Olympus se u poslednje vreme zaista trudi da svoju ponudu 5 MP modela zaokruži na pravi način. Pored E1, profesionalnog SLR modela sa izmenljivim objektivima kojim ćemo se u budućnosti sigurno temeljnije pozabaviti, tu su i dva aparata namenjena zahtevnijim amaterima: C-5060 predstavlja pametnu nadogradnju odličnog prosumer koncepta koji je formulisao C-5050, a C-5000 je konačno prilika za korisnike skromnijeg budžeta da pribave Olympus u 5 Mp rezoluciji, prihvatajući nekoliko razumno izabranih kompromisa.
C-5060 Widezoom
Oni koji poznaju prethodni Olympus-ov referentni model u prosumer klasi primetiće da je C-5060 zadržao sve što je kod C-5050 bilo dobro i unapredio one elemente na koje su upućivane zamerke. Time je postao opasniji konkurent Canon-ovom G5, a možda i nadoknadio ključne nedostatke zbog kojih na našem skorašnjem megatestu digitalaca nije izbio na sam vrh.
Ključno unapređenje je potpuno novi objektiv čiji je raspon zuma povećan na 4x što je učinjeno širenjem vidnog polja. Maksimalna širina koju većina digitalaca nudi je od 33 do 40 mm, a C-5060 je unikatan krećući već od 27 mm, sve do 110 mm. Time je on dobio mogućnost efektnijeg kadriranja pejzaža ili grupnih fotografija u stešnjenom prostoru (mnogo će vam češće zatrebati da proširite kadar, nego da uveličate neki udaljeni detalj). Nova konstrukcija objektiva donela i jedno neprijatno iznenađenje, a to je slabija svetlosna moć: dok je onaj kod modela C-5050 imao impresivan raspon od F1.8-2.6, objektiv na C-5060 nudi tek F2.8-4.8. To znači da će vam za fotografisanje bez upotrebe blica u uslovima slabijeg osvetljenja trebati duže ekspozicije – ako nemate dovoljno mirnu ruku, razmislite o nabavci stativa.
Drugo unapređenje koje donosi C-5060 je izvanredno ubrzanje mehanike i procesiranja. Čim okrenete prsten za uključivanje, aparat zadivljujuće brzo izvlači objektiv i dolazi u operativno stanje; autofokus funkcioniše gotovo trenutno, a vreme procesiranja fotografija nakon okidanja je značajno skraćeno, što ga čini jednim od najbržih modela u svojoj klasi. Kao direktna posledica ubrzanja elektronike konačno je ukinuto ograničenje u dužini video-sekvenci koje se mogu snimiti, a koje su sada ograničene samo kapacitetom raspoloživih memorijskih kartica. To konkretno znači da će C-5060 moći da snima i video-sekvence u rezoluciji 640×480 brzinom od 15 kadrova u sekundi, sa zvukom – skoro na nivou neke amaterske kamere. Jedini aspekt u kome nema unapređenja jeste brzina zumiranja, koja zaostaje za konkurentima.
Poslednja ključna razlika je što je pokretljivost TFT displeja značajno povećana, te u tom aspektu više ne zaostaje za udarnim Nikon i Canon modelima. C-5060 omogućava i rotaciju držača ekrana oko vertikalne ose u rasponu od 180 stepeni, a sam displej se na držaču može rotirati za 270 stepeni. Ovo ga čini pogodnim za fotografisanje iz svih uglova, bilo po horizontali ili vertikali, uključujući i mogućnost precizne kontrole kadriranja pri izrazi autoportreta.
Poput prethodnog modela, aparat C-5060 je spakovan u masivno, crno magnezijumsko kućište. Ergonomija aparata je odlična, sa optimalno oblikovanim gumenim rukohvatom pod desnom rukom, s tim što je taster za okidanje sa prstenom za zumiranje pomeren sa vrha rukohvata na gornju površinu aparata, bliže pomoćnom LCD displeju. Možda je stvar ukusa, ali stari položaj nam se činio logičnijim.
