realnom vremenu.
Ne postoji mogućnost modelovanja, što znači da ste model uvezli iz omiljenog CAD paketa kao što su ArchiCAD, DWG, DXF, 3D Studio, VRML, RIB ili Electric Image. Napredak je napravljen uvođenjem Import Materials i Open With Reference opcija pomoću kojih ćete 3D model menjati u svom CAD modeleru, a da pri tome i dalje važe sva prethodna podešavanja scene u Art*Lantis-u.
Vreme uloženo u fino podešavanje scene se štedi i Batch Rendering opcijom, koja ima ugrađeno automatsko nastavljanje nepredviđeno prekinutih operacija. Ova opcija će obradovati sve korisnike koji su osetili muke ponovnog podešavalja scene nakon pada sistema usled nekog hardverskog problema ili nestanka struje. Ručno podešavanje memorijske alokacije je daleka prošlost.
Od sumraka do svitanja
Adut Art*Lantis-a je neverovatna lakoća rada i učenja. Verovatno se ne sećate kada ste videli rendering softver sa svega pet stavki u padajućem meniju. Sofisticirane proceduralne teksture i materijali se drag and drop metodom prevlače iz biblioteke direktno na trodimenzionalne objekte u sceni, a (skoro) konačan rezultat se odmah vidi u preview prozoru. Tri dana će vam biti dovoljno da napravite svoj prvi vrhunski fotorealistični rendering, animaciju ili VR, ne zato što je toliko potrebno da se sve opcije isprobaju, već zato što je toliko potrebno da se prođe odličan Tutorial.
|
Kako je Art*Lantis orijentisan ponajviše na profesionalce iz oblasti arhitekture, unapređen je Heliodon sistem osvetljenja koji, na osnovu unetih geografskih pozicija nekog mesta i doba godine, precizno izrađuje animaciju kretanja senki i količine osvetljenja, i to od svitanja do sumraka. Dodatna opcija, koja je najbliža „efektima“ skupljih programa, jeste Depth of Field ili dubinska oštrina, pomoću koje se, (kao i kod fotografisanja) određuje da li je fokus na objektima, određenom pravcu ili negde u „beskonačnosti“. Ostatak scene biće neizoštren, što se klizačem precizno reguliše.
Mogućnost izrade VR panorama je standardni deo paketa još od verzije 3.5, a sada su tu i VR objekti (QuickTime VR i Real SpaceVR). Interaktivnost koju poseduju VR animacije pred klijentima ostavlja dobar utisak u odnosu na nepromenljivost klasičnih animacija. Kada se uporede dužine fajlova i vreme potrebno za izradu, VR animacije su mnogo ekonomičnije od klasičnih, pa se nameću kao standard za publikovanje preko Interneta.
Drevne Maje ili Atlantida?
Na krcatom 3D softverskom nebu ima mnogo programa koji mogu više i bolje od Art*Lantis-a, ali vreme piraterije polako prolazi – inostrane firme žele ozbiljno da nastupe na našem tržištu sa licenciranim softverom, tehničkom podrškom. Uskoro ćemo ozbiljno razmišljati ne samo o mogućnostima softvera, nego i o njegovoj ceni. Možda će se deca još neko vreme igrati MAX-om i maštati o pravljenju dizajna reklame za neku veliku firmu, ali profesionalci će staviti prst na čelo i zapitati se „da li mi je potreban avion da bih otišao do samoposluge“. Treba li izdvojiti 10 hiljada dolara za softver, plus poveći dodatni iznos za adekvatan hardver, obuku... Najveći projekti će se i dalje pripremati u paketu Maya, ali će za mnoge primene Art*Lantis biti daleko racionalnija alternativa.
Korisna adresa:
hiCAD, Puškinova 17, Novi Sad,
e-mail: hajzla@eunet.yu
|