Do promene je došlo i u napajanju, jer za razliku od C-5050 koji je koristio klasične AA baterije, C-5060 koristi specijalnu LiOn bateriju kapaciteta 1500 mAh, koja se isporučuje uz aparat sa vrlo efikasnim punjačem (do punog kapaciteta je puni za tek nešto više od sat vremena), a garantuje dužu autonomiju od AA baterija. C-5060, kao i prethodnik, podržava upotrebu dve memorijske kartice istovremeno, jer poseduje CF i xD slot (izbor kartice na koju će se smeštati fotografije obavlja se jednim tasterom), ali je ukinuta SmartMedia podrška što je i logično, s obzirom na to da je reč o standardu u odumiranju. CF podržava obe varijante, što znači da možete koristiti i Microdrive. Uz aparat se dobija xD kartica kapaciteta 32 megabajta.
Korisnički interfejs i ergonomija aparata nisu se promenili u odnosu na C-5050 i omogućavaju jednostavan i brz pristup nepreglednom bogatstvu funkcija i podešavanja koja model nudi. Ispod glavnog točkića za izbor radnog režima (automatski, poluautomatski, manuelni, na osnovu unapred definisanog seta parametara...) još uvek se nalazi prsten za uključivanje, ali ga sada više nije tako lako nehotično pomeriti kao na C-5050. U istoj vertikali, pod samim palcem, nalazi se multifunkcionalni jog-dial, koji radi po principu kontekstnog menija, u zavisnosti od toga da li ste u fazi pregleda fotografisanja ili pregleda slika, te da li je pritisnut neki od tastera za podešavanja. Na primer, kada ste u manuelnom modu njime ćete određivati ekspoziciju, a ako levom rukom držite pritisnut taster za kompenzaciju ekspozicije, podešavaćete otvor blende. U poluautomatskim modovima služiće za podešavanje parametra koji ste odlučili da kontrolišete, a pri pregledu fotografija možete ga koristiti za „premotavanje“ unapred i unazad, dok vam kursori ostaju slobodni za pomeranje u okviru fotografije pri uveličavanju (bez potrebe da napustite mod uvećanja kako biste prešli na sledeću fotografiju). Ovim sistemom praktično bilo kojoj funkciji možete pristupiti bez lutanja kroz hijerarhiju menija: kompenzaciji ekspozicije ili snage blica, izboru režima rada blica, izboru načina eksponiranja (ESP, spot...), manuelnom fokusiranju ili makro-modu.
Detalj koji nam se naročito dopao u radu sa C-5060 jeste novi sistem izoštravanja kada koristite manuelni fokus: detalj po kome podešavate sliku biće prikazan uveličano u sredini displeja, čime je preciznost fokusiranja povećanja. Čim fokusiranje bude obavljeno, uveličanje će nestati i ponovo ćete videti pun kadar. Posebne pohvale aparat zaslužuje i za rad u supermakro režimu, gde omogućava i fokusiranje na udaljenosti od samo 3 cm od objekta. U Olympus-u su očigledno radili i na unapređenju algoritma za redukciju šuma, tako da upotrebljivost aparata nije bitno smanjena ni kada koristite ISO osetljivost od 200 ili 400 ASA, što može biti sasvim adekvatna kompenzacija za slabiju svetlosnu osetljivost objektiva.
Maksimalna rezolucija je 2.592×1.944, a na raspolaganju je i interpolirana rezolucija od čitavih 3.264×2.448 tačaka, koja se ostvaruje uz minimalne gubitke kvaliteta. U spisak ISO osetljivosti dodata je i vrednost od 80 ASA, koja će naročito dobro doći pri fotografisanju u uslovima jakog svetla (more, pejzaži sa puno refleksija po sunčanom vremenu). Balans bele boje se može podešavati, a na raspolaganju su i brojna pomagala za preciznu procenu kolorita u sceni, poput histograma koji se (u realnom vremenu) prikazuje u donjem segmentu TFT displeja.
C-5060 će svakako zadovoljiti čak i najzahtevnije hobiste. Za one kojima ni raspon zuma od 27 do 110 mm nije dovoljan, Olympus nudi dodatna sočiva koja se jednostavno montiraju po principu bajoneta, sa kojima će korisnici moći da uživaju i u širokougaonom zahvatu od 17 mm. Pregršt opcija, jednostavnost pristupa, brzina rada, najbolji položaj u ruci i raspored komandi od svih aparata u klasi koje smo do sada isprobali, oštre fotografije zasićenih i uravnoteženih boja u spoju sa povoljnom maloprodajnom cenom od 835 evra, čine C-5060 fotoaparatom kome je zaista teško odoleti.
C-5000 Zoom
U Olympus-u su izgleda shvatili da je pravi trenutak da se tržištu ponudi i (uslovno rečeno) jeftina varijanta aparata u 5 Mp klasi, koji bi podmirio potrebe turista (pa čak i ozbiljnijih hobista) koji žele nešto više od onoga što nude „idioti“ u klasi 3 i 4 Mp, a ne mogu da plate C-50 ili C-5060. Tako je nastao C-5000, koji je, koliko god to na prvi pogled ne bilo očigledno, zapravo baziran na tehnologiji C-50.
Kada zagledate detalje, sličnosti između C-5000 i C-50 su značajne: korišćen je isti objektiv raspona 38-114 mm (3x optički zum) i svetlosne osetljivosti F2.8-4.8, a sistem menija, korisnički interfejs i izbor opcija je gotovo identičan. Od bitnih mogućnosti koje je C-50 posedovao, C-5000 ne nudi samo manuelno fokusiranje. C-5000 ne nudi minijaturnost i robustnost metalnog kućišta modela C-50, ali zato obezbeđuje korišćenje eksternog blica, što C-50 ne može. C-5000 je spakovan u plastično kućište kakvo bismo očekivali od nekog „turističkog“ aparata, doduše sa pristojno oblikovanim rukohvatom i logično postavljenim okidačem i prstenom za zumiranje. Aparat je tek toliko veći od supkompakt klase koliko je potrebno da bi prirodno ležao u šaci i da ne biste bili u dilemi šta da radite s palcem. TFT displej mu je vrlo solidnih dimenzija (1,8“), tako da dobro igra i ulogu tražila i ekrana za pregled napravljenih fotografija.
Komandi nema previše, ali su one logične i višenamenske. Tako će kursori u poluautomatskom modu služiti za postavljanje kompenzacije ekspozicije, dok će u manuelnom vertikalna osa biti zadužena za regulaciju ekspozicije, a horizontalna za blendu. I C-5000 ima QuickView taster kojim se prelazi u mod za pregled slika i iz njega vraća, bez potrebe da posežete za glavnim prstenom za izbor radnog moda. Doduše, za razliku od C-5060, kod ovog aparata je taj taster tako pozicioniran da nikako ne možete da se odlučite da li vam je (ne)zgodniji za prilaz palcem ili kažiprstom. Glavni prsten nudi standardni izbor automatskog, poluautomatskih i manuelnog moda, režim za snimanje video-sekvenci (do 33 sekunda u rezoluciji 320×240, bez zvuka), kao i unapred definisane režime rada (portret, pejzaž, itd.) a tu je i MyMode položaj čije parametre možete sami definisati.
C-5000 koristi isključivo xD memorijske kartice, a uz aparat se dobija kartica od 32 MB. Za napajanje je zadužena ista vrsta LiOn baterije kakva se isporučuje i uz C-50 ili mju modele, kapaciteta 1090 mAh, čija je autonomija solidna, naročito ukoliko ne koristite previše blic (procenjujemo da iz jednog punjenja možete „izvući“ i dve stotine snimaka).
Brzinu elektronike i mehanike možemo okarakterisati kao prosečnu (doduše, aparati u ovoj klasi i ne pretenduju na nešto više od toga), a usporenje se naročito primećuje ukoliko uključite filter za redukciju šuma. Kvalitet fotografija je natprosečan, u klasi sa C-50. Najviša rezolucija je 2.560× 1.920, a za razliku od nekih drugih Olympus modela (C-5060, C-740, C-750), na ovome nismo pronašli mogućnost korišćenja interpolirane rezolucije.
Sve u svemu, C-5000 je aparat koji spaja visoku rezoluciju (5 Mp) i odličan kvalitet fotografija sa mehanikom, kvalitetom izrade i kućišta i spiskom opcija primerenim „konfekcijskoj“ klasi, nudeći ipak izvestan raspon poluprofesionalnih podešavanja (manuelna kontrola blende i ekspozicije, balansa belog i ISO osetljivosti). Aparat lepo izgleda pa verujemo da će oni koji zaključe da ih njegove karakteristike zadovoljavaju vrlo brzo savladati komande i biti zadovoljni kupovinom. Da li je 630 evra koliko ovaj aparat košta u maloprodaji mnogo u svetlu veoma agresivne politike cena konkurentskih proizvoda u toj klasi? Odgovor na ovo pitanje daće pre svega kupci...
Korisne adrese:
Olympus
http://www.olympus.rs/
|